سبک زندگی

کوچکترین سبیل دنیا روی نوک سنجاق/عکس

دانشمندان استرالیایی کوچکترین سبیل جهان را ساخته اند که به اندازه کافی کوچک است تا در گلبول قرمز جای بگیرد.

هدف از طراحی این سبیل کوچک که تنها پنج میکرون عرض دارد، افزایش آگاهی در مورد سلامت مردان بوده است.

این سبیل های ریز در مرکز نانوساخت ملبورن (MCN) با استفاده از همان تکنیک هایی که دانشمندان برای ساختن اجزای ریز داروها یا سیستم های دارورسانی یا حسگرها یا سیستم های میکروسیال استفاده می کنند ساخته شده اند.

مراحل ساخت این سبیل کوچک شبیه به ساخت اشیاء مینیاتوری بسیار کوچک است. برنی اورلوپ، مدیر مهندسی و عملیات MCN گفت: «ما با دقت این سبیل کوچک به نام Mo را با لایه‌بندی رزین پلیمری روی یک بستر کوچک و اتصال آن به یک گلبول قرمز خون با استفاده از ابزاری در ابعاد کوچک، چاپ سه بعدی کردیم. چسب

گلبول قرمز از نمونه ای از یک اهداکننده داوطلب جدا شد، روی صفحه ای با روکش طلا ثابت شد و سپس با یک لایه فلزی به ضخامت 15 نانومتر پوشانده شد تا برای لحظه بزرگ خود آماده شود.

در نهایت با استفاده از میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) تصاویری از محل قرارگیری این ریز ویسکر گرفته شد.

این سوال که چرا چنین کاری انجام شده احتمالا به ذهن همه کسانی که این خبر را می خوانند خطور می کند. این فقط مربوط به ساخت هنر مینیاتوری نبود، بلکه یک تلاش تبلیغاتی برای حمایت از موسسه خیریه سلامت مردان Movember بود، که مردان را تشویق می‌کند تا آگاهی خود را در مورد مسائلی مانند سرطان پروستات و بیضه و همچنین خودکشی مردان افزایش دهند. اهدای خون نیز یکی از اهداف برجسته این مطالعه بود.

آلیسون گولد، سخنگوی صلیب سرخ استرالیا می‌گوید: اهدای خون نه تنها راهی برای کمک به عزیزان است، بلکه راهی عالی برای حفظ سلامتی و نجات یک زندگی در عین حال است. با هر اهدا، اطلاعاتی در مورد ضربان قلب، فشار خون و میزان آهن ذخیره شده در بدن به افراد داده می شود.

وی افزود: اگرچه این سبیل بسیار کوچک است، اما امیدواریم تأثیر زیادی بگذارد و انگیزه بسیاری از مردان (و زنان) برای اهدای خون و تلاش برای سلامتی خود باشد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا