اخبار روز

شاهزاده ای بود بسیار بد قیافه با سبیل بد، ریش بد، چهره بد و چیزهای عجیب/خاطرات ناصرالدین شاه از فرنگ.

او یادداشت های خود را “روزنامه” نامید. این روزنامه ها جزئیات بسیار جالب و خواندنی از فعالیت ها و موقعیت های روزمره شاه و درباریان در اختیار ما قرار می دهند.

دومین سفر سال ناصرالدین شاه به اروپا فروردین سال 1257 آغاز شد; در این سفر ابتدا به روسیه و سپس مجارستان، آلمان، فرانسه و اتریش رفت.

این یادآوری برای دوشنبه سیزدهم است خرداد سال 1257; روز قبل، امپراتور آلمان در زمان اقامت شاه در برلین ترور شد. در این روز مقامات مختلف ایالتی مانند ملکه و سفرا به برلین می آیند تا درباره امپراتور بیشتر بدانند. برخی از آنها با ناصرالدین شاه نیز ملاقات می کنند.

صبح در برلین از ایالت قیصر بیدار شدم [که دیروز ترور شده] خبر واقعی نیست . . شهبانو به همراه شاهزادگان، بستگان، وزیران و غیره از داخل و خارج از بادان آباد گویا آمده است. . .

مسیو بولو، وزیر امور خارجه آمد، پیرمردی گردن کلفت با سبیل و چانه تراشیده، موهای سفید، آدم شریفی بود، صحبت کردیم. . . پس از آن، دو شاهزاده پروس که تازه وارد شده بودند، یکی از آنها می خواست با دختر فردریش کارل ازدواج کند.

بعد سوار کالسکه شدیم. . . رفتیم آکواریوم . . جایی است که در آن مرغ و ماهی و مار و حیوانات زنده نگه داشته می شوند. . . ساعت 6 بعد از ظهر، دو ساعت مانده به غروب آفتاب، سوار کالسکه شدم و به ایستگاه قطار رفتم. [رفتن به] شهرستان بادن آباد. سوار قطار شدیم. . . راه افتادیم، همه جا آبادی، فضای سبز، چمن، گل، کشاورزی، باغ و جنگل بود. بسیاری از دریاچه ها به وضوح قابل مشاهده بودند. . . در اطراف این دریاچه ها سکونتگاه ها، جنگل ها و مناطق چمن زار وجود دارد. . .

۲۱۹۲۱۵

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا