بر این اساس “جمعیت»– نشست علمی «فقه رانت» دوشنبه 8 آبان در ماه 1402 با حضور محققان مؤسسه حقوق معاصر صورت گرفت. در این دیدار حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدرضا یوسفی حوزه‌های فقهی در بحث اجاره.

وی با اشاره به جدید بودن واژه اجاره در متون حقوقی ایران نیز بر ضرورت و اهمیت موضوعات این بحث تاکید کرد: رانت واژه ای وارداتی در کشور ما است که در کشور ما اشتباه برداشت شده است و به همین دلیل نیز وجود دارد. یک ذهنیت اشتباه نسبت به مفهوم رانت است. “شکل گرفت.”

وی افزود: اگر این اتفاق نیفتد دچار سوء تفاهم می شویم و بنابراین فردی که در مقام فقه است دچار سوء تفاهم می شود که نمونه آن را در بحث پول آفرینی در حوزه فقه سنتی می بینیم. ” رشته الهیات.

این استاد دانشگاه مفید سپس به بررسی تعریف و ویژگی های رانت پرداخت و گفت: ریکاردو اولین نفری بود که واژه رانت را مطرح کرد. وی گفت: وقتی زمین مرغوب و زمین بی کیفیت داریم، زمین مرغوب سود بیشتری به همراه دارد. اما زمین بی کیفیت سود کمتری به همراه دارد. در اینجا، اگرچه هر دو کشاورز که روی زمین کار می کردند به یک اندازه سخت کار می کردند، کسی که زمین خوب دارد، محصول بیشتری دارد. ریکاردو خاطرنشان کرد: مالک زمین به تدریج به این نقطه می رسد و طبیعتاً اجاره زمین خود را افزایش می دهد.

از دکتر یوسفی این مفهوم را در مراحل بعدی توسعه بیشتری یافت و بوکانان درآمدی را که ارزش واقعی آن با ارزش بازار متفاوت است به عنوان اجاره در نظر گرفت.

وی گفت: در مرحله چهارم یا رانت امروز یعنی یک فعال اقتصادی می تواند محصولی را پس از واردات به چه قیمتی بفروشد؟ شرایط می تواند رقابتی باشد و قیمت این محصول یک میلیون تومان است. این در حالی است که دولت می تواند واردات این محصول را به فردی واگذار کند. بنابراین این فرد می تواند این محصول را به قیمت دو میلیون تومان به فروش برساند. به شکاف بین این دو حالت رانت می گویند.

حجت الاسلام و المسلمین یوسفی تاکید کرد: رانت با فساد فرق می کند; فساد در تجارت به معنای سوء استفاده از قدرت برای منافع شخصی است. هم خانواده و هم حزب و ارتباط بین فساد و رانت به طور منطقی توسط هر دو بخش دولتی و خصوصی قابل درک است.

مفهوم دیگری که این استاد دانشگاه مطرح کرد، مفهوم دولت رانتی بود. دولتی که صادراتش بیشتر بر پایه منابع ملی است و ربطی به رانت ندارد.

این استاد اقتصاد در قسمت بعدی سخنان خود به بررسی علل رانت پرداخت و کمبود ذاتی عوامل یا عدم کشش آنها را که می تواند به دلایل مختلف، دخالت دولت و عدم تقارن اطلاعاتی بین این عوامل ایجاد شود، برشمرد.

قسمت بعدی Dr. سخنرانی یوسفی به «نمونه هایی از مداخله دولت در ایجاد رانت» اختصاص داشت. وی نمونه هایی از جمله مجوزهای دولتی انحصاری برای واردات، یارانه برای تولیدکنندگان یا مصرف کنندگان، انتقال شرکت های دولتی به فضای غیرشفاف و غیررقابتی و همچنین تعرفه ها، عوارض گمرکی، مالیات ها و عوارض اعمال شده توسط بانک ها، استثنائات را ذکر کرد. ، ارز چند ارزی، اعطای امتیاز ویژه برای اختراعات. نوآوری در یک مکان یا فعالیت جغرافیایی خاص نمونه های دیگری از این پدیده است

وی تاکید کرد: نوع دیگر رانت، رانت نفوذ در دستگاه تصمیم گیری است. به عنوان مثال، در مواردی که ذینفع خود در یک نهاد وابسته دارای موقعیت تصمیم گیری است.

دکتر. یوسفی افزود: یکی از مهم ترین عوامل اجاره امروز عدم تقارن اطلاعاتی است. برای مثال ممکن است شخصی بنا به دلایلی از گرانی ارز اطلاع داشته باشد و از این دانش به عنوان فرصتی برای رشد مالی خود استفاده کند.

وی با اشاره به مدیران ارشد شاغل در بانک مرکزی یا نظام مالیاتی، گفت: معمولا این مدیران بلافاصله پس از بازنشستگی جذب بانک های خصوصی می شوند; زیرا آنها اطلاعاتی دارند که برای بانک های خصوصی یا موسسات سرمایه گذاری آنها مفید است. در حالی که در کشورهای دیگر قانون می گوید که این گونه افراد به مدت پنج سال حق کار در شرکت دیگری را ندارند. یکی از نمونه های مورد بحث، فعالان مدیریت بورس بودند.

دکتر. یوسفی افزود: دلیل دیگر رانت، ساختار سیاسی متمرکز است. تضمین بقا در ساختار قدرت منجر به فساد می شود. اصولاً شرایط خاص کشور مانند تحریم و جنگ است که رانت ایجاد می کند. به عنوان مثال، مقاله ای که به زبان انگلیسی منتشر شد، آمار اجاره بها را با فرسایش جنگ ایران و عراق تحلیل کرد.

دکتر. یوسفی در ادامه اجاره بها را به دو نوع پیش اجاره و اجاره معکوس تقسیم کرد. او رانت های تولیدی اعطا شده به تولیدکنندگان را به عنوان مشوق و تشویق تولید می دانست. و رانت های بازیابی شده را رانت هایی عنوان کرد که از دلالی و دلالی حمایت می کند، بنابراین اقتصاد برنده است.

وی تاکید کرد: در کشورهایی مانند کشور ما باید رانت پس برد را به رانت پیش برد تبدیل کرد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر. یوسفی در پایان سخنان خود با تشریح ارتباطاتی که بحث اجاره در فقه می تواند داشته باشد، گفت: بررسی نتایج آرای عمومی حقوقی مربوط به اجاره: بله، فقه فعلی ما رانت را تضعیف یا توسعه می دهد و همچنین بررسی می کند . از منظر فقهی، تصمیمات اجاره دو حوزه اصلی دارد.

وی افزود: در بحث اول به ویژه در دولت هایی که متمرکز هستند و اختیاراتشان زیاد است و شفافیت وجود ندارد، می توانیم با فقه رانت ایجاد کنیم، مثلاً در مورد انفال، دولت سهام مالکیت زیادی دارد. زمین ها و زمین های آزاد در دست حاکم است. اگر در زمان عثمان این اتفاق می افتاد، رانت های بالایی برای نزدیکان او ایجاد می شد.

استاد دانشگاه مفید تاکید کرد: مهمترین موضوع در اجاره موضوع موضوع است. زیرا رانت یعنی تبدیل رقابت به انحصار. ما باید پیامدهای اقتصادی یک تصمیم را در نظر بگیریم. در موضوعات باید بحث احکام رایج فقهی را بررسی کنیم; قواعدی مانند هم ارزی در مقابل ناحقیقت. وکیل باید پیامدهای فتاوای خود را در نظر بگیرد. در حال حاضر فقها گاهی تبعات فتوا را جزء حکم می دانند. مثلاً اگر به بحث ورود زنان به صورت مجردی به ورزشگاه نگاه کنیم، به حلال بودن آن می رسیم، اما با تصور عواقبی که حضور زنان در کنار مردان در ورزشگاه را تحریم می کند. نمونه های مشابه تحریم رایتل را می بینیم.

منبع: فقه معاصر

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *