اخبار فناوری و تکنولوژیدانستنی ها

ساخت دارو با استفاده از هوش مصنوعی

دیجیاتو نوشت: محققان ژاپنی با کمک گرفتن از هوش مصنوعی مهارکننده‌ اسید معده تازه ای ساختند که از تمام داروهای موجود بهتر کار می کند.

یک گروه تحقیقاتی ژاپنی برای توسعه نسل بعدی مهارکننده های اسید معده به هوش مصنوعی روی آورده است. محققان یک بازدارنده جدید با مدل‌های هوش مصنوعی تولید کردند و سپس آن را در آزمایشگاه تصفیه کردند. یافته های آنها نشان دهنده راه جدیدی برای استفاده از هوش مصنوعی برای توسعه درمان های موثرتر برای کنترل اسید معده است.

بر اساس مقاله ای که توسط محققان دانشگاه ناگویا در ژاپن نوشته شده است، ترکیبی که اسید معده را مهار می کند را می توان با کمک مدل های هوش مصنوعی تولید کرد. این ترکیب جدید نسبت به داروهای موجود میل پیوندی بهتری با معده دارد. نتایج این محققان روش جدیدی را برای کار همزمان با هوش مصنوعی در تولید دارو نشان می دهد.

اسید معده یکی از اجزای مهم در فرآیند گوارش است. اما وقتی تعادل ترشح مخاط معده به هم می خورد، اسید معده باعث ناراحتی می شود و در موارد شدید منجر به زخم معده، رفلاکس و مری می شود. بسیاری از مردم به آنتی اسیدها روی می آورند. این بازدارنده ها بیشتر پمپ پروتون معده مسئول ترشح اسید است. این داروها به خنثی کردن اسید معده و تسکین سوزش سر دل و ناراحتی های مرتبط با آن کمک می کنند.

هوش‌مصنوعی داروی بهتری برای کنترل اسید معده کشف کرد!

نقش هوش مصنوعی در تولید مهارکننده اسید معده

پمپ پروتون معده یک ساختار پروتئینی پیچیده است که در پوشش معده یافت می شود و اسید معده را تولید می کند. گروهی از محققان ژاپنی با کمک یک پلت فرم کشف دارو مبتنی بر هوش مصنوعی «Deep Quartet» این پروتئین را تجزیه و تحلیل کردند.

محققان از هوش مصنوعی برای تولید بیش از 100 ترکیب با ساختار شیمیایی منحصر به فرد استفاده کردند. سپس شیمی‌دانان و زیست‌شناسان با ترکیباتی که برای سنتز مناسب‌تر بودند، آزمایش کردند و دیدند که پمپ پروتون معده را به بهترین نحو مهار می‌کند. در نهایت، ترکیب ششم سنتز شد (DQ-06) پیوند قوی تری نسبت به سایر ترکیبات نشان می دهد.

این رویکرد نوآورانه منجر به ایجاد ترکیبی با میل ترکیبی تقریباً 10 برابر بیشتر از هر بازدارنده دیگری موجود است. علاوه بر این، یافته های این محققان اهمیت همکاری بین انسان و هوش مصنوعی را در کشف دارو نشان می دهد. از هوش مصنوعی می توان برای ایجاد درمان های مختلف استفاده کرد. هوش مصنوعی نسبت به انسان در طراحی ساختاری داروها توانایی بیشتری دارد. البته ساختارهای پیشنهادی هوش مصنوعی توسط خود انسان ها ایجاد و آزمایش می شوند.

بنابراین تصمیم نهایی هنوز توسط انسان ها گرفته می شود و هوش مصنوعی هنوز نمی تواند بدون دستور انسان کاری انجام دهد. اما همکاری بین محققان و هوش مصنوعی پتانسیل هوش مصنوعی برای تغییر جهان را نشان می دهد.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا