اخبار روز

حقوق کارگران در ۱۴۰۳ به‌اندازه کارمندان خواهد شد؟

درلایحه سال ۱۴۰۳، دولت پیشنهاد افزایش حقوق کارمندان به مقدار ۱۸ درصد را ارائه شده است. این افزایش با توجه به پیش‌بینی‌ها، می‌تواند باعث تفاوت کمی در دستمزد سال آینده کارگران شود، اما نمایندگان کارگران با این موضوع مخالفت کرده اند.

به گزارش بازتاب آنلاین به نقل از تسنیم، هر ساله در تعیین حقوق کارگران، افزایش حقوق کارمندان ملاک قرار می گیرد که سال هاست مورد انتقاد جامعه کارگری قرار گرفته است، زیرا کارگران معتقدند میزان مزایایی که کارگران دریافت می کنند، به میزان قابل توجهی است. قابل مقایسه با کارگران نیست.

حداقل حقوق کارمندان در سال جاری به هفت میلیون و 900 هزار تومان رسید، حقوق کارکنان دولت در سال آینده بر اساس بودجه 18 درصد افزایش می یابد، یعنی حداقل حقوق آنها به 9 میلیون و 322 هزار تومان می رسد.

این ارقام مربوط به حقوق کارمندان دولت در شرایطی است که جامعه کارگری نیز نگران درآمد سال آینده آنها است. زیرا بخش بزرگی از کارگران در شرکت های دولتی و نیمه دولتی شاغل هستند و این امر معمولاً حقوق کارگران را تحت تأثیر قرار می دهد، اما دولت 18 درصد را برای افزایش حقوق کارمندان انتخاب کرده است که آخرین گزارش رسمی دولت از تورم 44.9 حکایت دارد. درصد در اقتصاد کشور محسوس است. این بدان معناست که رقم انتخاب شده برای افزایش حقوق با تورم حدود 27 درصد فاصله دارد.

به گزارش ریمنیو به نقل از تسنیم؛ بسیاری از فعالان صنفی معتقدند مقایسه حقوق کارگران با کارمندان موضوعیتی ندارد، زیرا حقوق کارگران باید بر اساس ماده 41 قانون کار و متناسب با نرخ تورم و سبد معیشت تعیین شود. مشکل عمده ای که وجود دارد، بهانه دولت برای افزایش دستمزد و افزایش نرخ تورم است، در حالی که دستمزد کارگران در سال گذشته نشان داد که افزایش دستمزدها ربطی به افزایش نرخ تورم ندارد.

در سال گذشته، دولت با این استدلال که تورم را کنترل می کند، حقوق کارمندان را با وجود تورم بیش از 40 درصد، تنها 20 درصد افزایش داد. اگر چه مقایسه دستمزد کارگران و کارمندان اشتباه است، اما دولت ها با ادعای اجرای عدالت مزدی، دستمزد کارگران را تنها 27 درصد افزایش دادند که با سبد معیشتی خانوار کارگر فاصله داشت و همین امر باعث شد تا سبد معیشت کارگران کاهش یابد. کوچکتر شود.

چند روز پیش دولت لایحه بودجه 1403 را به شورای اسلامی شهر تحویل داد. به گفته کارشناسان، دولت امسال با بستن بودجه انقباضی و تاکید بر پایین نگه داشتن دستمزدها به دنبال کاهش و کنترل تورم است.

به گزارش ریمنو به نقل از تسنیم، توقف دستمزدها در سال گذشته به وضوح اثرات منفی بر زندگی کارگران داشته است. در شرایطی که نشان داده شده است مسدود کردن دستمزدها نمی تواند به کاهش تورم کمک کند، ممکن است تعجب کنیم که چرا اصرار بر توقف دستمزدها وجود دارد.

دولت امسال نیز مانند سال گذشته در بودجه 1403 حقوق کارکنان را زیر نرخ تورم تعیین کرده است که افزایش 18 درصدی حقوق کارکنان نشان می دهد که این رقم حتی کمتر از 20 درصد است. از سوی دیگر، امسال حداکثر سقف معافیت مالیاتی است. تغییری نکرده است: درآمد ماهانه 10 میلیون تومان مانند سال گذشته مشمول مالیات 10 درصدی در نظر گرفته شده است که به این معنی است که امسال حتی حداقل دستمزدها نیز از پرداخت مالیات معاف نمی شوند.

محاسبه مالیات بر حقوق 1402 کارمند دولتی بدون تغییر در لایحه بودجه سال آینده تکرار شد، بنابراین سقف معافیت مالیاتی 10 میلیون تومان باقی می ماند، این موضوع انتقادهایی را برانگیخته است. هر سال حداکثر سقف معافیت مالیاتی متناسب با نرخ تورم و رشد دستمزد افزایش می یافت، اما این سقف برای سال بعد بدون تغییر باقی ماند.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا