اخبار روز

درآمد کشاورزان افغانستان از کشت تریاک سه برابر می شود


به گزارش بازتاب آنلاین، امیرعباس لطفی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به آخرین وضعیت تولید مواد مخدر در افغانستان گفت: اردیبهشت ماه ماه سال 1401 بود که حکومت طالبان با صدور فرمانی کشت و تولید مواد مخدر را در افغانستان ممنوع کرد. علیرغم این حکم، بررسی های انجام شده حاکی از آن است که با وجود صدور حکم ممنوعیت از سوی حکومت فعلی این کشور، تولید و کشت مواد مخدر در افغانستان همچنان ادامه دارد. زیرا آبان در ماه 1401 سازمان ملل متحد با انتشار گزارشی تحت عنوان “بررسی کشت خشخاش در افغانستان” از افزایش 32 درصدی سطح زیرکشت تریاک خبر داد و گفت که سطح زیر کشت به 266000 هکتار رسیده است.

وی افزود: گزارش های سازمان ملل حاکی از آن است که افغانستان علاوه بر تولید تریاک و مشتقات آن، به یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان مواد روانگردان به ویژه مت آمفتامین (شیشه) تبدیل شده است، یعنی این کشور جهش بسیار قوی در سطح جهان داشته است. سه سال گذشته در زمینه تولید مواد روانگردان.

مدیرکل دفتر امور بین الملل و سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به انتشار گزارش دیگری از سازمان ملل در مورد تولید مواد مخدر در افغانستان، تصریح کرد: چند روز پیش سازمان ملل گزارشی را با عنوان «تحقیق» منتشر کرد. کشت خشخاش در افغانستان”؛ این گزارش حاکی از کاهش 95 درصدی تولید تریاک و سطح زیر کشت و مشتقات آن است. از این نظر، سازمان ملل همواره بازرسان ویژه ای را برای بررسی این موضوع به افغانستان اعزام کرده است. وضعیت کشت مواد مخدر را می توان به صورت محدود یا هدفمند محاسبه کرد؛ در همین حال، به نظر می رسد که دفتر UNODC (دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد) در این گزارش تنها به گزارش دفتر ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان استناد کرده است. امور.

قاچاق مواد سنتی و روانگردان از افغانستان همچنان ادامه دارد و از وجود مواد مخدر در انبارهای این کشور خبر می دهد.

لطفی ادامه داد: ایران کشوری است که بیشترین آسیب را هم از نظر مادی و هم به دلیل جمعیت جوان خود متحمل شده است و تقدیم حدود 4 هزار شهید و 12 هزار و 500 جانباز در این عرصه گواه این گفته است. اگر واقعا سطح کشت مواد مخدر در افغانستان کاهش یافته است، ایران از این موضوع استقبال می کند. با این حال، قاچاق مواد سنتی مانند تریاک و مواد روانگردان از افغانستان همچنان ادامه دارد. در همین حال برخی می گویند که این قاچاق به دلیل وجود مواد مخدر در انبارهای افغانستان است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تعداد کشفیات مواد مخدر توسط ایران، یادآور شد: کشفیات ایران مورد تایید سازمان ملل است. پرسشنامه ها و گزارش هایی که به صورت دوره ای به مراجع و سازمان های بین المللی ارسال می شود و تماس های مستمر با دفاتر تخصصی سازمان ملل در تهران و وین نشان می دهد که ایران یکی از کشورهای پیشرو در زمینه کشف و شناسایی مواد مخدر است.

به گفته مدیرکل دفتر روابط بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر، در سال های اخیر میزان کشفیات مواد مخدر توسط ایران به شدت افزایش یافته است. به گونه ای که میزان کشفیات مواد مخدر در سال 2020 به 1140 تن و در سال 2021 به 1100 تن رسید.البته در سال گذشته تعداد مواد مخدر کشف شده به 740 تن رسید و برآورد می شود که این رقم در سال جاری به 600 تن برسد. اگرچه تعداد کشفیات مواد مخدر توسط ایران از 1000 تن کاهش یافته است، اما همچنان در اوج کشفیات هستیم.

وی تاکید کرد: اگر کاهش کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان صحت داشته باشد، باید این گفته را در انتهای میدان یعنی مرزهای مشترک با افغانستان و پاکستان ببینیم. این بدان معناست که در سال آینده شاهد کاهش جدی قاچاق مواد مخدر خواهیم بود. البته این موضوع مشروط به عدم بازگشت کشاورزان افغانستانی به کشت و تولید مواد مخدر در سال آینده است.

تمایل ایران برای نابودی مزارع تریاک و پیشبرد پروژه های عمرانی در افغانستان

لطفی خاطرنشان کرد: شایعات و احادیث زیادی وجود دارد که «پاک کردن 95 درصد مزارع مواد مخدر در یک دفعه باورنکردنی است». اما سعی می کنیم با خوش بینی به این موضوع بپردازیم و از آن استقبال می کنیم. در تماس های خود با سازمان ملل متحد و مقامات ذیربط، آمادگی ایران را برای کمک به افغانستان برای حذف کشت و پیشبرد طرح های توسعه در این کشور اعلام کردیم.

مدیرکل دفتر روابط بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر اینکه اقتصاد مواد مخدر مشوقی برای شبکه های قاچاق برای حمایت و ترویج قاچاق است، تاکید کرد: سودآوری بالا و ارزش افزوده بالای این ماده مخدر «زمین به بازار» است. آنها مشوق اصلی ورود شبکه های غیرقانونی و مجرمانه هستند و این یک تجارت مرگ است، اما اهتمام و جدیت نهادهای امنیتی و انتظامی ایران در برخورد با این شبکه ها، میزان خطر و خطر را برای آنها به حداکثر رسانده است. استراتژی اعضای ستاد این است که با هدف قرار دادن شبکه های مالی، پول و دارایی های قاچاقچیان به انگیزه اصلی خود حمله کنند، حجم عظیم و چشمگیر کشفیات و همچنین دارایی های مالی و پولی قاچاقچیان که اخیراً توقیف شده است. سال، این نکته را تایید می کند.

وی ادامه داد: نبود زیرساخت‌های توسعه، فقر شدید و سود کلان شبکه‌های قاچاق انگیزه قوی برای کشت مواد مخدر غیرقانونی به جامعه کشاورزان افغانستان می‌دهد. با این حال، ایران تمایل خود را برای تقویت زیرساخت های اقتصادی و پیشبرد برنامه های توسعه در افغانستان اعلام کرده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: برنامه های توسعه ای حاکی از برخورداری افغانستان از شبکه آبرسانی بهینه و ترویج کشت های جایگزین در این کشور است. در این زمینه ما آمادگی و رایزنی خود را با افغانستان برای کشت فراساحلی و تطبیق کشت های جایگزین و طرح های توسعه جایگزین اعلام کرده ایم.

چهار میلیارد دلار؛ میزان درآمد کشاورزان افغان.

لطفی درباره گردش مالی کشاورزان افغانستانی نیز گفت: بر اساس گزارشی که سال گذشته از سوی سازمان ملل منتشر شد، درآمد کشاورزان به یکباره سه برابر شده و بیش از چهار میلیارد دلار برآورد شده است. اما بخشی از این افزایش سه برابری به دلیل افزایش 32 درصدی کشت و افزایش قیمت دارو در سال گذشته است. در همین راستا برخی اخبار از کاهش کشت و تولید آن را تاکتیکی بازاری برای افزایش قیمت می دانند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به توضیح وضعیت تولید مواد مخدر صنعتی در افغانستان پرداخت و گفت: نوع راهکاری که برای کشت جایگزین مواد مخدر در افغانستان وجود داشت راه حل پایداری نبود. بنابراین نه تنها مواد سنتی در افغانستان تولید می شد، بلکه این کشور به مرکز تولید مواد روانگردان نیز تبدیل شده است. بنابراین، اگر راه‌حل‌ها پایدار نباشند، دوباره شاهد روند حرکت به عقب یا عقب خواهیم بود.

او معتقد است که در حال حاضر یکی از تنها درآمدهای افغانستان مواد مخدر است. بنابراین نباید به کاهش کشت و تولید مواد سنتی در افغانستان خیلی خوشبین بود.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا