دانستنی ها

گل راعی راه حلی مناسب برای درمان افسردگی

گل راعی از گیاهانی به حساب می آید که معمولا برای درمان کردن افسردگی استفاده می‌شود؛ مطالعات متعددی نشان داده‌اند که این گیاه در درمان افسردگی خفیف موثر است.
هزاران سال است که مردم از گل‌ها و برگ‌های گیاه گل راعی برای اهداف دارویی به‌ویژه برای کمک به درمان افسردگی استفاده می‌کنند.

گل راعی گیاهی است که اغلب برای درمان افسردگی استفاده می شود. مطالعات مختلف نشان داده است که این گیاه در درمان افسردگی خفیف موثر است. البته به گفته محققان باید دقت زیادی داشت که این گیاه همزمان با داروهای دیگر مصرف نشود زیرا در این صورت ممکن است عوارض قابل توجهی ایجاد کند.

گل راعی چیست؟

هوفاریقون (hypericum perforatum) یا گل راعی یک گیاه علفی، گلدار و مکمل است که مردم در سراسر جهان از آن برای درمان افسردگی استفاده می کنند.

با این حال، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی معمولاً استفاده از مکمل های گیاهی را به دلایل مختلفی توصیه نمی کنند، از جمله:

– شواهد محدود و متناقض در مورد اثربخشی

– طیف گسترده ای از محصولات در بازار دارویی موجود است

– فقدان مقررات در مورد مجوز و تایید مکمل های گیاهی در ایالات متحده آمریکا

– احتمال تداخل با سایر داروها زیاد است

با وجود مضرات فوق، هزاران سال است که مردم از گل و برگ این گیاه برای اهداف دارویی و به ویژه کمک به درمان افسردگی استفاده می کنند. امروزه انواع مکمل های دارویی حاوی این گیاه را می توان از داروخانه های سراسر کشور خریداری کرد.

گیاه گل راعی یا St. John’s wort  درختچه ای وحشی با خوشه هایی از گل های زرد پنج گلبرگ است. این نام به این دلیل است که گل ها در حدود 24 ژوئن، روز تولد جان باپتیست، شکوفا می شوند. “Wort” نیز اصطلاح انگلیسی قدیمی برای گیاه است. همچنین باید اشاره کنیم که تمام اطلاعات در مورد این گیاه از طریق مطالب منتشر شده در وب سایت کلینیک کلیولند در دسترس است.

گل راعی برای چه مواردی استفاده می شود؟

دانشمندان تا به امروز نتوانسته اند فواید قطعی این گیاه را از طریق مطالعات علمی طولانی مدت با جمعیت های آماری زیاد ثابت کنند. با این حال، مردم به طور سنتی از آن برای تسکین علائم افسردگی خفیف تا متوسط ​​و بسیاری از مشکلات سلامتی دیگر استفاده می‌کنند.

مطالعات قدیمی نشان داده است که افرادی که علائم خفیف افسردگی دارند ممکن است از این گیاه سود ببرند. با این حال، هیچ مطالعه ای ثابت نکرده است که  گل راعی در درمان افسردگی شدید موثر است.

سایر فواید احتمالی این گیاه عبارتند از:

– تسکین علائم یائسگی مانند گرگرفتگی

– درمان بی خوابی هنگام مصرف  گل راعی قبل از خواب

– اگر لوسیون حاوی عصاره گیاهی به طور مستقیم روی پوست مالیده شود، به بهبود وضعیت زخم کمک می کند.

– درمان درد عصبی (نورالژی) زمانی که اسانس  روغنی گل راعی مستقیماً روی پوست استفاده شود

گفته می شود که حداقل 2 تا 6 هفته طول می کشد تا اثرات این گیاه به خصوص اگر به صورت خوراکی مصرف شود.

عوارض جانبی، ایمنی و موارد منع مصرف گل راعی

گل راعی ممکن است حساسیت به نور خورشید را افزایش دهد. این امر به ویژه در مورد افرادی که پوست روشن دارند یا مکمل های حاوی دوزهای بالاتر از سایرین از این گیاه استفاده می کنند صادق است.

سایر عوارض جانبی شمعدانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

– ناراحتی معده

– سرگیجه

– بیهوشی، گیجی

– سوختن

– دهان خشک

– تکرر ادرار

– بادی

– اختلال عملکرد جنسی

– افزایش فشار خون

– افزایش ضربان قلب

باید گفت هیچ مدرکی دال بر افزایش وزن این گیاه وجود ندارد. اگرچه  گل راعی ممکن است به بهبود علائم افسردگی مانند کاهش اشتها کمک کند، اما مستقیماً باعث افزایش وزن نمی شود.

بر اساس برخی مطالعات، استفاده از مکمل های خوراکی  گل راعی تا 12 هفته برای اکثر افراد بی خطر است. با این حال، مشخص نیست که آیا این مکمل ها برای بیش از 12 هفته بی خطر هستند یا خیر.

پس چه کسانی نباید از این گیاه استفاده کنند؟ چندین گروه وجود دارند که نباید هیچ نوع  گل راعی را مصرف کنند، از جمله:

– زنان باردار: در صورت بارداری از  گل راعی استفاده نکنید. نشان داده شده است که این گیاه تون عضلانی رحم را در دوران بارداری افزایش می دهد و بنابراین ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهد. این گیاه همچنین در یک سری مطالعات حیوانی باعث نقص مادرزادی شد.

– زنان شیرده: اگر در دوران شیردهی از گل راعی استفاده کنید، ممکن است کودک شما گیج، کولیک و خواب آلود شود.

– بیمارانی که از برخی داروهای تجویزی استفاده می کنند: گیاه گل راعی با بسیاری از داروهای تجویزی تداخل دارد. اگر بیماری خاصی دارید و از داروهای تجویز شده توسط پزشک خود استفاده می کنید، این گیاه را کاملا فراموش کنید.

– بیماران تحت عمل جراحی: به دلیل خطر تداخلات دارویی، مصرف گل راعی باید حداقل پنج روز قبل از هر گونه جراحی برنامه ریزی شده قطع شود.

شایان ذکر است که داروهای حاوی گل گل راعی فقط باید برای درمان علائم خفیف افسردگی استفاده شود. استفاده از این محصولات همراه با داروهای اصلی و نسخه ای در درمان افسردگی اساسی توصیه نمی شود.

مصرف این گیاه همراه با داروهایی که بر سطح سروتونین تأثیر می گذارند بسیار خطرناک است. سروتونین یک ماده شیمیایی مغز است که توسط سلول های عصبی تولید می شود. برخی از داروهای ضد افسردگی به نام مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) باعث افزایش میزان سروتونین در مغز می شوند.

استفاده همزمان گل راعی و SSRI‌ها می تواند منجر به افزایش تهدید کننده زندگی در سطح سروتونین و ایجاد بیماری به نام سندرم سروتونین شود. اثرات سندرم سروتونین ممکن است در عرض چند دقیقه یا چند ساعت رخ دهد.

این علائم عبارتند از:

– نبض تند

– فشار خون

– افزایش دمای بدن

-توهم

علاوه بر SSRI ها، بسیاری از داروهای دیگر نیز ممکن است فعل و انفعالات خطرناکی با گل راعی داشته باشد. در صورت مصرف هر یک از داروهای زیر از مصرف گل راعی و مکمل های حاوی آن خودداری کنید:

 کلوزاپین

– بنزودیازپین‌ها

– ضد بارداری‌های خوراکی

– ضد انعقاد‌ها مانند وارفارین

– سیکلوسپورین

– دیگوکسین

– ایماتینیب

– آهن

– امپرازول

– اکسی کدون

– فنی توئین

– ضد افسرگی‌های سه حلقه‌ای

– آنتی بیوتیک‌هایی مانند تتراسایکلین و سیپروفلوکساسین

منبع: عصر ایران

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا