دانستنی ها

آیا انجام تمرینات ورزشی می تواند حافظه را بهبود دهد

نتایج تحقیقات نشان می دهد که دوره های کوتاه ورزش با شدت بالا می تواند حافظه را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد.

به گزارش ایسنا، نتایج پژوهش حاضر نشان داد که نوجوانان سالم با این راهکار توانستند عملکرد حافظه خود را در مدت نسبتاً کوتاهی بهبود بخشند. هر جلسه تمرینی تنها 20 دقیقه به طول انجامید و در طی آن دوره های کوتاهی از تمرینات شدید انجام شد.

افرادی که تناسب اندام خود را بیشتر بهبود بخشیدند، شاهد افزایش فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز (BDNF) بودند، پروتئینی که از عملکرد، رشد و بقای سلول های مغز پشتیبانی می کند.

محقق اصلی این مطالعه، دکتر جنیفر هایز  گفت: «بهبود حافظه ناشی از ورزش ممکن است به توضیح ارتباط قبلی بین ورزش هوازی و عملکرد تحصیلی بهتر کمک کند.

همچنین ممکن است انتظار داشته باشیم که با افزایش سن، مزایای بیشتری در افراد مبتلا به اختلالات حافظه مانند زوال عقل مشاهده کنیم.

برای این مطالعه، تمرین ورزشی با گروه کنترل 95 نفر مقایسه شد. تمرین با شدت بالا به ویژه برای حافظه با تداخل بالا مفید بود.

هنگامی که سعی می کنیم چیزی را از حافظه بازیابی کنیم، ممکن است فرآیند بازیابی توسط حافظه های مشابه دیگر قطع شود. به عنوان مثال، وقتی سعی می کنید نام شخصی را که با حرف “J” شروع می شود به خاطر بسپارید، ممکن است حافظه قبل از اینکه نام آن مرد که «جف» است زا به یاد بیاورید نام های «جک»، «جیمز» و «جرمی» را به خاطر بیاورد.

پس از ورزش، یادآوری خاطرات در چنین مواردی برای افراد آسانتر بود.

دکتر. هیز گفت که اکنون در حال بررسی افراد مسن هستند تا ببینند آیا همین یافته ها در مورد آنها نیز صدق می کند یا خیر.

فرضیه این است که ما شاهد مزایای بیشتری برای افراد مسن خواهیم بود زیرا این نوع حافظه با افزایش سن کاهش می یابد. با این حال، در دسترس بودن عوامل نوروتروفیک نیز با افزایش سن کاهش می یابد، که ممکن است به این معنی باشد که ما به اثرات هم افزایی دست یابیم.

نتایج این تحقیق در مجله Cognitive Neuroscience منتشر شده است.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا