اخبار روز

کارمزد 150 میلیونی فروش خانه در تهران!


به گزارش مانیبان به نقل از تسنیم، دریافت حق الزحمه غیرقانونی برای برخی مشاوران املاک به چالشی تبدیل شده است که رئیس اتحادیه مشاوران املاک تصریح کرد: می توانیم شرکت ها را طوری مدیریت کنیم که کارمزدی بالاتر از حق الزحمه دریافت نکنند. .

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به کاهش قیمت مسکن خرداد وی گفت: امسال زمانی که آمار خانه های خالی وجود ندارد و برخی از خانه ها خالی نگه داشته می شوند تا با قیمت بالاتری بفروشند، نوساناتی رخ می دهد.

وی افزود: می توانیم شرایط را به گونه ای مدیریت کنیم که در سامانه املاک هیچ بنگاهی نتواند کمیسیونی بالاتر از نرخ دریافت کند. همه چیز باید در سیستم ثبت شود، مشابه آنچه در دفاتر اسناد رسمی یافت می شود.

وی با انتقاد از ورود بانک ها به حوزه ساخت و ساز تصریح کرد: در تهران در یک مورد 3 هزار واحد یک بانک شناسایی شد. وقتی یک بانک یا یک سازمان دولتی برای منافع خود ثروت انباشته می کند، نه تنها بر بازار املاک و اقتصاد کشور تاثیر می گذارد، بلکه برای دولت مشکل ساز می شود و دولت مجبور می شود برای تامین مسکن به دنبال راه حل های دیگری باشد. جمعیت. مردم.

وی تصریح کرد: اگر عرضه مسکن را از طریق تولید افزایش دهیم و بانک اطلاعاتی کامل و مستحکم از خانه های خالی داشته باشیم تا بتوانیم آن ها را در حوزه اجاره یا فروش قرار دهیم، می توان انتظار داشت که بازار مسکن با آرامش ادامه یابد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک افزود: اگر تحولات بحرانی و هیجانی در اقتصاد و مسکن رخ ندهد، معتقدم سال آینده رونق خواهیم داشت.

یکی از معضلات مردم در حوزه معاملات مسکن از دیرباز دریافت کارمزد بالاتر از نرخ های اعلامی اتحادیه مشاوران املاک بوده است. به عنوان مثال، در حالی که هزینه تشکیل پرونده (خرید و فروش) برای هر دو طرف معامله 2500 درصد است (نیم درصد کل)، برخی از مشاوران املاک یک درصد برای هر مشتری و 2 درصد در کل دریافت می کنند.

این پورسانت در بازار فعلی املاک و مستغلات که میانگین قیمت هر مترمربع یک واحد مسکونی در تهران حدود 76 میلیون توکن است، رقم قابل توجهی است. به عنوان نمونه نرخ قانونی یک واحد 100 متری حدود 7 میلیارد و 600 میلیون تومان (طبق گزارش بانک مرکزی از میانگین قیمت مهرماه امسال) 38 میلیون برداشت در دو طرف معامله است.

اما همانطور که قبلاً گفتیم برخی از مشاوران املاک بابت معامله مذکور مبلغ 152 میلیون تومان دریافت می کنند که 4 برابر کارمزد مصوب است.

در صورت شکایت مردم به اتحادیه مشاوران املاک مبنی بر دریافت کمیسیون بالاتر از حق الزحمه، بر اساس قانون تعزیرات حکومتی، مشاور املاک متخلف تا 4 برابر مبلغ اضافی دریافتی جریمه می شود.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا