اخبار روز

شیوع جدید در چین، نگرانی در کشورهای دیگر / پشت موج مرموز ذات الریه دوران کودکی در چین چیست؟

الهه جعفرزاده: بر اساس آخرین اطلاعات و آخرین گزارش‌های منتشر شده، موج بیماری‌های تنفسی که چین را درنوردیده، ناشی از بازگشت و ظهور بیماری‌های فصلی است که در قرنطینه طولانی مدت کووید در این کشور سرکوب شده بودند. بسیار بعید است که این موج بیماری به یک بیماری همه گیر تبدیل شود و یک تهدید همه گیر ایجاد کند.

همانطور که سخنگوی کمیسیون ملی بهداشت چین روز یکشنبه (5 مه) گفت. آباندر پاسخ به درخواست سازمان جهانی بهداشت (WHO) در خصوص بررسی شیوع بیماری در این کشور، اعلام کرد: موج اخیر عفونت‌های تنفسی ناشی از همپوشانی ویروس‌های رایج مانند: ویروس آنفولانزا، راینوویروس است. (سرماخوردگی)، ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV)، آدنوویروس و سایر ویروس ها، و ویروس جدیدی در کار نیست.

این گروه از ویروس ها علائم خفیف و شبیه سرماخوردگی دارند. با این حال، افزایش تعداد کودکان بستری شده در بیمارستان از ماه می، به ویژه در شهرهای شمالی مانند پکن، عمدتاً به دلیل مایکوپلاسما پنومونیه است. مایکوپلاسما یک باکتری است که بر ریه ها تأثیر می گذارد و یکی از شایع ترین علل ذات الریه است.

چین قرنطینه‌های سخت‌گیرانه‌تر و طولانی‌تر کووید را نسبت به سایر کشورها حفظ کرده است، و این قرنطینه‌های طولانی‌مدت و پیروی از سایر پروتکل‌های بهداشتی دوران همه‌گیری از مردم نه تنها در برابر کووید، بلکه از سایر بیماری‌های تنفسی و عفونی (مانند آنفولانزا و RSV) محافظت می‌کند. جدی برای کودکان خطرناک هستند. ، کم و بیش محافظت می کند. اما در شرایط فعلی از شدت این سد محافظ تا حدودی کاسته شده و شروع یک چرخه بیماری کاملا طبیعی است.

پشت موج مرموز ذات الریه دوران کودکی در چین چیست؟

در حالی که ویروس های شناسایی شده عمدتاً مسئول شیوع در چین هستند، باکتری به نام مایکوپلاسما نیز در گردش است. با توجه به اوج گرفتن بیماری های تنفسی فصلی، شیوع این باکتری در چنین شرایطی تا حدودی شرایط را پیچیده کرده است. به عبارت دیگر، افراد بیشتر در معرض عوامل بیماری زا هستند. گزارش های جهانی نشان می دهد که اپیدمی های مایکوپلاسما هر چند سال یکبار اتفاق می افتد.

مایکوپلاسما معمولاً باعث ذات‌الریه یا عفونت خفیف ریه می‌شود، اما در برخی گروه‌ها، به‌ویژه کودکان خردسال، می‌تواند باعث بیماری جدی‌تری شود که نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد. علاوه بر این، این باکتری می تواند باعث حملات آسم، تورم مغز یا اختلال در عملکرد کلیه شود، اما کشنده نیست.

شیوع جدید در چین، نگرانی در کشورهای دیگر / پشت موج مرموز ذات الریه دوران کودکی در چین چیست؟

عفونت های باکتریایی بسیار فرصت طلب هستند و در صورت عدم درمان، عفونت های ویروسی را به دنبال دارند. اگرچه پنومونی مایکوپلاسما معمولاً با آنتی بیوتیک هایی به نام ماکرولیدها درمان می شود، اما اتکای بیش از حد به این داروها منجر به ایجاد مقاومت در این پاتوژن شده است. مطالعات نشان می دهد که میزان مقاومت مایکوپلاسما به ماکرولیدها در پکن بین 70 تا 90 درصد است. در واقع همین مقاومت دارویی دلیل افزایش تعداد بستری‌ها در بیمارستان است، زیرا این باکتری‌ها می‌توانند روند بهبود عفونت را کند کنند یا از درمان در منزل و اعزام فرد به بیمارستان جلوگیری کنند.

“بدهی ایمنی” علت شیوع بیماری در چین است

از زمان شیوع همه‌گیری کووید، جهان تقریباً به سبک زندگی استفاده از ماسک، شستن مکرر دست‌ها و ضدعفونی کردن با الکل عادت کرده است. اگرچه موارد جدیدی از کووید-19 از زمان پایان همه‌گیری در سراسر جهان گزارش شده است، اما تعداد آنها کم بوده است. بسیاری از پزشکان از این پدیده به عنوان “گناه ایمنی” یا “گناه ایمنی” یاد کرده اند. دلیل اصلی بدهی ایمنی این است که پیشگیری از بیماری های همه گیر در سال های اخیر موفقیت آمیز بوده است و افراد را کمتر مستعد ابتلا به آنفولانزا یا سایر ویروس ها می کند. این بیماری در جامعه رو به افزایش است. این عجیب نیست.

به عنوان مثال، سال گذشته ایالات متحده موج دیگری از شیوع بیماری را پس از برداشته شدن اقدامات پیشگیرانه تجربه کرد. بنابراین، شیوع آنفولانزا، کووید و ویروس سنسیشیال (RSV) به طور همزمان به اوج خود رسید و منجر به تلاقی سه‌گانه ویروس‌ها شد. اصطلاح “گناه مصونیت” از آن زمان برای توصیف این وضعیت استفاده شده است. به همین دلیل است که احتمال شیوع بیماری تنفسی در ایالات متحده در سال جاری نیز کم است، زیرا این کشور سال گذشته بدهی ایمنی خود را در برابر بیماری هایی مانند RSV پرداخت کرد.

در شرایط کنونی ممکن است چین در این وضعیت قرار گرفته باشد و اکنون زمان آن رسیده است که این کشور با تاخیری اندک بدهی امنیتی خود را بازپرداخت کند تا به ثبات و وضعیت عادی همپوشانی ویروس های تنفسی و کووید سایر کشورها دست یابد. شایان ذکر است که این عدم مصونیت در چین نتیجه قرنطینه طولانی‌تر در طول همه‌گیری ویروس کرونا در مقایسه با سایر کشورها است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC) نیز این دیدگاه را تایید کرده است.

شیوع جدید در چین، نگرانی در کشورهای دیگر / پشت موج مرموز ذات الریه دوران کودکی در چین چیست؟

نگران کشورهای دیگر نباشید

از آنجایی که نتایج آزمایش‌ها به وضوح وجود ویروس جدید را رد می‌کند، لزومی ندارد که گسترش این موج بیماری در چین باعث نگرانی سایر کشورها شود. به گفته کارشناسان، تا به امروز هیچ پاتوژن جدیدی در این جریان کشف و شناسایی نشده است. بنابراین امکان انتقال این موج به خارج از چین ناچیز است. بزرگترین پیامد این موج بیماری احتمالاً فشار بر کادر پزشکی و سیستم بیمارستانی چین خواهد بود و هیچ تهدیدی برای اپیدمی وجود ندارد.

همچنین گفته می شود که شیوع این بیماری در چین ممکن است آغاز موجی از عفونت های تنفسی ناشی از کودکان باشد. از آنجایی که کودکان در چرخه بیماری های عفونی بیشتر مستعد ابتلا به این ویروس هستند و به دلیل قرار گرفتن در معرض آن ها به این بیماری مبتلا می شوند، بدیهی است که این ویروس سرایت کرده و به سایر اعضای خانواده نیز منتقل می شود.

بیشتر بخوانید:

واکنش چین به نگرانی های جهانی در مورد شیوع ویروس جدید در آن کشور

خبر جدید شیوع بیماری مهیب در چین/آیا این بیماری به ایران هم رسیده است؟

چرا تعداد مبتلایان به علائم سرماخوردگی افزایش یافته است؟ / توصیه هایی از مینو محرز

7 نکته ساده برای پیشگیری از بیماری در پاییز و زمستان

منابع: از نظر سیاسی ، طبیعت

۴۷۲۳۲

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا