مصطفی صفدری رنجبر در کمیته تخصصی فناوری و نوآوری اولین همایش ملی مرجعیت علمی که در سالن همایش های کتابخانه ملی برگزار شد، به مفهوم مرجعیت علمی پرداخت و گفت: در سال های اخیر علاوه بر مرجعیت علمی، مفهوم مرجعیت فناورانه در فضای دانشگاهی نیز نفوذ کرده و در علم عمومی گنجانده شده است. و سیاست فناوری ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به برخی از پیشتازان فناوری ایران در سطح جهان، گفت: به مرور زمان با ادبیات و واژگان متفاوت به اقتدار علم و فناوری دست یافتیم و سیاست گذار اهداف خود را کمی و واقع بینانه تر بیان کرده است. “

وی با بیان اینکه معیارهای مرجعیت علمی بیشتر از مرجعیت فناوری مشخص است، یادآور شد: شاخص های مرجعیت علمی; علاوه بر تعداد مقالات دارای ضریب تاثیر، تعداد دانشگاه هایی که جزو برترین دانشگاه های جهان هستند نیز در نظام رتبه بندی شانگهای، کیو اس و تایمز ایران با 1، 2 و 3 دانشگاه در بین 500 دانشگاه برتر قرار دارند. -دانشگاه ها در دنیا افزایش یافت یا

صفدری رنجبر به شاخص های اقتدار فناوری پرداخت و گفت: رتبه ایران در شاخص جهانی نوآوری GII در سال های 2022 و 2023 به ترتیب 53 و 62 و رتبه ایران در ثبت اختراع بین المللی در پایگاه های معتبر EPA و USPTO 72 و 72 است. به ترتیب 0.37 هر کدام.

مشاور معاون فناوری وزیر علوم هزینه های تحقیق و توسعه را 8 درصد تولید ناخالص داخلی دانست و یادآور شد: فروش شرکت های دانش بنیان بالغ بر 3200 میلیارد ریال، صادرات محصولات با فناوری پیشرفته به 700 میلیون یورو و … سهم صادرات محصولات با فناوری پیشرفته یک درصد از کل تجارت را تشکیل می دهد.

وی در خصوص ابهام موجود در اختیارات فناورانه گفت: این سوال مطرح است که آیا شاخص ها و اقدامات مناسب، الزامات اجرایی و راهکارهای خط مشی مرجع فناوری باعث ارتقای سطح توانمندی های فناورانه، توانایی انجام نوآوری محصول و فرآیند و بهبود سالانه می شود یا خیر. نرخ حق اختراع و تعداد مناطقی که در آنها حق ثبت اختراع به دست می‌آید، محصولات و سیستم‌های پیچیده از طریق خرید فناوری‌های پیشرفته خارجی، توسعه داخلی و بومی‌سازی فناوری‌ها و ایجاد فناوری‌های جدید به دست می‌آیند.

صفدری رنجبر با اشاره به یافته های یک تحقیق گفت: در این بررسی به چند سوال پاسخ داده می شود. معیارهای مرجعیت فناورانه چیست، چه الزامات و الزاماتی برای تحقق این اهداف وجود دارد؟

وی تاکید کرد: مرجعیت علمی سطوح مختلفی دارد که ذهنیت ما را از سنجش مرجعیت علمی تنها با مقاله دور می کند.

مشاور معاون فناوری وزیر علوم خاطرنشان کرد: اقتدار علمی در اولین حلقه های این زنجیره است. اقتدار فناورانه نیز به کسب ارزش افزوده از پیشرفت های علمی، توجه به محصولات علمی با کیفیت برای صادرات، محصولات و کالاهای فناورانه و اختراعات ملی و بین المللی اشاره دارد.

احترام به سرمایه انسانی و اجتماعی نیز نشانه مرکزی اقتدار تکنولوژیک است. توجه به رکن سیاست گذاری و حکمرانی در میان فعالان علم و فناوری حائز اهمیت است.

وی تاکید کرد: برنامه های سیاستی حمایت از سواد فناوری شامل برنامه ارتقا و توانمندسازی استعدادهای جوان، تعاملات علمی هدفمند و هوشمند و علم مفید و ارزش افزوده است.

وی افزود: در حوزه گذار به رهبری صنعت، تحقیقات زیادی برای شناسایی عواملی که منجر به دستیابی به رهبری در یک بخش فناوری می شود، انجام شده است.

موضوعات اساسی در این زمینه شامل تعداد اختراعات بین المللی، رتبه در اختراعات بین المللی، تعداد مراجع و استناد به اختراعات، نرخ رشد اختراعات در یک حوزه فناوری یا صنعتی، تعداد ایده ها یا اختراعات تجاری شده، رتبه در شاخص جهانی نوآوری و رتبه آن در شاخص پیچیدگی فناوری قرار دارد.

وی یادآور شد: رویکرد مرجعیت فناورانه تقاضا محور است و بازیگران آن بیشتر شرکت ها و شرکت های دانش بنیان هستند، در حالی که مرجعیت علمی به حلقه اول زنجیره علم و فناوری اشاره دارد و بازیگران آن عمدتاً دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی هستند.

اولین همایش مرجعیت علمی با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دبیر شورای عالی کشور در مرکز همایش های بین المللی کتابخانه ملی برگزار شد. انقلاب فرهنگی

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *