اخبار روز

توسعه نقش صرافی‌ها در بازار رسمی ارز

بر اساس اعلامم مدیر اداره نظارت بر موسسات پولی غیر بانکی، با ابلاغ مدل جدید کسب و کار صرافی‌ها زمینه برای توسعه نقش صرافی‌ها در بازار رسمی ارز فراهم می‌شود.


بانک مرکزی طی روزهای اخیر دستورالعمل «تاسیس، بهره برداری و نظارت اجرایی بر بورس ها» را ابلاغ کرد. دستورالعمل های قبلی در 9 فصل، 59 مقاله و 38 تبصره و طی نامه شماره ۲۱۲۰۷۳‌/۰۲ مورخ ۱ آذر ماه ابلاغ شد.

مهمترین بند دستورالعمل جدید تأسیس و راه اندازی صرافی ها، مقوله جدیدی است که برای فعالیت صرافی ها تعیین شده است. بر اساس این بند از این پس امکان فعالیت صرافی ها در قالب دو نوع صرافی متشکل از صرافی های نوع اول و صرافی های نوع دوم با سطوح مختلف فعالیت وجود دارد.

بر این اساس شرکت صرافی نوع اول می تواند فعالیت خرید و فروش نقدی ارز و مسکوکس را انجام دهد.

شرکت صرافی نوع دوم با سطح اول فعالیت ممکن است به خرید و فروش نقدی ارز و گاو مشک بپردازد. شرکت صرافی نوع دوم با سطح دوم فعالیت مجاز به انجام فعالیت های خرید و فروش ارز و نقد و صدور حواله ارزی می باشد.

شرکت صرافی نوع دوم با سطح سوم فعالیت نیز می تواند به خرید و فروش نقدی ارز و مشک، حواله ارزی و ارائه خدمات ارزی بپردازد.

بر این اساس جلسه همفکری بررسی جزئیات دستورالعمل جدید مبادلات ارزی مصوب شورای پول و اعتبار با حضور جمعی از صرافان بانک مرکزی برگزار شد.

نعمت‌اله کریمی مدیر اداره نظارت بر موسسات پولی غیر بانکی با بیان اینکه تدوین فرآیند‌های اجرایی و شیوه نامه‌های این دستور العمل در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد گفت: با رفع برخی نواقص گذشته در دستورالعمل جدید زمینه برای افزایش نقش صرافی‌ها در بازار مبادلات رسمی ارزی افزایش می‌یابد.

وی افزود: با ابلاغ و اجرای دستورالعمل جدید صرافی ها، اداره نظارت بر تدوین فرآیندهای اجرایی مربوطه، دستورالعمل ها و ضوابط داخلی بر اساس سیاست های کلی شورای پول و اعتبار در بازار پول و ارز آغاز شده است.

مدیر اداره نظارت بر موسسات مالی غیربانکی با اشاره به نظام مند شدن فرآیند نظارت بر بورس و تاکید بر نظارت بر “حسابرسی انطباق” در بورس ها، افزود: اجرای برخی از موارد مطرح شده در بخشنامه. بستگی به تدوین دستورالعمل‌ها و استانداردهای داخلی شما دارد و بس، فرصتی است برای در نظر گرفتن ملاحظات و نظرات مبادلات در تدوین دستورالعمل‌ها. بنابراین نقش جامعه صرافی به عنوان واسطه بین بانک مرکزی و صرافی ها در انتقال مسائل ارزی حائز اهمیت است.

وی خاطرنشان کرد: در دستورالعمل جدید فعالیت بورس ها ظرفیت های خوبی برای ایجاد شعب و پیشخوان بورس وجود دارد. همچنین حجم معاملات ارزی بر اساس ضوابط داخلی بانک مرکزی بر اساس شاخص های رتبه بندی تعیین می شود. به طوری که مثلا صرافی هایی که از نظر رعایت مقررات و ساختار مالی وضعیت بهتری دارند بتوانند بر اساس قوانین خرید بیشتری از مرکز مبادلات انجام دهند.

مدیر اداره نظارت بر موسسات مالی غیربانکی با بیان اینکه در بخشنامه جدید بورس ها با توجه به افزایش سرمایه به دو نوع اول و دوم و سطح یک تا سه طبقه بندی می شوند، افزود: بر اساس بخشنامه جدید افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی دارایی ها امکان پذیر است.

وی با اشاره به موضوعات مطرح شده از سوی برخی صرافی ها در زمینه افزایش سرمایه، خاطرنشان کرد: تمهیداتی اندیشیده شده تا صرافی ها بتوانند با ادغام شرکت های صرافی و ایجاد شعب بر اساس سیاست تعیین شده توسط بانک پول اقدام کنند. و اعتبار. مشاوره ضمن تمدید ارزیابی اموال و مالکیت محل صرافی نیز یکی از راه های افزایش سرمایه بورس محسوب می شود.

به گزارش تسنیم، بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی به صرافان و با تصویب شورای پول و اعتبار اولین نرخ ارز در استان تهران و شهرهای اصفهان، اهواز، تبریز، شیراز. ، کرج، مشهد، قم و ارومیه با حداقل سرمایه دویست و پنجاه میلیارد ریال و سایر شهرها با حداقل سرمایه یکصد و سی میلیارد ریال امکان تاسیس و فعالیت خواهند داشت.

صرافی نوع دوم با محدودیت فعالیت در سطح اول و دوم با حداقل سرمایه یک میلیارد ریال و نوع دوم صرافی با محدودیت فعالیت در سطح سوم با حداقل سرمایه دو میلیارد ریال امکان تاسیس و فعالیت دارند. .

در این نشست بهزاد لاملی، مدیر گروه نظارت بر بازار ارز بانک مرکزی نیز ارتباط مستمر با صرافی ها و نخبگان بانک مرکزی را در خصوص مشکلات فعالان این حوزه برشمرد. شبکه فعال این بخش بوده و در قالب گزارش های کارشناسی به بخش های تصمیم گیری ارسال می شود.

وی به اقدامات در حال انجام برای تدوین مدل کسب و کار صرافی ها اشاره کرد. وی به فعالان این بخش اطمینان داد که با توجه به تجربه تاریخی در این بخش، بانک مرکزی در سه ماهه پایانی سال هیچ تغییری در مدل کسب و کار فعلی بورس‌ها ایجاد نخواهد کرد.

لاملی از اقدامات فشرده بانک مرکزی برای راه اندازی سامانه پولی خدماتی خبر داد و افزود: این سامانه در پایان سال جاری راه اندازی می شود که تامین نیازهای خرده فروشی در بازار ارز یکی از دغدغه های بانک مرکزی است. و این سیستم به نیازهای خرده فروشی پاسخ خواهد داد.

وی از جامعه ارزی کشور خواست تا پیشنهادات خود را برای طراحی الگویی برای ساماندهی خرید و فروش ارز در حوزه گردشگری ارائه دهند تا این موضوع در چارچوب تدوین مدل کسب و کار جدید در حوزه گردشگری با دقت طراحی شود. دامنه معاملات فردی

مدیر نظارت بر بازار ارز بانک مرکزی افزود: بر اساس مصوبه هیات وزیران و در قالب قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز از 15 آبان ماه اقداماتی انجام شده است که به موجب آن در نهایت منجر به افزایش عرضه ارز از سوی صادرکنندگان در سامانه نیما می شود که نتیجه آن افزایش فعالیت مبادلاتی خواهد بود.

وی افزود: بر این اساس محدودیت هایی برای صادرکنندگان در نظر گرفته شده که صادرکنندگان را مجبور به تامین ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما می کند، بنابراین پیش بینی می شود در سه ماهه پایانی سال تامین ارز بخشی از شرکت‌های صادرکننده در سامانه نیما افزایش می‌یابند و تعداد شرکت‌های عرضه‌کننده ارز که قبلاً از عرضه ارز در نیما اجتناب می‌کردند، افزایش می‌یابد.

مدیر اداره نظارت بر بازار ارز تصریح کرد: شرکت های پتروشیمی و فولاد نیز تنها بر اساس قوانین بالادستی می توانند ارز خود را به بانک ها بفروشند. به همین دلیل این شرکت ها ارز خود را کمتر به صرافی های تعاونی می فروشند.

وی با اشاره به تلاش بانک مرکزی برای مهار و مدیریت ریسک ارزی گفت: محدودیت هایی تحت عنوان کسب و کار دوم برای صادرکنندگان در نظر گرفته شده است که طی آن برای جلوگیری از زیان ارزی ناشی از عدم انجام تعهدات صادرکننده، محدودیت هایی برای صادرکنندگان در نظر گرفته شده است. عملکرد آن بررسی و در صورت عدم تحقق تعهد، دسترسی صادرکننده به سامانه نیما مسدود خواهد شد.

لاملی در خصوص ریسک صرافی ها گفت: صرافی ها باید به فکر مدیریت ریسک خود باشند و با استفاده از قدرت مذاکره با شرکت هایی که از تعهدات خود مطمئن هستند معامله انجام دهند.

لامایی ضمن تاکید بر مطالعه دقیق دستورالعمل جدید توسط صرافی ها تصریح کرد: بسیاری از مواد این دستورالعمل به تصویب دستورالعمل بعدی موکول شده است. به عنوان مثال، فعالیت سلف منوط به تصویب دستورالعمل ها و مقررات مربوطه است و تا زمان صدور و انتشار این دستورالعمل، هرگونه خرید و فروش طولانی مدت در سامانه نیما ممنوع، غیرقانونی و تخلف محسوب می شود.

در این جلسه که با حضور برخی از مسئولان بورس برگزار شد، مدیران عامل صرافی ها به بیان چالش ها و پیشنهادات دستورالعمل جدید فعالیت صرافی ها پرداختند.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا