اخبار روز

بالا رفتن قیمت گوجه فرنگی از دلار!

آمار رسمی نشان می‌دهد که قیمت گوجه‌فرنگی در ماه گذشته به طور متوسط به ارزش 13 هزار و 700 تومان برآورد شده است. در آن زمان، سقف قیمت گوجه‌فرنگی کمتر از 18 هزار تومان بوده است.

طبق سنت نانوشته، با نزدیک شدن به فصل سرما، قیمت گوجه فرنگی تیتر یک خبرهای مهم اقتصادی شده است. یعنی کمتر از یک هفته از شروع. آذر اتفاقا در شهری مثل تهران گوجه فرنگی در میوه فروشی ها به 60 یا 70 هزار تومان در هر کیلو رسیده است و در میادین میوه و تره بار کمتر از 40 هزار تومان نیست.

آمارهای رسمی نشان می دهد که یک ماه پیش متوسط ​​قیمت گوجه فرنگی کیلویی 13700 تومان و در آن زمان حداکثر قیمت گوجه فرنگی کمتر از 18000 تومان در هر کیلو بوده است. مسئولان وزارت جهاد کشاورزی بارندگی های اخیر را عامل اصلی افزایش قیمت گوجه فرنگی می دانند و معتقدند با گذشت نیمه دوم آذر می توان انتظار کاهش قیمت را داشت.

بر اساس آخرین آمار رسمی مهرماه امسال، قیمت گوجه فرنگی تفاوت چندانی با سال گذشته ندارد.

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، قیمت گوجه فرنگی در مهرماه امسال کیلویی 13 هزار و 760 تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 800 درصد کاهش داشته است.

قیمت گوجه فرنگی. آبان سال گذشته هر کیلو 13880 تومان بود و با وجود این، قیمت گوجه فرنگی در این مدت تغییر چندانی نداشت.

قیمت گوجه فرنگی در سال گذشته و به طور دقیق تر در همان زمان. اردیبهشت ماه امسال در نهایت به 20 هزار و 390 تومان در هر کیلو افزایش یافت و از سوی دیگر حداقل قیمت گوجه فرنگی در هر کیلو 13 هزار و 190 تومان ثبت شد. شهریور متعلق به امسال است.

این در حالی است که قیمت گوجه فرنگی با هفته های اخیر قابل مقایسه نیست و در شهری مانند تهران خرید گوجه فرنگی کیلویی بیش از 50 هزار تومان است.

قیمت گوجه فرنگی در بازار.

قیمت گوجه فرنگی طبق جدول ارائه شده در قیمت عمده فروشی در میادین میوه و تره بار تهران طی هفته اول آذر امسال بین 20 تا 30 هزار تومان در هر کیلو تعیین شده است. البته قیمت گوجه فرنگی در میادین میوه و تره بار با حداقل 15 درصد سود محاسبه می شود که برخی غرفه ها تا 40 درصد قیمت عمده فروشی را نیز اضافه می کنند. به همین دلیل است که حتی در میادین میوه و تره بار هم نمی توان گوجه فرنگی هایی با قیمت هر کیلو کمتر از ۴۰ هزار تومان پیدا کرد.

قیمت هایی که تاکنون بررسی کرده ایم به نوعی حداقل قیمت گوجه فرنگی در تره بار است و اگر در سبزی فروشی ها آن را پیدا کنیم با ارقام بیشتری سر و کار خواهیم داشت.

قیمت گوجه گیلاسی دستچین در تعدادی از این میوه فروشی های لوکس به 90 هزار تومان در بسته بندی 600 گرمی رسیده است که می توان ارزش هر کیلو را 150 هزار تومان در نظر گرفت. بسته بندی یک کیلویی گوجه فرنگی وحشی به کیلویی 62 هزار تومان رسیده و نمونه های با کیفیت پایین تر، حداقل کیلویی 35 تا 40 هزار تومان به فروش می رسند.

دلیل افزایش قیمت گوجه فرنگی

دلیل افزایش قیمت گوجه فرنگی در این فصل به سرما و بارندگی مربوط می شود. مدیرکل دفتر امور سبزی و باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: قیمت گوجه فرنگی به زودی متعادل می شود اما گرانی که اکنون شاهد آن هستیم به دلیل شروع فصل سرما و بارندگی های اخیر است.

فرماندار شهرستان دیر که یکی از مراکز مهم تولید گوجه فرنگی در کشور محسوب می شود از خسارت وارده به ۷۰۰ هزار هکتار از مزارع گوجه فرنگی در این شهرستان خبر داد. از سوی دیگر معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر خسارت وارده به مزارع گوجه فرنگی این استان تحت تاثیر بارندگی های اخیر را حدود 200 میلیارد تومان برآورد کرد. دومین عامل که البته از نظر کارشناسان بازار در افزایش قیمت گوجه فرنگی اهمیت کمتری دارد، مربوط به روند صادرات این محصول است. همانطور که برخی از فروشندگان معتقدند گوجه فرنگی به جای عرضه در بازار، از کشورهای همسایه می آید و در نتیجه قیمت آن افزایش می یابد.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا