دانستنی ها

علائم مهمی که نشان می دهد شما کمبود منیزیم دارید!

منیزیم  یکی از مهم ترین مواد معدنی که تقریبا در 300 واکنش بیوشیمیایی بدن نقش دارد. کمبود منیزیم از طریق آزمایش قابل‌ تشخیص نیست. پس آشنایی با علائم کمبود منیزیم اهمیت زیادی دارد.

از آنجایی که منیزیم در واکنش‌های تولید انرژی سلولی نقش دارد، جای تعجب نیست که کمبود منیزیم باعث ایجاد احساس خستگی در شما شود. اگر بیشتر روز خسته هستید و احساس می کنید انرژی کافی برای انجام فعالیت های روزانه مورد علاقه خود ندارید، ممکن است نشانه کمبود منیزیم در بدن شما باشد.

به گزارش بازتاب آنلاین به نقل از بهداشت نیوز، نیمی از افراد ممکن است کمبود منیزیم در بدن خود داشته باشند. منیزیم یک ماده معدنی است که بدن برای عملکرد صحیح به آن نیاز دارد. منیزیم در بیش از 300 واکنش بیوشیمیایی مرتبط با عملکرد عضلانی و عصبی، عملکرد قلب و سلامت استخوان نقش دارد. همچنین برای فعالیت بهینه ویتامین D در بدن به منیزیم نیاز دارید.

منیزیم حساسیت به انسولین را افزایش می دهد و در نتیجه در کنترل بهتر قند خون نقش دارد. مطالعات نشان داده اند که منیزیم می تواند عملکرد رگ های خونی را بهبود بخشد و فشار خون را کاهش دهد. این ماده معدنی همچنین نقش حمایتی در متابولیسم انرژی، عملکرد ماهیچه ها و سیستم عصبی و سنتز پروتئین ایفا می کند. بنابراین، بسیار مهم است که از دریافت منیزیم کافی در رژیم غذایی خود اطمینان حاصل کنید. در زیر در مورد علائمی که نشان می دهد کمبود منیزیم دارید صحبت خواهیم کرد.

بیشتر اوقات احساس خستگی می کنید

از آنجایی که منیزیم در واکنش‌های تولید انرژی سلولی نقش دارد، جای تعجب نیست که کمبود منیزیم باعث ایجاد احساس خستگی در شما شود. اگر بیشتر روز خسته هستید و احساس می کنید انرژی کافی برای انجام فعالیت های روزانه مورد علاقه خود ندارید، ممکن است نشانه کمبود منیزیم در بدن شما باشد.

اگر گرفتگی عضلات به خصوص در شب شما را آزار می دهد، بهتر است مصرف منیزیم را در رژیم غذایی خود افزایش دهید یا در مورد مکمل های منیزیم از پزشک خود سوال کنید. برخی از افراد می توانند با افزایش مصرف منیزیم، گرفتگی عضلات را تسکین دهند.

خستگی می تواند ناشی از عوامل بسیاری از جمله استرس، کمبود خواب و حتی افسردگی باشد. کمبود آهن و ویتامین D یا کمبود ویتامین B12 دو علت شایع خستگی هستند. اگر متوجه شدید که این عوامل باعث نمی شوند احساس خستگی کنید و همچنان بیش از حد معمول خسته هستید، نگاهی دقیق تر به تغذیه خود بیندازید. شما باید مطمئن شوید که کالری و درشت مغذی های کافی دریافت می کنید، اما خوردن غذاهای غنی از منیزیم چطور؟ اگر غذاهای فرآوری شده زیاد بخورید، احتمال کمبود منیزیم بیشتر است.

عصبی هستید و استرس دارید

منیزیم نقش مهمی در تنظیم سیستم عصبی و تسکین استرس دارد. مطالعات نشان داده اند که سطوح پایین این ماده معدنی مهم در بدن می تواند منجر به افسردگی، اضطراب و حتی حملات پانیک شود. مشخص نیست که آیا مصرف مکمل های منیزیم می تواند این عوارض را کاهش دهد یا خیر، اما تعدادی از مطالعات این اثر را تایید کرده اند.

یکی از راه هایی که منیزیم به کاهش استرس کمک می کند، کاهش هورمون کورتیزول است. البته تحقیقات بیشتری در این مورد نیاز است، اما تاکنون شواهدی وجود دارد که مصرف بیشتر غذاهای غنی از منیزیم برای سلامت روان مفید است.

مشکل خواب دارید؟

منیزیم در تنظیم انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین و ملاتونین که چرخه خواب را کنترل می کنند، نقش دارد. اگر در شب به سختی به خواب می روید یا مکررا از خواب بیدار می شوید، ممکن است به دلیل سطوح پایین منیزیم در بدن شما باشد.

منیزیم یک شل‌کننده طبیعی ماهیچه‌ها است، بنابراین مصرف منیزیم قبل از خواب می‌تواند به شما کمک کند تا خواب خوبی داشته باشید. منیزیم همچنین ممکن است به تسکین سندرم پای بیقرار کمک کند. سندرم پای بیقرار یک مشکل بسیار شایع است که باعث ناراحتی و بی قراری در پاها و تمایل به حرکت مداوم در رختخواب یا نشستن می شود. یک مطالعه نشان داد که مصرف روزانه 300 میلی گرم منیزیم به مدت سه ماه به کاهش علائم سندرم پای بیقرار به نصف کمک کرد.

ماهیچه های شما بدون دلیل سفت می شوند

اگرچه هنوز مشخص نیست که چه چیزی باعث گرفتگی عضلات دردناک می شود، شواهد نشان داده اند که سطوح پایین منیزیم در بدن ممکن است نقش داشته باشد. شما برای شل شدن عضلات خود به منیزیم نیاز دارید، بنابراین اگر منیزیم کافی در بدن خود ندارید، ممکن است عضلات شما سفت شده و دچار اسپاسم شوند.

اگر گرفتگی عضلات به خصوص در شب شما را آزار می دهد، بهتر است مصرف منیزیم را در رژیم غذایی خود افزایش دهید یا در مورد مکمل های منیزیم از پزشک خود سوال کنید. برخی از افراد می توانند با افزایش مصرف منیزیم، گرفتگی عضلات را تسکین دهند.

تپش قلب دارید

اگر سابقه بیماری قلبی یا تپش قلب در گذشته دارید، حتما باید با پزشک خود مشورت کنید. اگر تپش قلب شما ناشی از عواملی مانند استرس، کافئین، مصرف الکل و برخی داروها نیست، ممکن است علت آن کمبود منیزیم باشد.

منیزیم به تنظیم ریتم قلب کمک می کند، بنابراین کمبود این ماده معدنی می تواند احتمال ضربان قلب سریع یا ضربان قلب نامنظم را افزایش دهد. با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا مصرف مکمل های منیزیم می تواند از تپش قلب جلوگیری کند یا خیر. مصرف غذاهای غنی از منیزیم را افزایش دهید، اما اگر همچنان تپش قلب دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

علائم PMS شما بدتر شده است

طبق تحقیقات، کمبود منیزیم یکی از علل شایع علائم PMS است. یک مطالعه نشان داد که زنان با علائم شدید PMS نسبت به زنان بدون علائم PMS سطح منیزیم کمتری داشتند.

بهترین راه برای آزمایش سطح منیزیم در بدن آزمایش خون نیست زیرا این آزمایش ذخایر منیزیم را در بافت های بدن مشخص نمی کند. روش بهتر آزمایش منیزیم گلبول قرمز است که میزان منیزیم داخل سلول ها را اندازه گیری می کند و نشانگر دقیق تری از وضعیت منیزیم در بدن است.

سردرد یا میگرن دارید

منیزیم به آرامش عضلات و اعصاب کمک می کند و ممکن است علائم دردناک سردردهای میگرنی را تسکین دهد. طبق گفته انجمن میگرن آمریکا، مصرف 400 تا 600 میلی گرم منیزیم در روز ممکن است تعداد سردردهای میگرنی را در افراد کاهش دهد. البته قبل از مصرف مکمل های منیزیم باید با پزشک خود مشورت کنید.

در پایان

منیزیم در سبزیجات برگدار و سبز مانند اسفناج، چغندر، کلم پیچ، تربچه و کلم پیچ به وفور یافت می شود. از دیگر غذاهای غنی از منیزیم می توان به لوبیا، عدس، غلات کامل، دانه ها و شکلات تلخ اشاره کرد. همچنین می توانید با مصرف بیشتر مغز، ذخایر منیزیم خود را افزایش دهید. کینوا، آرد گندم و بادام نیز حاوی منیزیم هستند. اگر مشکوک به کمبود منیزیم هستید، حتما قبل از مصرف مکمل های منیزیم با پزشک خود مشورت کنید.

مکمل های منیزیم انواع مختلفی دارند: اکسید منیزیم، سیترات منیزیم، گلیسینات منیزیم، کلرید منیزیم و سولفات منیزیم و هر کدام از آن ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. با پزشک خود در مورد اینکه چه نوع مکمل منیزیم برای شما مناسب است صحبت کنید.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا