دانستنی ها

در صورت این مشکلات به روی بیشتری نیاز دارید

در ادامه درباره خواص بی نظیر روی برای بدن صحبت می کنیم و به شما می گوییم که چرا به روی نیاز دارید.

مراقبت از سلامت جسمانی بسیار مهم است و همه می خواهند سالم باشند. با این حال، گاهی اوقات تغذیه سالم و ورزش منظم ممکن است به تنهایی برای رسیدن به این هدف کافی نباشد. در این موارد از مکمل های غذایی برای تغذیه مناسب بدن استفاده می شود. این یکی از مکمل های روی یا قرص روی است.

به گزارش همشهری آنلاین، روی به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند. این بدان معناست که التهاب را کاهش می دهد و از عملکرد سیستم ایمنی و همچنین بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی، سرطان و دیابت پشتیبانی می کند. روی علاوه بر حمایت از سیستم ایمنی بدن، بدن را قادر به تولید پروتئین و DNA می‌کند، به بهبود زخم‌ها کمک می‌کند و در رشد و تکامل کودکی نقش دارد.

منابع غذایی حاوی روی

روی به طور طبیعی در بسیاری از غذاها مانند لوبیا، گوشت و ماهی یافت می شود. همچنین می توان از آن به عنوان مکمل غذایی استفاده کرد. به طور کلی می توان در مورد فواید روی به شرح زیر صحبت کرد:

عملکرد سیستم ایمنی

بدن برای تقویت سیستم ایمنی به روی نیاز دارد. سطوح پایین روی ممکن است خطر ابتلا به عفونت هایی مانند ذات الریه را افزایش دهد. علاوه بر این، افراد با سیستم ایمنی ضعیف نمی توانند سالم بمانند.

التیام زخم

روی در حفظ سلامت پوست نقش دارد. علاوه بر این، افرادی که زخم های طولانی مدت دارند، اغلب سطح روی پایینی دارند. به همین دلیل، متخصصان اغلب مکمل های روی را به افراد مبتلا به زخم های مزمن توصیه می کنند. تحقیقات نشان می دهد که روی نقش مهمی در بهبود زخم، از ترمیم پوست گرفته تا جلوگیری از عفونت، ایفا می کند. همچنین در درمان زخم هایی که به سختی التیام می یابند موثر خواهد بود.

با توجه به اینکه روی دارای خواص آنتی اکسیدانی است، می تواند به کاهش استرس کمک کند. دانشمندان بر این باورند که بین استرس و بیماری های مزمن مانند فشار خون بالا، دیابت و سندرم متابولیک ارتباط وجود دارد و استرس ممکن است به پیشگیری از سندرم متابولیک کمک کند.

مشکلات عصبی

نتایج یک مطالعه در سال 2020 نشان می دهد که ممکن است بین سطوح پایین روی و علائم عصبی ارتباط وجود داشته باشد. محققان افرادی را که از سردرد، سوزن سوزن شدن و نوروپاتی محیطی و همچنین کمبود روی و سایر ریزمغذی ها رنج می بردند مورد مطالعه قرار دادند و به رابطه مستقیمی بین این بیماری ها و کمبود روی پی بردند. با وجود این، محققان معتقدند هنوز تحقیقات بیشتری در مورد این موضوع مورد نیاز است.

سرماخوردگی

مطالعات و بررسی‌ها نشان می‌دهد که قرص‌های روی می‌توانند به کوتاه کردن مدت سرماخوردگی کمک کنند، به این معنی که افراد بهتر است از ۷۵ میلی‌گرم روی در روز برای کاهش علائم سرماخوردگی استفاده نکنند. البته هنوز مطالعات جامعی در مورد استفاده از روی در سرماخوردگی صورت نگرفته است و شواهد موثقی مبنی بر اینکه مصرف روی بتواند از سرماخوردگی جلوگیری کند وجود ندارد.

یادگیری و حافظه

برخی مطالعات نشان داده اند که روی ممکن است عملکرد شناختی را بهبود بخشد. مطالعه‌ای در سال 2017 روی موش‌هایی که مکمل‌های روی دریافت کردند، نشان داد که این موش‌ها در کارهایی که نیاز به تفکر و حافظه دارند، عملکرد بهتری داشتند. اما هنوز شواهد کافی وجود ندارد که روی بتواند حافظه یا یادگیری را در انسان بهبود بخشد.

نحوه مصرف قرص روی

مکمل های روی زمانی موثرتر هستند که حداقل 1 ساعت قبل یا 2 ساعت بعد از غذا مصرف شوند. اما اگر مصرف روی باعث ناراحتی معده می شود، بهتر است آن را با غذا مصرف کنید. در مورد این موضوع نیز باید با پزشک مشورت کنید.

چه کسی به روی بیشتر نیاز دارد؟

همه افراد برای سالم ماندن به روی نیاز دارند، اما زنان باردار بیشتر از سایر افراد به روی نیاز دارند. علاوه بر این، افرادی که به طور منظم ورزش می کنند، افراد مبتلا به کم خونی، دیابت، مشکلات کلیوی و کبدی، گیاهخواران و کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند نیز باید روی بیشتری مصرف کنند.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا