اخبار روز

تغییر آب و هوا و گسترش بیماری های ویروسی/ افزایش استفاده از آنتی بیوتیک ها

با سردی هوا و شروع بارش برف و باران در اقصی نقاط کشور، قطعا با افزایش موارد سرماخوردگی و البته؛ با آنفولانزا و سایر بیماری های ویروسی مواجه خواهیم شد که می تواند زنگ خطری برای شیوع این گونه بیماری ها در فصل زمستان باشد.

چیزی را گزارش کنید که محققان معتقدند خنک کردن بدن باعث انقباض رگ های خونی بینی می شود و خون گرمی را که گلبول های سفید خون ضد عفونت را تامین می کند، قطع می کند.

بسیاری از افراد حامل میکروب های سرماخوردگی هستند، اما سرما می تواند مبارزه با اثرات قرار گرفتن در معرض آن را دشوارتر کند. بنابراین، ملایم بپوشید، خشک بمانید و از توصیه های افراطی دیگر اجتناب کنید.

افشین منیری متخصص بیماری های عفونی با اشاره به تسلیم 100 درصدی افراد سالم به ویروس سرماخوردگی گفت: در مطالعه انجام شده حدود 95 درصد از داوطلبانی که ویروس سرماخوردگی را وارد بینی خود کرده اند به این ویروس مبتلا شده اند. با این حال، همه افرادی که به ویروس سرماخوردگی مبتلا می شوند، در واقع سرما نمی خورند و تنها حدود 75 درصد از داوطلبان مبتلا علائم سرماخوردگی را نشان می دهند.

وی با عنوان این مقاله گفت که ویروس های سرماخوردگی از طریق هوا پخش می شوند، به خصوص زمانی که بیمار سرفه یا عطسه می کند، اما این تنها یکی از راه هایی است که ویروس قربانی بعدی خود را پیدا می کند.

منیری ادامه داد: ویروس ها می توانند در دست شما باشند. اگر به چیزی که روی آن ویروس وجود دارد، مانند گوشی، اسباب بازی یا دست دوستتان دست بزنید، ویروس هایی که به دست شما می چسبند به راحتی وارد بدن می شوند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به باور غلط بسیاری از بزرگسالان در مورد تسکین علائم سرماخوردگی، افزود: بسیاری بر این باورند که داروهای بدون نسخه می توانند احتقان بینی، آبریزش بینی و سرفه را به ویژه در کودکان زیر 10 سال کاهش دهند. موثر به مدت 6 سال و بدون عوارض جانبی مضر.

اگر کودک شما زیر 6 سال سن دارد، می توانید علائمی مانند تب را با استامینوفن کودکان و درمان های خانگی بی خطر کاهش دهید، اما داروهای ضد احتقان باید توسط پزشک تجویز شود.

اولین مشکل در پیدایش مقاومت میکروبی، تجویز و استفاده غیر منطقی از آنتی بیوتیک ها است. اگر آنتی بیوتیک برای مدت زمان کافی و در مدت مورد نظر استفاده نشود، میکروب به طور کامل از بین نمی رود و این مشکل می تواند عاملی برای پیدایش مقاومت میکروب به آنتی بیوتیک ها شود.

ایرج خسرونیا، رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران با بیان اینکه در فصل پاییز شاهد جهش بیماری های ویروسی هستیم، گفت: در دوره بیماری های ویروسی هستیم که با یکدیگر آمیخته شده و کار را سخت کرده است. برای مقابله با آن برای تشخیص بیماری.

وی با عنوان این مقاله افزود: افرادی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف تر است بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند و کسانی که مقاومت بدنی بالاتری دارند در ابتلا به این بیماری ها بسیار ضعیف هستند.

رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران در عین حال به نسخه های بیماری های ویروسی اشاره کرد و گفت: هیچ یک از بیماری های ویروسی نیاز به تجویز آنتی بیوتیک ندارد و بیمار باید با استراحت بر سیر بیماری غلبه کند. ، نوشیدن مایعات و غذای مقوی

وی با اشاره به مصرف بالای آنتی بیوتیک ها و مسکن ها در ایران، افزود: بسیاری از مردم مستقیماً به داروخانه مراجعه می کنند و درخواست آنتی بیوتیک می کنند.

خسرونیا ادامه داد: مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها به کبد و کلیه آسیب می رساند و مقاومت بدن را در برابر داروها کاهش می دهد. بنابراین باید تدابیری اتخاذ شود تا داروخانه ها از ارائه آنتی بیوتیک بدون تجویز پزشک جلوگیری کنند.

از بین آنتی بیوتیک های مورد استفاده در کشور، آموکسی سیلین، آزیترومایسین و سفیکسیم سه آنتی بیوتیک پرفروش هستند.

بر اساس تحقیقات سازمان غذا و دارو مصرف سالانه 60 آنتی بیوتیک در ایران 2.8 برابر میانگین مصرف سالانه این آنتی بیوتیک ها در سایر کشورها است.

استفاده غیرمنطقی از آنتی بیوتیک ها برای بیماری های ویروسی مانند کووید-19، آنفولانزا و سرماخوردگی منجر به افزایش مقاومت میکروبی می شود.

در مورد یک بیماری ویروسی، تنها در صورتی می توانیم آنتی بیوتیک تجویز کنیم که بیمار عفونت باکتریایی نیز داشته باشد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا