دانستنی ها

شیوع بیماری های تنفسی با سرد شدن هوا/لازمه دوباره ماسک بزنیم؟

 

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت آخرین وضعیت اپیدمی بیماری‌های ویروسی فصلی را تشریح کرد و تاکید کرد: حتی کسانی که بیمار نیستند در مکان‌های شلوغ از ماسک استفاده کنند.

به گزارش بازتاب آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر بابک عشرتی گفت: امسال نیز مانند همه سال‌های قبل از شیوع کرونا، از مهرماه شاهد افزایش موارد بیماری‌های تنفسی بوده‌ایم که بیشتر ناشی از تشخیص آنفولانزا است. این روند ادامه دارد و ما انتظار آن را داریم. بهمن ماه یا اسفند باشد که ماه ادامه داشته باشد.

در حال حاضر، بر اساس سیستم آزمایش و نظارت فعلی، تقریباً 28 درصد از نمونه‌های مورد آزمایش آنفولانزا، 12 درصد کرونا و مابقی سایر ویروس‌ها هستند.

وی با تاکید بر اینکه این روند کاملاً مورد انتظار بود، گفت: اتفاق عجیبی نیفتاده است اما ممکن است با سرد شدن هوا بیماری های تنفسی افزایش یابد.

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: مانند هر سال رعایت بهداشت فردی، پرهیز از حضور افراد بیمار در جوامع، استفاده از ماسک در مکان‌های شلوغ و… توصیه می شود.

وی با تاکید بر اهمیت استفاده از ماسک برای مبتلایان به بیماری های تنفسی برای جلوگیری از انتقال این بیماری به دیگران، گفت: حتی کسانی که بیمار نیستند نیز در مکان های شلوغ از ماسک استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه دوران طلایی تزریق واکسن آنفلوآنزا سپری شده است، گفت: با این حال هنوز امکان تزریق واکسن وجود دارد. بهمن یک ماه است و توصیه می کنیم افراد پرخطری که واکسن نزده اند مانند زنان باردار، سالمندان و افراد دارای بیماری های زمینه ای واکسینه شوند.

عشرتى با بيان اينكه ممكن است بعضى از بيماران بدون علامت باشند ولي بتوانند ويروس را منتقل كنند، تصريح كرد: اولين توصيه ما به بيماران علامت دار اين است كه تا بهبود علائم در خانه بمانند.

وی ادامه داد: علائمی که از آن صحبت می کنیم گلودرد، آبریزش بینی، تب و بدن درد است که در بیماری های حاد تنفسی به ویژه آنفولانزا ایجاد می شود و تا زمانی که فرد مبتلا این علائم را دارد، نباید با استراحت در محل بیمار شود. از طرفی بیماری را برای سرایت به دیگران انتقال ندهید، ماندن به کوتاه شدن مدت بیماری و کاهش عوارض بیماری کمک می کند.

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: مواردی که معمولاً منجر به بستری شدن در بیمارستان می شود، بیشتر در افراد مبتلا به بیماری زمینه ای و یا با سیستم ایمنی ضعیف است. در واقع افراد مبتلا به دیابت و فشار خون بالا، سالمندان و زنان باردار باید بسیار مراقب باشند. زیرا در صورت ابتلا، ممکن است شرایط شدید بیماری را تجربه کنند.

وی به زنان باردار توصیه کرد در صورت احساس درد در بدن یا تنگی نفس خفیف موضوع را جدی بگیرند و با پزشک مشورت کنند.

به گفته وی، عفونت های تنفسی که در این فصل شایع است، معمولا ویروسی هستند و آنتی بیوتیک ها تاثیری در درمان آن ندارند، تجویز بی رویه و یا اصرار بیمار برای تجویز این دارو به پزشک تنها می تواند باعث ایجاد مقاومت میکروبی شود.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا