اخبار روز

اقتصاد جهانی از جنگ غزه چه شوک هایی را متحمل شد؟

رئیس بانک جهانی اخیرا در نشست سرمایه گذاری عربستان سعودی نسبت به آسیب جدی که جنگ غزه در صورت تداوم و گسترش آن بر روند توسعه اقتصاد جهانی خواهد داشت، هشدار داد و از خطر پایان جهانی شدن جهان گفت. اقتصاد. رئیس سازمان تجارت جهانی همچنین نسبت به تقسیم جهان به دو بلوک تجاری در نتیجه گسترش جنگ اسرائیل و غزه و کاهش بلندمدت 5 درصدی (2 تریلیون دلاری) تولید ناخالص داخلی جهانی هشدار داد. اصطلاح بحث برانگیز “ضایعه بزرگ”. مدیر صندوق بین المللی پول همچنین جنگ در خاورمیانه را “ابر جدیدی در افقی نه چندان گلگون برای اقتصاد جهانی” خواند.

اتخاذ چنین مواضعی از سوی نهادهای اقتصادی بین المللی با توجه به تداوم سایه رویدادهای ضد توسعه ای بر اقتصاد جهانی در سال های اخیر و همچنین سابقه تأثیر تحولات ژئوپلیتیک خاورمیانه بر اقتصاد جهانی طبیعی به نظر می رسد. جایگاه خاورمیانه در تامین انرژی جهانی و ماهیت غافلگیرکننده جنگ اخیر. پس از خروج زودهنگام و پیروزمندانه از بحران اقتصادی 2008-2009، اقتصاد جهانی تحت تأثیر به قدرت رسیدن ترامپ در ایالات متحده در سال 2016، ارائه اقدامات حمایتی و شروع جنگ تجاری با چین برای کاهش رشد قرار گرفت. نرخ. این شرایط با اپیدمی جهانی ویروس کرونا و تعطیلی بخش قابل توجهی از فعالیت‌های تولیدی و خدماتی اقتصادی برای تقریباً سه سال بدتر شده است.

حمله روسیه به اوکراین، تلاش اقتصاد جهانی برای خروج از رکود را خنثی کرد و در نهایت جنگ غزه و احتمال گسترش و طولانی شدن آن، نگرانی ها و التهابات گذشته را افزایش داد. اما به‌رغم همه این تحولات، هشدارها و نگرانی‌ها، به نظر می‌رسد اقتصاد جهانی و بازارهای جهانی به سطحی از بلوغ و توسعه رسیده‌اند تا بتوانند در برابر مشکلات و تحولات ژئوپلیتیکی مقاومت کنند و حتی کنترل و حکمرانی آن‌ها را در بر بگیرند. جنگ اخیر غزه در این زمینه قابل توجه است.

آنچه در مورد جنگ اسرائیل و حماس در غزه پس از گذشت بیش از یک ماه از آغاز آن باید گفت این است که با وجود همه شرایط برای گسترش جنگ مورد نظر به سطح منطقه و حتی جهانی (از جمله) غافلگیری از (همه کشورها و بازیگران، شدت خشونت و اقدامات غیرانسانی و همچنین میزان بالای تخریب و تلفات غیرنظامیان) تا زمان نگارش این یادداشت محدود به درگیری اسرائیل و حماس بوده و به سایرین سرایت نکرده است. کشورها که البته همینطور است عوامل سیاسی قوی در ایجاد این شرایط نقش داشتند.

البته هم دولت های جهانی و هم منطقه ای، گسترش جنگ به سطح منطقه و درگیر شدن سایر کشورها و جریان های سیاسی و نظامی و حتی فلسطینی های کرانه باختری در این جنگ را خطری بزرگ برای جهان می دانند. خطری که پیامدهای جدی و جبران ناپذیر سیاسی، امنیتی و اقتصادی برای همه کشورها دارد و هیچ کشور یا جریان سیاسی در سطح منطقه و بین المللی برای آن آماده و آماده نیست.

بنابراین جدای از تحرکات دیپلماتیک و رایزنی های پنهانی بین دولت ها برای عدم مداخله و مشارکت در این حادثه، حضور نظامی برخی از قدرت ها مانند آمریکا در منطقه برخلاف تصور همگان نه تنها برای حمایت از اسرائیل، بلکه افزایش یافته است. آن را از نوع بازدارندگی تقویت کرده و خطر دخالت سایر کشورها در آن را اعلام کند. داستان ارزیابی می شود. بنابراین اراده سیاسی در سطوح ملی، منطقه ای و بین المللی بر گسترش جنگ نیست. اما واقعیت این است که نه تنها اراده سیاسی در این زمینه موثر است، بلکه باید اراده اقتصادی، یعنی اراده اقتصاد جهانی را نیز در این زمینه مورد توجه قرار داد. اهمیت اراده اقتصادی و به طور دقیق‌تر متغیرهای اقتصادی به حدی است که می‌توان آن را بخشی از تحرکات سیاسی و حتی نظامی برای جلوگیری از گسترش جنگ‌ها در نتیجه محدودیت‌های مستقیم و غیرمستقیم اقتصادی دانست.

همانطور که گفته شد، گسترش جنگ غزه در میان مدت و بلندمدت تاثیرات جبران ناپذیری بر اقتصاد جهانی خواهد داشت. بر این اساس به نظر می رسد که تعدادی از عوامل اقتصادی مانند نهادهای اقتصادی بین المللی از جمله سازمان ها (صندوق بین المللی پول، بانک جهانی و سازمان تجارت جهانی) و نهادهای بین المللی (G20)، کشورها از جمله قدرت های بزرگ اقتصادی، اقتصادهای نوظهور و کشورها در منطقه، شرکت‌ها و شرکت‌های صنعتی ملی و بین‌المللی متناسب با نیازها و شرایط اقتصادی خود و جهان به سمت عدم گسترش و تشدید جنگ حرکت می‌کنند. اقدامی که تاکنون موثر بوده و عامل اصلی جلوگیری از گسترش جنگ بوده است. تشدید روندها، رژیم ها و تقاضاهای اقتصاد جهانی، قدرت مانور امنیتی و نظامی دولت ها را کاهش داده است.

به نظر می رسد دست نامرئی بازار با قدرت بیشتری در سطح جهانی و بر خلاف جهت گیری و کنترل تحولات ژئوپلیتیکی کار می کند و این فعالیت در آینده تاثیرگذارتر و آشکارتر خواهد شد.

23302

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا