اخبار روز

حیوان عجیبی که برای جفت گیری از وسط دو نصف می شود!/جزئیات

ایسنا نوشت: این کرم خودش را دو قسمت می‌کند و نیمه‌ی پشتی را به دنبال شریک جنسی می‌فرستد. نیمه‌ی پشتی تغییر پیدا می کند و به عنوان «استولون»(stolon) شناخته می‌شود و مثل یک واحد مستقل رفتار می‌کند.

برای برخی از گونه‌های کرم‌ها، اگر آن‌ها را از وسط نصف کنید و دم و سرشان را جدا کنید، پس از بازسازی قسمت‌های از دست رفته، هر دو نیمه به دو کرم مجزا تبدیل می‌شوند.

یکی دیگر از گونه‌های جالب کرم‌ها به نام Syllidae که کرم گردن نیز نامیده می‌شود، وقتی از وسط نصف می‌شود دوباره تولید نمی‌شود، اما زمانی که می‌خواهند بازتولید کنند، داستان جالبی اتفاق می‌افتد.

هنگامی که این کرم ها بالغ می شوند و آماده تولید مثل می شوند، دگرگونی در پشت بدن آنها رخ می دهد. این قسمت عقب اصلاح شده که استولون نامیده می شود، به یک واحد مستقل تبدیل می شود که مواد ساختمانی نوزاد را حرکت داده و آزاد می کند.

جانور عجیبی که خودش را برای جفت‌گیری نصف می‌کند/ عکس

دانشمندان کنجکاو هستند که ببینند چگونه این کرم‌ها که با نام علمی Megasyllis nipponica شناخته می‌شوند و موفق به تشکیل استولون می‌شوند. بنابراین، گروهی از محققان به سرپرستی پروفسور تورو میورا از دانشگاه توکیو در ژاپن با مطالعه بیان ژن این کرم آبی موجود در دریای ژاپن، این فرآیند پیچیده را کشف کردند.

آنها دریافتند که پس از تشکیل استولون، ارگانیسم والد که ساقه نام دارد، پشت خود را دوباره رشد می کند تا استولون های بیشتری تشکیل دهد. این دوندگان به دنبال دونده ای از جنس مخالف می گردند تا با او جفت گیری کنند.

از طریق این مطالعه تجربی، محققان همچنین دریافتند که استولون‌ها سیستم گوارشی پیچیده‌تری دارند و ظاهری متفاوت از استولون‌ها دارند. گفته می شود که این واحدهای تولید کننده نوزاد که استولون نام دارند بسیار توسعه یافته هستند. آنها چشم ها، آنتن ها و چیزهای مخصوص پرز مانند برای شنا دارند. دانشمندان بر این باورند که آنها ممکن است مغز و سیستم عصبی کوچک خود را داشته باشند زیرا می توانند دیگر گسترش های اطراف خود را حس کنند و به آنها پاسخ دهند.

روشی جدید برای استولون‌سازی

در استولون‌های ماده بالغ که تخمک تولید می‌کنند، محققان در واقع می‌توانند تخم‌ها را در خارج از بدنشان ببینند و استولون‌های نر بالغ که اسپرم تولید می‌کنند زردتر به نظر می‌رسند.

کشف جالب ناسا در یک سیاره فراخورشیدی + تصویر

محققان نواحی خاصی از بدن کرم گردنبندی را بررسی کردند که در آن ژن‌هایی به نام «ژن‌های Hox قدامی» در جلوی بدن در طول فرآیند تولید فعال باقی می‌ماند و ژن‌هایی که «ژن‌های Hox خلفی» نامیده می‌شوند، در پشت کرم گردن فعال باقی می‌مانند.

بنابراین به نظر می‌رسد این مطالعه نشان می‌دهد که فعالیت این ژن‌ها به صورت منظم در سراسر بدن حفظ می‌شود، حتی زمانی که این موجودات دریایی این واحدهای ویژه تولیدکننده نوزاد را می‌سازند. دانشمندان می گویند که در طول تکامل، این موجودات دریایی نحوه رشد بدن خود را در یک دوره زمانی بسیار طولانی تغییر داده اند. شاید برخی از ویژگی ها را از اجداد باستانی خود به ارث برده اند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا