اخبار روز

واکنش مسلمانان آمستردام به پیروزی “ترامپ هالند”: ترس، خشم و حمایت

پیروزی راست افراطی و حزب ضد اسلامی در هلند خشم و نگرانی بسیاری از مسلمانان این کشور را برانگیخته است.

به گزارش عصر ایران خبرگزاری فرانسه وی به واکنش مسلمانان هلند به پیروزی حزب راست افراطی در انتخابات پارلمانی این کشور پرداخت.

حزب افراطی راست “برای آزادی” (PVV) به رهبری خرت فیلدرز گیرت ویلدرز او به داشتن موضع شدید علیه اسلام، مسلمانان، مهاجران مسلمان و اتحادیه اروپا معروف است. برخی رسانه ها نیز او را ترامپ هلند نامیدند. خرت فیلدرز رهبر راست افراطی هلند در آستانه نخست وزیری قرار دارد.

در انتخابات اخیر هلند، حزب راست افراطی برای آزادی به رهبری خرت فیلدرز توانست 37 کرسی از 150 کرسی پارلمان را به دست آورد. هلند یک پادشاهی است و حزب یا ائتلافی که می تواند اکثریت کرسی های پارلمان را به دست آورد، دولت را تشکیل می دهد.

گیرت فیلدرز، رهبر راست افراطی هلند در گردهمایی پس از انتخابات در لاهه، هلند، 23 نوامبر 2023 – خبرگزاری فرانسه

مارک روته پیش از این به مدت 13 سال نخست وزیر هلند بود.

پیش بینی می شود حزب آزادی (خرت فیلدرز) در ائتلاف با حزب آزادی و دموکراسی (مقام سوم – 24 کرسی) و حزب محافظه کار مسیحی “عصر اجتماعی جدید” (مقام چهارم – 20 کرسی) 37 کرسی در دولت بعدی کسب کند. ) ائتلاف کند.
فهرست مشترک دو حزب چپ «کارگر» و «سبزها» با ۲۵ کرسی در جایگاه دوم قرار گرفت.

خرت فیلدرز پیش از این در سخنرانی های ضد اسلامی مدعی شده بود: اسلام یک دین نیست، بلکه یک ایدئولوژی تمامیت خواه و خطرناک است که باید از شمول ادیان تحت تضمین آزادی مذهبی در قانون اساسی هلند حذف شود. او اسلام را بزرگ‌ترین تهدید برای هلند می‌دانست و ادعا می‌کرد: اسلام را نمی‌توان با آزادی جمع کرد.

خشم و ترس مسلمانان هلندی

خبرگزاری فرانسه نوشت: رهبران جامعه مسلمانان هلند خشم و ترس خود را پس از پیروزی خرت فیلدرز، یکی از سرسخت ترین مخالفان اسلام در انتخابات سراسری ابراز می کنند. اما برخی از مسلمانان او را پذیرفته اند و حاضرند به او «فرصتی» بدهند.

برنامه حزب راست افراطی «آزادی» به رهبری «خورت فیلدرها» ممنوعیت قرآن، مساجد و حجاب را در نظر گرفته است. در این برنامه همچنین آمده است: “ما مسلمانان کمتری در هلند می خواهیم.”

مارک روته به مدت 13 سال نخست وزیر هلند بود

واکنش مسلمانان آمستردام به پیروزی "ترامپ هالند": ترس، خشم و حمایت

خرت فیلدرز پیش از این مراکشی‌های مقیم هلند را تفاله خوانده و قرآن را با کتاب هیتلر من کمپف مقایسه کرده بود، در حالی که پس از تهدید به برگزاری مسابقه برای کاریکاتورهای پیامبر اسلام، تهدید به مرگ شد.

با این حال، در مبارزات انتخاباتی اخیر او از لفاظی های اسلام هراسانه خود کاسته و بیشتر بر مسائل دیگری مانند هزینه های بالای زندگی تمرکز کرده است.

محسن کوکتاس، که یک انجمن اسلامی در هلند را اداره می کند، گفت: «این کشور نگران است. وی افزود: نمی دانم که آیا مسلمانان دیگر در هلند در امنیت هستند یا خیر.

حبیب القدوری از بنیاد اقدام مشترک برای مراکشی ها در هلند به خبرگزاری فرانسه درباره واکنش برخی مسلمانان هلندی گفت: «برخی می ترسند، برخی دیگر نگران آینده خود هستند و نمی دانند که نتیجه شهروندی و شهروندی آنها چه خواهد بود. سرنوشت است.» موقعیت در جامعه هلندی.

وی افزود: در همان زمان متوجه شدم که مردم آماده مبارزه هستند. ما اجازه نمی دهیم فیلدرها یا یک دولت دست راستی ما را اخراج کنند.»

او سزاوار یک فرصت است.

با این حال، برخی از مسلمانانی که با خبرگزاری فرانسه در آمستردام (بزرگترین شهر) و ونلو مصاحبه کردند، تصویر متفاوتی را ترسیم کردند. برخی بیش از اظهارات قبلی فیلدر در مورد اسلام بر مسائل اقتصادی تأکید دارند.
شهر ونلو در شرق هلند و نزدیک مرز آلمان زادگاه خرت فیلدرها است.

کرت فیلدرز، رهبر حزب راستگرای افراطی “برای آزادی” – هلند

کرت فیلدرز، رهبر حزب راست افراطی

یکی از ساکنان شهر ونلو هلند که نخواست نامش فاش شود، گفت: من ترک تبار و مسلمان هستم، اما به خرت فیلدرها رای دادم.

وی افزود: همه ما فقیر هستیم و معتقدیم او می تواند شرایط را تغییر دهد.
این مرد 41 ساله بیکار ادامه داد: این همه اظهارات درباره تعطیلی مساجد فقط سیاست است.

تعطیلی مساجد در هلند یکی از آرزوهای همیشگی خرت فیلدرها است.

«بوراک سن»، یک راننده تاکسی 40 ساله از هلند، در انتخابات عمومی اخیر هند رای نداد.
با این حال، مردی که در یک کافه آمستردام نشسته بود، گفت که اگر رای می داد، “به فیلدرها رای می داد”.

وی در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه ادامه داد: به نظر من او (خرت فیلدرز) شایسته یک فرصت است… فیلدرز فقط از طریق تبلیغات خود در مورد مساجد و مسلمانان تلاش می کند رای بیاورد. اما در مورد بقیه: “آنچه او درباره هلندی ها می گوید” و فقر. درسته.”

این راننده تاکسی با اشاره به موضوع اصلی کمپین خرت فیلدرها، «فقدان جدی مسکن ارزان قیمت» ادامه داد: پناهجویان در اولویت مسکن هستند در حالی که برای خانه دار شدن باید 20 سال صبر کنیم.

“رئیس دولت همه هلندی ها”

کرت فیلدرز برای رفع ترس اقلیت ها پس از انتخابات اصرار داشت که می خواهد “رئیس دولت همه هلندی ها، صرف نظر از مذهب، گرایش جنسی، رنگ پوست، جنسیت یا هر چیز دیگری” باشد.
وی گفت: وقتی شما نخست وزیر هستید نقش شما با رهبر مخالفان فرق می کند.

برای حسن بن سعید، یک کارگر ساختمانی 49 ساله و شهروند مسلمان در آمستردام، تهدیدهای خرت فیلدرها علیه جامعه مسلمانان در هلند فقط «چشم هایشان را خاک می کند».
یک میلیون نفر از 17.5 میلیون نفر جمعیت هلند مسلمان هستند.

کرت فیلدرز، رهبر حزب راست افراطی برای آزادی، رای داد

رای گیری توسط کرت فیلدرز، رهبر حزب افراطی راست

وی ادامه داد: 20 سال است که در مجلس فریاد می زند، تعجبی ندارد، ما افراطی هستیم، ما دزدیم، ما همه چیز هستیم.
وی با اشاره به اینکه «همه چیز گران است…» افزود: به او فرصت می دهم، می تواند نخست وزیر شود.

مصطفی آریانچی از انجمن کارگران ترکیه در هلند نیز به نوبه خود تاکید کرد که جامعه ترکیه باید به تصمیم رای دهندگان هلندی احترام بگذارد، حتی اگر این تصمیم ناامید کننده باشد.

او گفت که می‌خواهد سخنان خرت فیلدرز را باور کند که می‌خواهد نخست‌وزیر همه هلندی‌ها شود. وی افزود: فیلدرز نه تنها نخست وزیر یان و بیت، بلکه نخست وزیر مصطفی و احمد نیز خواهد بود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا