اخبار روز

لرزیدن انسان روی زمین؛ اهداف پوپولیستی پشت پرده سد تخریب شده

مظاهر گودرزی: وقتی انسان زمین را می لرزاند; زلزله هایی که ناشی از عوامل طبیعی نیستند، بلکه ناشی از کنش و واکنش انسان هستند، به این قسمت از سخنان مهدی زارع، استاد پژوهشکده بین المللی زلزله توجه کنید: «انسان مداخله بزرگی در محیط زیست انجام داده است. در حین ساخت سد Three Gorges در چین که در سال 2005 آبگیری شد و سه سال بعد در سال 2008 زلزله ای در این منطقه رخ داد، مقالاتی منتشر شد که زهکشی سد عامل زمین لرزه سیچوان در سال 2008 با بزرگی بود. از 7.8، که باعث مرگ حدود 800000 نفر شد. او هم یک نفر را کشت.»

زارع در کافه بازتاب آنلاین ادامه می دهد: یکی دیگر از این دخالت های انسان در وقوع زلزله به دلیل گرم شدن زمین توسط انسان است، گرمایی که یخ ها را آب می کند و بر گسل ها فشار می آورد تا هیجان زده شوند و احتمال وقوع زلزله افزایش یابد. . به عنوان مثال، در طول زلزله 2015 نپال، ذوب یخ های هیمالیا یکی از اولین ایده هایی بود که به وجود آمد.

به گفته زارع «استخراج گسترده آب‌های زیرزمینی و مدیریت پدیده فرونشست زمین یکی دیگر از انواع مداخلات انسانی است که باعث می‌شود گسل‌ها موجب زلزله شوند».

می گوید: به نظر ما زلزله 29 آذر در سال 1395 برداشت گسترده آب های زیرزمینی باعث ایجاد گسل هایی در ملارد در غرب تهران شد که منجر به زلزله شد. بنابراین، هنگام وقوع زلزله در ایران، تأثیر انسان بر خشکسالی، استخراج آب های زیرزمینی و خشک شدن دریاچه ها مهم است.

علت رانش زمین در سال 2018 چه بود؟ طبیعت یا انسان؟

گفته می شود دخالت انسان می تواند منجر به وقوع بلایای طبیعی شود که قبلاً بر عهده طبیعت بود، اما اکنون انسان به عاملی جدی در ایجاد بلایای طبیعی مانند زلزله و البته رانش زمین تبدیل شده است، اخیراً مقاله ای منتشر شده است. این نشان می دهد که رانش زمینی که در سال 2018 در بخش هایی از استان سمنان رخ داد، نتیجه مداخله انسانی بوده است، مداخله ای که بار دیگر در را به روی مقصر همیشگی سدسازی باز می کند.

هشتم فروردین در سال 2018 تصاویری از روستای حسین آباد کالپوش شهرستان شاهرود در استان سمنان منتشر شد که تخریب منازل را نشان می داد، رانش زمین به بیش از 300 واحد روستایی خسارت وارد کرد. بسیاری از مردم به دنبال دلیل این رانش زمین بودند. در آن زمان، مهدی موتگ، استاد مرکز علوم زمین و دانشگاه لایب‌نیتس هانوفر آلمان، در یادداشتی برای بازتاب آنلاین نوشت: بخش بزرگی از این روستا در… یک منطقه رانش زمین در مجاورت شمالی این روستا قرار دارد. سد کالپوش. این سد دیر است دی ماه 91 با حضور رئیس جمهور وقت با هدف آبرسانی به شهرهای میامی، شاهرود و روستاهای اطراف کم آبی بدن تبدیل شد. منطقه لغزش مجاور سد دربهار در بهار 1397 فعال شد. عاملی که باعث تشدید این حرکت در سال 2018 شد هنوز نیاز به بررسی دقیق تری دارد. اولین مشاهدات میدانی در 8 آگوست مرداد 98 سرنخ های بسیار جالبی در مورد علت تشدید فعالیت زمین لغزش ارائه می دهد.

معتق در بخشی از این یادداشت تصریح کرد: هنوز آثار نشت آب به بدنه لغزنده واقع در حوالی شمالی سد کالپوش وجود دارد و تعداد زیاد این نشت ها در فصل تابستان دلیل آن است. گمان مردم محلی مبنی بر اینکه منشأ آنها ناشی از نفوذ آب سد به منطقه رانش زمین است، بیش از پیش تقویت می شود. این نشت ها ممکن است عامل محرک مهمی برای تشدید فعالیت این منطقه لغزش باشد.

لرزیدن انسان روی زمین؛ اهداف پوپولیستی پشت پرده سد تخریب شده

یک حدس به قطعیت تبدیل شد

به عنوان استاد در مرکز تحقیقات زمین و دانشگاه لایبنیتس هانوفر در تاریخ 14 مرداد 2018 نوشت: آبگیری سد در منطقه کالپوش باعث نفوذ آب به داخل خاک لغزنده و رانش زمین شد که منجر به خسارت شد، حدسی که اکنون به قطعیت تبدیل شده و مقاله ای درباره آن منتشر شده است.

در مقاله تحقیقاتی جدیدی که در مجله Engineering Geology منتشر شده است، محققان با بررسی دو دهه تصاویر ماهواره ای از نقش محرک و مخرب سد کالپوش در افزایش چشمگیر خطر زمین لغزش در مناطق اطراف سد خبر می دهند. در همین حال، مهدی متق، سرپرست و سرپرست این پژوهش به بازتاب آنلاین می‌گوید: «مطالعات ما با مطالعه تصاویر ماهواره‌ای در طول دو دهه به وضوح نشان می‌دهد که رانش زمین باستانی نزدیک سد که در سال ۲۰۱۸ قبل از ساخت سد فاجعه‌ای ایجاد کرد، هیچ گونه فعالیتی نداشته است. یا حرکت پس از احداث سد و زهکشی آن، این زمین لغزش باستانی که در خارج از مخزن و اطراف شمالی آن واقع شده بود، به میزان قابل توجهی فعال شد و همزمان با افزایش سطح و حجم مخزن، سرعت حرکت این زمین لغزش نیز با افزایش یافت. زمان. “

وی بیان می‌کند: شیب‌هایی که با فعالیت‌های انسانی و کارهای عمرانی فعال می‌شوند باید در اسرع وقت حذف شوند. در این موارد یا باید برای آن‌ها کار تثبیت شیب انجام شود یا محل‌های مسکونی واقع در آن‌ها و اطراف آن‌ها انجام شود. تخلیه برای کاهش خطر رانش زمین برای کاهش. زیرا در چنین مناطقی پتانسیل بسیار بالایی برای تحرکات مخرب و مخرب ناگهانی در صورت کوچکترین تاثیر عوامل زمین ساختی و یا شرایط آب و هوایی وجود دارد که خسارات جانی و مالی زیادی به بار می آورد.

لغزش زمین به عنوان یک سلاح آماده است

معتق ادامه می‌دهد: «این نوع زمین لغزش‌ها مانند سلاح‌های آماده شلیک هستند که فقط برای تخریب و کشتن باید کشیده شوند.» محرک یک منطقه شیب فعال می‌تواند یک بارندگی یا حتی یک زلزله کوچک باشد. در چنین مواردی متأسفانه نشان داده شده است که بسیاری از مسئولان تنها به عامل نهایی بارش توجه دارند و از نقش مخرب عوامل انسانی که در طول سالیان متمادی عمداً به پایداری و پایداری نواحی پرشیب آسیب رسانده، به کلی غفلت می کنند.

استاد مرکز تحقیقات علوم زمین و دانشگاه لایب‌نیتس آلمان می‌گوید: «این دقیقاً همان مشکلی است که در حسین آباد کالپوش در استان سمنان رخ داد.» مانند سیل اخیر در ایران که عده‌ای همه چیز را به گردن آسمان انداختند و آن را نسبت دادند. به باران، عده ای در حسین آباد کالپوش سعی کردند همه چیز را به ابر، باد، ماه، خورشید و بارش باران نسبت دهند. این در حالی است که عامل اصلی رانش زمین باستانی در روستای کالپوش در سالهای قبل از بارندگی بوده است. فروردین سال 2018 فعال بود و آن را در برابر زمین لغزش های مخرب آسیب پذیر کرد. سدی بود که کاملاً غیرکارشناسانه در منطقه ای مستعد زمین لغزش طراحی شده بود و به سرعت در سال 1391 توسط رئیس جمهور وقت بر اساس تعدادی از اهداف پوپولیستی افتتاح شد.

بیشتر بخوانید:

آمادگی تهران در برابر زلزله چقدر است؟

۲۳۳۲۳۳

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا