دانستنی ها

تأثیر رژیم غذایی کم کالری در کنترل دیابت!

امروزه دیابت نوع 2 یکی از شایع ترین بیماری هاس است که خیلی از افراد به آن مبتلا هستند. در این مقاله می خواهیم تأثیر رژیم غذایی کم کالری را بر درمان دیابت بررسی کنیم.

دیابت نوع 2 امروزه به یکی از شایع ترین بیماری ها در جهان تبدیل شده است و برای درمان آن از روش های مختلفی مانند دارو و تغییر سبک زندگی مانند رژیم غذایی کم کالری استفاده می شود. بنابراین آیا رژیم کم کالری ایده آل است؟

تقریباً 96 درصد از 537 میلیون بیمار دیابتی در سراسر جهان به دیابت نوع 2 مبتلا هستند. اگرچه هنوز هیچ درمانی برای دیابت نوع 2 وجود ندارد، اما خوشبختانه می توان آن را با تغییرات سبک زندگی سالم مانند کاهش وزن، ورزش و تغذیه مناسب کنترل کرد یا حتی آن را معکوس کرد.

دیابت نوع 2 وضعیتی است که در آن بدن دیگر نمی تواند به درستی انسولین تولید یا استفاده کند و یکی از دلایل اصلی دیابت نوع 2 اضافه وزن یا چاقی است. اکثر افراد برای کنترل قند خون از رژیم غذایی حاوی سبزیجات، میوه ها، پروتئین، غلات کامل، محصولات لبنی و چربی های مفید برای قلب پیروی می کنند.

رژیم غذایی کم کالری یکی از روش های مدیریت دیابت نوع 2 است. در این نوع تغذیه فرد بسته به نیازهای تغذیه ای بدنش نیاز به مصرف روزانه بین 1000 تا 1500 کالری دارد. هدف از این نوع رژیم کاهش وزن افراد مبتلا به دیابت است.
کاهش وزن باعث کاهش مقاومت بدن به انسولین و در نتیجه کاهش شدت دیابت نوع 2 می شود. در واقع، مطالعات گذشته نشان داده است که مصرف کم کالری در بهبود دیابت نوع 2 موثر است.

از سوی دیگر، مطالعات دیگر نیز نشان داده اند که رژیم غذایی کم کالری برای همه مفید نیست. به عنوان مثال، در حالی که برخی از افراد مبتلا به دیابت اصلاً اضافه وزن ندارند و نباید در معرض رژیم غذایی کم کالری قرار گیرند، افراد مبتلا به دیابت پیشرفته و سطح قند خون بسیار بالا نمی توانند بیماری خود را تنها با رژیم غذایی کنترل کنند. در واقع ممکن است بیماری آنها بدتر شود و دچار بیماری های ثانویه مانند مشکلات چشمی، قلبی عروقی و سیستم عصبی شوند.

برخی از محققان فکر می کنند رژیم های کم کالری در صورتی مفید هستند که فرد مقادیر کافی پروتئین و چربی های سالم مصرف کند. بنابراین کمبود کالری باعث می شود بدن از چربی ذخیره شده خود استفاده کند. با این نوع تغذیه، بدن گرسنگی نمی کشد و آسیبی نمی بیند.

از سوی دیگر، اگر رژیم کم کالری با کاهش پروتئین و چربی های سالم همراه باشد، با احساس گرسنگی دائمی، تمایل فرد به غذاهای کربوهیدرات، نشاسته ای و قندی افزایش می یابد و بنابراین این نوع تغذیه صحیح نخواهد بود. . پایدار و مناسب برای کنترل دیابت است.

دیابت نوع 2 با کاهش مصرف مواد قندی و غذاهای فرآوری شده و افزایش دریافت مواد مغذی مانند میوه ها و سبزیجات بهبود می یابد.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا