اخبار روز

جنگنده ای که در ۴۰ نیروی هوایی جهان وجود دارد/ این جنگنده روسی بازنشسته نمی شود!

تینا مزدکی_MiG-21 اولین هواپیمای جنگنده واقعاً پیشرفته اتحاد جماهیر شوروی است که تقریباً هفت دهه پس از اولین پرتاب هنوز در چندین کشور در خدمت است. بسیاری از هواپیماهای جنگنده در سراسر جهان ساخته شده و در طول عمر خود بازنشسته شدند. با این حال، MiG-21 یک استثنا است. به عنوان پلتفرم های جنگی، آنها به طور مداوم برای رقابت با رقبای خود در حال پیشرفت هستند.

MiG-21 یک هواپیمای جنگنده سبک مافوق صوت است که توسط شرکت میگ در اتحاد جماهیر شوروی ساخته شده و می تواند با سرعتی بیش از دو برابر سرعت صوت یا 2 ماخ پرواز کند. ثابت شده است که این هواپیما در نیروی هوایی حداقل 56 کشور در چهار قاره خدمت کرده و در 30 جنگ شرکت داشته است. با گذشت نیم قرن از اولین پرواز خود، هنوز در بسیاری از نیروهای هوایی در سراسر جهان در خدمت است. حدود 13500 فروند هواپیما از این جنگنده بال مثلثی کوچک تولید شد که بیش از دو و نیم برابر جنگنده آمریکایی F-4 Phantom رقیب قدیمی آن در خاورمیانه و جنگ ویتنام است.

در شوروی سابق، این هواپیما از اواخر دهه 1950 تا اواسط دهه 1970 تولید شد. در حال حاضر حدود 3000 هواپیمای MiG-21 در نیروی هوایی بیش از 40 کشور در حال خدمت هستند. طراحی ساده و بادوام این جنگنده کوتاه برد در طول سالیان تولید و خدمت چندین بار با نوسازی و اصلاح بهینه سازی رادار، موشک، اویونیک، تسلیحات و موتور همراه بوده است. میگ 21 از موتور توربوجت استفاده می کند. ورودی هوای موتور در دماغه قرار گرفته و یک اگزوز برای آن تعبیه شده است. میگ 21 مجهز به انواع موشک ها و موشک های نبرد هوا به هوا است و برخی از مدل ها دارای یک یا دو توپ خودکار یا مسلسل 30 میلی متری با قابلیت شلیک 700 گلوله در دقیقه و مهمات کافی برای 5 دقیقه هستند. شلیک کنید، اما برخی از مدل ها مسلسل ندارند.

تشخیص مسلح بودن این جنگنده به مسلسل در نبرد هوا به هوا برای هواپیماهای دشمن، اگر نگوییم غیرممکن، دشوار است. بنابراین، جنگنده های دشمن فرض می کنند که هر میگ 21 مجهز به مسلسل برای استفاده در نبردهای هوایی است. مدل MiG-21PF، دومین مدل اصلی MiG-21، دارای رادار نصب شده در مخروط ورودی موتور است که به آن توانایی نسبی رهگیری دستگاه را در شب و روز و در هر شرایط آب و هوایی می دهد. برای انجام این کار به ناچار حذف شود رادار نصب کنید. نتیجه مدل PF تنها بر اساس موشک های هوا به هوا آن است.

MiG-21F اولین مدل بزرگ این هواپیما، یک رهگیر کوتاه برد در طول روز است. MiG-21MF اساساً برای انهدام اهداف هوایی و شناسایی هوایی با قابلیت ثانویه حمله به اهداف زمینی طراحی شده است و اولین رهگیر نسل سوم با توانایی دستیابی و حفظ برتری هوایی به حساب می آید. مدل MF مجهز به موشک های کوتاه برد هوا به هوا و یک توپ 23 میلی متری است و می تواند از راکت ها و بمب های 240 میلی متری تا وزن 500 کیلوگرم در عملیات پشتیبانی هوایی نیروهای زمینی استفاده کند. مدل دو سرنشینه MiG-21UM برای آموزش پیشرفته خلبانانی که با MiG-21 پرواز می کنند در نظر گرفته شده است.

این جنگنده هنوز چندین رکورد پرواز را در اختیار دارد. بزرگترین تولید هواپیمای جت مافوق صوت، طولانی ترین دوره تولید هر هواپیما و بالاترین تولید هواپیمای جنگی از زمان جنگ جهانی دوم.

جنگنده ای که در ۴۰ نیروی هوایی جهان وجود دارد/ این جنگنده روسی بازنشسته نمی شود!

بیشتر بخوانید:

منبع: منافع ملی

227323

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا