اخبار روز سینما

9 نشانه فردی که اعتماد به نفس ندارد!

آیا شما یک فرد رمانتیک هستید؟ آیا تنها زمانی احساس رضایت می کنید که شخصی از ظاهر شما تعریف و تمجید کند یا تنها پس از اینکه شریک عاشقانه تان پیامی مبنی بر اینکه شما را دوست دارد به شما ارسال می کند؟

اگر این عبارات آشنا به نظر می رسند، به احتمال زیاد عزت نفس شما به شدت به اعتبار خارجی بستگی دارد. این وابستگی می تواند برای کسانی که احساس ارزشمندی خود را از منابع درونی می گیرند، گیج کننده باشد.

اما مهم است که بدانیم عزت نفس هر فرد متفاوت است. اما برای اینکه بدانید عزت نفس شما به دیگران بستگی دارد یا خیر، این مقاله را با راهنمای آن تا انتها بخوانید تا ۹ نشانه را با شما مرور کنیم:

1.مدام به دنبال شکار تأیید دیگران هستید

آیا تا به حال متوجه شده اید که برای هر رفتار یا تصمیمی به کسی نیاز دارید که تایید نهایی شما را بدهد؟ حتی گاهی برای تایید حرف هایتان به دنبال تکان دادن سر از طرف مقابل می گردید. این یکی از واضح ترین نشانه هایی است که شما به اعتبارسنجی خارجی اعتماد دارید.

افرادی که عزت نفسشان به تأییدهای بیرونی و دیگر وابسته است، دائماً به دنبال تأیید دیگران هستند. اگر بازخورد مثبتی از دیگران دریافت نکنند، ممکن است احساس ناقص یا ناکافی کنند.

9 علامت سمی که می گوید اعتماد به نفس درونی ندارید!

آنها دائماً در مورد نحوه لباس پوشیدن، در مورد اینکه آیا کار خود را به خوبی انجام داده اند، در مورد اینکه آیا رابطه آنها صحیح است یا خیر، به دنبال تأیید دیگران هستند.

نکته این است که ما نباید برای این کار از خود خجالت بکشیم. هر فردی نیازهای عاطفی منحصر به فردی دارد و آنها را به روش های منحصر به فردی برآورده می کند. اما شناخت این الگو اولین گام در جهت درک و تعدیل این جنبه از عزت نفس است. شاید لازم نباشد در هر موضوعی به دنبال چراغ سبز دیگران باشید.

2.درباره ساده‌ترین نظر منفی مدت‌های طولانی دچار نشخوار فکری می‌شوید

برای کسانی که احساس ارزشمندی خود با تایید دیگران مرتبط است، هر شکلی از انتقاد به معنای ضربه مستقیم به احساس ارزشمندی آنهاست.

آنها نه تنها ناراحت یا ناامید می شوند، بلکه آن نظر را به یک روایت درونی تبدیل می کنند که به آنها می گوید به اندازه کافی خوب نیستند. مثلاً اگر کسی بگوید لطفاً کمی آهسته تر صحبت کنید یا چرا کاری را دیر تمام کردید یا به شوخی او نخندید، تمام شب را بیدار می مانید و تا صبح به دلایل آن کلمات فکر می کنید.

اگر شما نیز با هر کامنت منفی کوچک مدت زیادی بیدار بمانید و فکر کنید و احساس کنید که این کلمات ارزش شما را کاهش داده است، تنها نیستید. شناخت این الگو گامی اساسی در جهت ایجاد عزت نفس سالم تر است.

9 علامت سمی که می گوید اعتماد به نفس درونی ندارید!

3.ترس فلج‌کننده از اشتباه کردن دارید

ترس از طرد شدن از سوی دیگران یا احتمال اشتباه، وابستگی شدید شما را به دنیای بیرون و تاییداتی که این دنیا به همراه دارد، نشان می دهد.

افرادی که از اشتباه کردن می ترسند اغلب از ناامید کردن دیگران یا قضاوت شدن بسیار می ترسند. آنها ممکن است به دلیل ترس از کامل نبودن از امتحان کردن چیزهای جدید یا ریسک کردن اجتناب کنند.

آنها به جای اینکه عیب یابی را بخشی طبیعی از روند رشد و یادگیری بدانند، آن را یک شکست یا نقص می دانند. این ترس رشد شخصی یا تجربیات آنها را محدود می کند و اجازه نمی دهد از حاشیه امن خود خارج شوند و فرصت های جدید را با آغوش باز بپذیرند.

اگر دائما نگران اشتباه کردن یا درک دیگران از شخصیت خود هستید، بدانید که همه اشتباه می کنند و اشتباهات جزء ضروری زندگی و بخش حیاتی رشد هستند.

9 علامت سمی که می گوید اعتماد به نفس درونی ندارید!

4. دیوانه شبکه‌های اجتماعی هستید

در دنیای دیجیتال امروزی، برخی از ما ارتباط عمیقی با رسانه های اجتماعی داریم. برخی تمام درآمد خود را از این رسانه ها به دست می آورند و برخی دیگر شرکای عاشقانه خود را از طریق این رسانه ها پیدا کرده اند یا از آنها برای ارتباط با بهترین دوستان خود استفاده می کنند.

اما برای کسانی که عزت نفسشان به تایید دیگران بستگی دارد، پلتفرم های شبکه های اجتماعی می توانند عرصه ای برای دریافت تایید مجازی دیگران باشند. آن‌ها به اندازه‌ای به این تأییدهای مجازی وابسته می‌شوند که گویی برای لایک به آنها پول داده می‌شود.

آن‌ها ساعت‌های طولانی را در رسانه‌های اجتماعی صرف می‌کنند، لایک‌ها، اشتراک‌گذاری‌ها و کامنت‌ها را زیر نظر می‌گیرند، همه نشانه‌هایی از وابستگی به اعتبار خارجی است. این افراد تعداد لایک ها و فالوورهایی که در شبکه های اجتماعی دریافت می کنند را با عزت نفس خود مرتبط می دانند.

آیا می دانستید که محققان رابطه ای بین استفاده بیش از حد از رسانه های اجتماعی و نیاز به اعتبارسنجی خارجی پیدا کرده اند؟ این وضعیت یک پدیده جهانی است که میلیون ها کاربر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد.

اگر در استفاده از رسانه های اجتماعی افراطی هستید یا با وسواس به دنبال «تشویق مجازی» هستید، ممکن است لازم باشد تأثیر این پلتفرم ها را بر عزت نفس خود ارزیابی کنید و محدودیت هایی را برای استفاده سالم تر تعیین کنید.

 

9 علامت سمی که می گوید اعتماد به نفس درونی ندارید!

5.در دوست داشتنِ خودتان با چالش مواجه‌اید

تلاش برای دوست داشتن خود یکی از قوی ترین نشانه هایی است که نشان می دهد عزت نفس شما به اعتبار خارجی بستگی دارد. کسانی که چنین تمایلاتی دارند اغلب در جشن گرفتن موفقیت های خود بدون تایید خارجی مشکل دارند و در تشخیص ارزش خود مشکل دارند.

آنها بیشتر بر جلب رضایت دیگران و برآورده کردن انتظارات آنها متمرکز هستند تا دوست داشتن و اعتبار بخشیدن به خود.

اگر متوجه شدید که بیشتر اوقات به تایید دیگران نیاز دارید، ممکن است ایده خوبی باشد که یک قدم به عقب بردارید و ابتدا خودتان را دوست داشته باشید. شما با ارزش هستید، نه به خاطر آنچه دیگران فکر می کنند، بلکه به خاطر شخصیتی که اکنون هستید. عزت نفس از درون سرچشمه می گیرد و شما حق دارید خودتان را همانطور که هستید دوست داشته باشید.

9 علامت سمی که می گوید اعتماد به نفس درونی ندارید!

6.سخت‌تان است «نه» بگویید

آیا تعیین محدودیت و نه گفتن به دیگران برایتان دشوار است؟ ممکن است به این دلیل باشد که عزت نفس شما به تایید دیگران بستگی دارد. افراد دارای این ویژگی اغلب نیازها و خواسته های دیگران را بر خواسته های خود ترجیح می دهند زیرا می ترسند با نه گفتن طرد شوند یا ناامید شوند.

آنها تمام تلاش خود را می کنند تا به همه لطف کنند، حتی اگر این لطف سلامتی آنها را به خطر بیندازد. اگر به دنبال محبت دیگران هستید و در نتیجه نیازهای خود را نادیده می گیرید، بهتر است بدانید که نه گفتن اشکالی ندارد. تعیین مرزها گام بعدی سالم و ضروری در مراقبت از خود است.

9 علامت سمی که می گوید اعتماد به نفس درونی ندارید!

7.بیش‌ از ا‌ندازه عذرخواهی می‌کنید

آیا حتی زمانی که لازم نیست عذرخواهی می کنید؟ این نیز یکی از نشانه های بزرگی است که می گوید دوست دارید برای جلب رضایت دیگران از کمر خم شوید و حتی بار اعمال دیگران را برای جلب رضایت آنها به دوش بکشید.

افرادی که بیش از حد معذرت خواهی می کنند اغلب می ترسند که سخنان یا رفتار آنها باعث ناراحتی دیگران شود و به همین دلیل برای جلوگیری از درگیری پیشاپیش عذرخواهی می کنند.

این رفتار ناشی از تمایل به راضی نگه داشتن اطرافیانتان است، حتی زمانی که تقصیر آنها نیست. آنها مسئولیت رفتار بد دیگران را بر عهده می گیرند. به خاطر داشته باشید که عذرخواهی در جای مناسب نشانه همدلی و احترام است، اما عذرخواهی های نابجا ناشی از عزت نفس پایین است.

در اعتقادات و رفتار خود بسیار محکم بمانید و به یاد داشته باشید که افکار خود را بدون عذرخواهی بیان کنید.

9 علامت سمی که می گوید اعتماد به نفس درونی ندارید!

8.سطح بالایی از اضطراب دارید

اضطراب معمولاً با عزت نفس پایین همراه است که به تأیید دیگران بستگی دارد. نگرانی دائمی در مورد ناتوانی در برآورده کردن انتظارات دیگران، ترس از طرد شدن یا اشتباه کردن، اضطراب شما را افزایش می دهد. اینها خود را به طرق مختلف نشان می دهند، مانند مشکلات خواب، خستگی مداوم یا حملات پانیک.

اگر به دلیل نیاز به تایید دیگران از اضطراب زیادی رنج می برید، ممکن است نیاز به کمک حرفه ای داشته باشید. متأسفانه، هر چه بیشتر مضطرب باشید، کمتر می خوابید و حملات هراس بیشتری را تجربه خواهید کرد.

9.به سختی تعریف‌ها را می‌پذیرید

کسانی که به تایید دیگران معتاد هستند تمجید خود را واقعی نمی دانند. آنها تحسین دیگران را دست کم می گیرند و به سختی می پذیرند که فردی که به آنها می پردازد راست می گوید.

یک تعریف ساده باعث می شود آنها احساس بدی داشته باشند یا فکر کنند که لیاقت آن را ندارند. آنها حتی ممکن است پاسخ هایی مانند “نه، شما دروغ می گویید!” امروز خیلی وحشتناک به نظر میرسم!

9 علامت سمی که می گوید اعتماد به نفس درونی ندارید!

آشنا بود؟

نیاز به تایید بیرونی یکی از راه هایی است که دیگران عزت نفس خود را افزایش می دهند و نیاز به درک و توجه دارند. باید بدانید که احساس عزت نفس به روش های مختلفی ایجاد می شود و هر فردی در طی یک سفر منحصر به فرد، عزت نفس خود را تقویت می کند.

اما باید با دوست داشتن خود، تعیین حد و مرز و حل مشکل اضطراب بر وابستگی شدید به تایید دیگران غلبه کنید. برای زنده ماندن نیازی به تایید دیگران ندارید.

دستیابی به عزت نفس سالم سفری تدریجی است که با شناخت و پذیرش مشخص می شود.

 

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا