سما بابایی «کمان و انگشتان جادویی در حال پرواز بر ویولن» شاید اولین تصویری باشد که با شنیدن نام «کیهان کلهر» در ذهن متبلور می شود. او اکنون شصت ساله است و بخش قابل توجهی از زندگی خود را صرف نواختن ویولن کرده است. کیهان کلهر با آلبوم های بی تو، فریاد، باران و فراتر از نقشه جغرافیا که در آن به عنوان آهنگساز و نوازنده ایفای نقش کرده و در پنجاه و نهمین دوره جایزه گرمی همراه با سیلک تورینگ نامزد دریافت جایزه گرمی شده است. گروه به رهبری یویوما، آنها موفق شدند با آلبوم Sing Me Home که برنده جایزه گرمی برای بهترین موسیقی جهانی شد، اجرا کنند. قطعاتی از قدیم الایام، کوه های دور و چهار نعل اسب از جمله قطعات این آلبوم است که کلهر هنرمندانه آن را با موسیقی ایرانی غنی کرده است. وی همچنین اولین موسیقی‌دان ایرانی است که در سال ۲۰۱۹ برنده جایزه معتبر «وومکس» شده است. جهانی‌ترین نوازنده ایرانی در سال‌های فعالیت خود، موسیقی فیلم نیز ساخته است.

به گزارش بازتاب آنلاین، این آهنگساز بزرگ اولویت در موسیقی فیلم را تصویرسازی و کمک به داستانی می داند که قرار است روایت شود و تاکید می کند که بنابراین، موسیقی ای که برای یک اثر سینمایی نوشته می شود باید با موسیقی که آزادانه می سازد متفاوت باشد. او رابطه دیرینه ای با سینما دارد و توضیح می دهد: من در امیرآباد، نزدیک میدان انقلاب که دور تا دور آن را سالن های سینما احاطه کرده بود، به دنیا آمدم و اغلب برای دیدن فیلم می رفتم، دو سینما در تخت جمشید بود، یکی بزرگتر و دیگری کوچکتر. کوچکترین شلوغ بود و فیلم های کودکانه نمایش می داد و پدرم اغلب من را پنجشنبه و جمعه به این سینما می برد.من بیشتر کارتون های دیزنی را در این سینما دیدم.سینه کاپری هم خیلی خوب بود.در کل چون فاصله تا خانه ما کمتر بود. بیش از هزار متر.با اینکه بچه بودم؛ اما برادرم به من خیانت می کند. آنجا «گاو نر» و «قیصر» را دیدم «تصور صحنه های فیلم های «قیصر»، «توقی» خیلی سخت است. «داش آکل» و… بدون موسیقی منفردزاده یا با موسیقی دیگر».

آهنگسازانی که بر او تأثیر گذاشتند | اگرچه از کودکی با موسیقی در ارتباط بود. اما این فیلم ها ذهن کلهر را بیش از پیش با دنیای موسیقی آشنا کردند. او علاوه بر استادان موسیقی دستگاهی ایرانی (او همیشه از تأثیر علی اصغر بهاری در دنیای ذهنی خود گفته است) از تعداد زیادی آهنگساز فیلم نیز تأثیر پذیرفته است. همانطور که خودش می گوید: «در زندگی من آهنگسازان زیادی هستند که با آثارشان بر من تأثیر گذاشتند، لزوماً همه آنها شناخته شده نیستند. اما مطمئناً اسفندیار منفردزاده یکی از آنهاست.» او همچنین دنیای موسیقی خود را متاثر از آهنگسازانی چون جان ویلیامز، جان بری، هنری مانچینی، نیروتا، انیو موریکونه و موریس ژار (افسانه های موسیقی فیلم) و دیگرانی چون آلبرتو ایگلسیاس می داند. ادوارد آرتمیوف، دیوید هیرشفلدر، مایکل نیمن، النی کاریاندرو، ماسارو ساتو و غیره.

قطعات رایگان کلهر در فیلم و آثار تبلیغاتی. کهان کلهر برای آثار بسیاری موسیقی فیلم ساخته است. اما جدای از آن، تعداد زیادی از کارگردانان از موسیقی برگرفته از آلبوم های مختلف او مانند غزل، شب، سکوت، کویر و شهر کاشم و آثار دیگر در آثار خود استفاده کرده اند. این قطعات برای استفاده در فیلم ساخته نشده اند. اما به دلیل شهرت موسیقایی، با اجازه آنها در فیلم ها و کارهای تبلیغاتی متعدد در خارج از کشور استفاده شد. به این فهرست باید استفاده غیرقانونی و غیرمجاز از آثار این آهنگساز در ایران را نیز اضافه کنیم.

مجموعه «جاده ابریشم» اولین تجربه مشترک کیهان کلهر در ساخت موسیقی متن فیلم ها و سریال های تلویزیونی است.

اولین تجربه ساخت موسیقی فیلم. اما اولین کاری که در زمینه موسیقی فیلم به او سفارش داده شد، بخشی از موسیقی مجموعه «جاده ابریشم» در سال 2005 بود. این اثر از N. h. کی ژاپن در 10 قسمت تولید شد و ساخت موسیقی پنج قسمت به او محول شد. پیش از این، این مجموعه در سال 1980 ساخته شده بود و کیتارو موسیقی آن را نوشت. اما این بار h. چه کسی قصد داشت دوباره و با استفاده از فناوری فعلی همان داستان را از زاویه ای دیگر ادامه دهد یا مرور کند؟ پنج قسمتی که در شرق چین فیلمبرداری شد به ژائو ژیپینگ، آهنگساز برجسته چینی سپرده شد و پنج اپیزود که عمدتاً مربوط به غرب و به ویژه مناطقی از چین متاثر از فرهنگ اسلامی بود، توسط کلهر سروده شد. این اولین تجربه مستقیم کلر در زمینه موسیقی فیلم بود و کلر تأیید می کند که حضور ژائو ژیپینگ در تمرین ها، ضبط ها و سایر تنظیمات حاوی درس ها و تجربیات زیادی برای او بود.

به مناسبت شصتمین سالگرد تولد کیهان کلهر، نگاهی به ساخته های او در موسیقی فیلم انداخته ایم. روح ویولن در رقص انگشتان دست.
همکاری با کارگردان بزرگی چون فرانسیس فورد کاپولا یکی از شاخص ترین تجربیات این آهنگساز در زمینه ساخت موسیقی متن فیلم است.

همکاری با فرانسیس فورد کاپولا “Ozvaldo Glijev” شالوده همکاری کاهان کلهر و کاپولا را گذاشت. کاپولا موسیقی این آهنگساز آرژانتینی را شنیده بود و تحت تأثیر او قرار گرفته بود. کاپولا امیدوار بود بتواند صحنه هایی را که می خواست با موسیقی متفاوت و بکر اسوالدو بکشد. این آهنگساز و کالر 15 سال قبل از فیلم “جوانی بدون جوانی” در پروژه ای به سفارش گروه زهی کورونوس با یکدیگر آشنا شدند و رابطه آنها در گروه جاده ابریشم ادامه یافت. آزوالدو آهنگساز حرفه ای فیلم نبود و تنها تجربه او در این زمینه از ساخت موسیقی برای فیلم مردی که خیلی می دانست به دست آمد. با این حال، کاپولا او را برای ساختن موسیقی فیلمش انتخاب کرده بود. در جلساتی که کارگردان و آهنگساز قبل و حین فیلمبرداری داشتند، نیاز به صدایی کهن و باستانی در برخی قسمت های موسیقی احساس می شد و اسوالدو چند اثر موسیقی از ملل مختلف را با سازهای باستانی پیشنهاد کرد که ویولن یکی از آن ها بود. آنها . کاپولا نیز کمانچه را با توجه به آنچه در ذهن داشت بیشتر دوست داشت و به این ترتیب عرصه برای حضور کلهر در آثار یکی از بزرگترین فیلمسازان تمام دوران تاریخ سینما باز شد. کاپولا و کلر در بخارست، رومانی با هم ملاقات کردند. در آن زمان گلیف برای برخی از صحنه های فیلم و بر اساس قسمت هایی که فیلمبرداری شده بود موسیقی ساخته بود. فیلم در حال تدوین بود و تاریخ ضبط آن مشخص شد. کلهر در مصاحبه ای درباره ملاقات خود با کاپولا گفت: “ما با هم فیلم را تماشا کردیم و سپس صحبت کردیم. کاپولا آشنایی عمیقی با موسیقی داشت و وسواس خاصی داشت؛ بنابراین نظرات و توصیفات گاه و بیگاه او حتی زمزمه آهنگ خاصی را که در آن اجرا می کرد. کاپولا امیدوار بود که کمانچه صدای داستان را در طول سفرهای شخصیت به گذشته های دور نشان دهد.

به مناسبت شصتمین سالگرد تولد کیهان کلهر، نگاهی به ساخته های او در موسیقی فیلم انداخته ایم. روح ویولن در رقص انگشتان دست.
سریال خانگی «خاتون» یکی از آثار جذاب کارنامه کیهان کلهر است.

و اما خاتون موسیقی سریال خاتون به کارگردانی تینا پاکروان از جمله کارهایی است که کلهر در زمینه موسیقی متن انجام داده است. این اولین تجربه این نوازنده بزرگ برای شبکه سریال و نمایش خانگی بود. خاتون داستان خانواده ای را در سال 1320 در زمان اشغال ایران توسط متفقین روایت می کند. فضای هشتاد ساله این سریال ظرفیت خوبی برای ساخته های کلهر ایجاد کرده است. بنابراین در برخی سکانس ها، موسیقی متن بر فیلمنامه برتری دارد. همچنین به دلیل حضور یک خواننده گیلانی، برخی سکانس‌های این فیلم نیازمند آهنگسازی استادانه موسیقی اصیل ایرانی بود. کیهان کلهر موسیقی این سریال را در پراگ با همکاری ارکستر فیلارمونیک پراگ تهیه کرده و آدام کلمنس آن را رهبری می کند. موسیقی سریال خاتون را کیهان کلهر و جان هولزنر صدابردار ارکستر میکس کردند. کلهر برای این قسمت از قطعه «معمای هستی» استفاده کرد. این اثر یکی از ماندگارترین قطعات غلامحسین بنان است که توسط کیهان کلهر آهنگسازی و تنظیم مجدد شده است.

به مناسبت شصتمین سالگرد تولد کیهان کلهر، نگاهی به ساخته های او در موسیقی فیلم انداخته ایم. روح ویولن در رقص انگشتان دست.
«مجبوریم» به کارگردانی رضا درمیشیان تا کنون آخرین تجربه کلهر در زمینه ساخت موسیقی متن فیلم است.

لانتوری و ما مجبوریم کیهان کلهر با ساخت موسیقی متن فیلم های «باید» و «لانتوری» رضا درمیشیان، موسیقی متن فیلم را تجربه کرده است. باید داستان نوجوان بی خانمانی را روایت کنیم که روزهای تلخی را پشت سر می گذارد و لانتوری داستان تلخ اسیدپاشی یک جوان است. داستان های پرتنش و تلخ این دو فیلم نیاز به موسیقی هماهنگ با داستان دارد که کلهر در سکانس های حساس فیلم به خصوص در لانتوری می دانست چگونه آن را تفسیر کند و مخاطب در هنگام گوش دادن خود را بخشی از داستان بداند. آی تی. او کلر زبان سازها را به خوبی می فهمد و می داند که در هر سکانس فیلم از کدام ساز استفاده کند تا نتیجه کار تبدیل به موسیقی درخشان و تاثیرگذاری شود. او از این ابزار مانند لانتوری و موشیدیم استفاده کرده است. موسیقی خیره کننده کاهان کلهر در این دو فیلم، موسیقی حاکم بر هر صحنه است و بر بازی ها و تاثیر صحنه سازی و کادربندی تاکید دارد. درمیشیان در استفاده از کلهر به عنوان آهنگساز هوش بالایی از خود نشان داده و موسیقی را به یکی از نقاط قوت فیلم های خود تبدیل کرده است.

به مناسبت شصتمین سالگرد تولد کیهان کلهر، نگاهی به ساخته های او در موسیقی فیلم انداخته ایم. روح ویولن در رقص انگشتان دست.
کیهان کلهر در موسیقی متن انیمیشن جذاب «روح» همکاری کرد.

انیمیشن معنوی | انیمیشن Soul مخاطبان زیادی در سراسر جهان داشت و مورد تحسین بسیاری از مردم جهان و استناد بسیاری از محافل هنری قرار گرفت. اما موضوعی که بیش از همه مورد توجه ایرانی ها قرار گرفت حضور و همکاری کیهان کلهر به عنوان مشاور موسیقی در این انیمیشن بود. موسیقی این فیلم بهترین موسیقی متن این جشنواره در سال 2021 در جوایز گلدن گلوب شد. این فیلم همچنین برنده اسکار بهترین فیلم انیمیشن و موسیقی متن شد.

خاطرات یک اسب سیاه خاطرات اسب سیاه محصول مشترک ایران و ترکیه ساخته شهرام علیدی فیلمساز کرد ایرانی است. استفاده از اسطوره های بومی و ایده های تخیلی و نگاهی نو به رابطه اسب و انسان، کارگردان را بر آن داشت که به صورت انتخابی از موسیقی کاهان کلهر استفاده کند. از آنجایی که این فیلم بازیگران کمی دارد و دیالوگ های کمی دارد، نقش موسیقی در آن بسیار پررنگ است و می توان گفت تقریباً تمام وظیفه انتقال مفهوم در این فیلم را تصاویر، صداها و موسیقی فیلم انجام می دهد. . اگرچه کارگردان تا حد زیادی از موسیقی استفاده نکرد. اما حضور این صداهای جدید بسیار زیبا و هماهنگ است.

به مناسبت شصتمین سالگرد تولد کیهان کلهر، نگاهی به ساخته های او در موسیقی فیلم انداخته ایم. روح ویولن در رقص انگشتان دست.
«فصل کرگدن» به کارگردانی بهمن قبادی یکی از آثار کیهان کلهر در زمینه موسیقی متن فیلم است.

فصل کرگدن | «فصل کرگدن» که محصول مشترک ترکیه و کردستان عراق محسوب می شود و موسیقی آن را کلهر نوشته است. در این فیلم وزن اصلی روایت بر روی تصاویر می افتد و در کنار فیلمبرداری تحسین برانگیز تورج اصلانی، موسیقی کیهان کلهر در این اثر بسیار به چشم می خورد. اگر موضوع فیلم را کنار بگذاریم، فیلم از نظر بصری بسیار جذاب و دیدنی است.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *