اخبار روز

مردان دو برابر زنان به پارکینسون مبتلا می‌شوند

fیماری پارکینسون نوعی اختلال پیشرونده سیستم عصبی است که بر روی حرکت تأثیر می گذارد.

یک جراح مغز و اعصاب با بیان اینکه بیماری پارکینسون در مردان دو برابر زنان رخ می دهد، گفت: بیماری پارکینسون در افراد 60 سال به بالا بیشتر است.

دکتر علیرضا زالی متخصص جراحی مغز و اعصاب و رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره نشانه‌های ابتلابه پارکینسون توضیحاتی داد و اظهار کرد: مهمترین خصوصیتی که در توصیف لرزش پارکینسونی مشهود است و به پزشک متخصص این امکان را می‌دهد که پارکینسون را از سایر لرزش‌ها افتراق دهد، کاهش پلک زدن، کندی حرکات، تغییر در نمای صورت و مواردی از این قبیل است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه جراحی تحریک عمقی مغز تنها به لرزش بیماری پارکینسون مربوط نمی شود، ادامه داد: اهداف جراحی در درمان پارکینسون متفاوت است، در مواردی که لرزش های زیاد تقریباً باعث اختلال در زندگی روزانه فرد می شود. زندگی و بسته به لرزش، پزشک ممکن است یک عمل جراحی یا درمان دارویی را برنامه ریزی کند.

زالی با اشاره به اینکه در تاریخچه درمان پارکینسون، جراحی مقدم بر درمان دارویی بوده است، افزود: تا قبل از دهه 60 درمان پارکینسون جراحی بود.

وی خاطرنشان کرد: درمان‌ها و جراحی‌های جدید پارکینسون شامل تحریک بخش‌هایی از مغز با استفاده از آخرین فناوری‌ها و استفاده از تصاویر برای توضیح تحریک عمیق مغز در درمان پارکینسون است.

زالی با تاکید بر اینکه در طول درمان جراحی بهترین و مطمئن ترین مسیر ورود با استفاده از نرم افزار محاسبه می شود، تصریح کرد: عمل جراحی بدون درد و با مشارکت بیمار و با بی حسی موضعی است.

این جراح مغز و اعصاب با بیان اینکه جراحی تحریک مغز برای درمان پارکینسون یک عمل بسیار دقیق است، تاکید کرد: حتی یک اشتباه کوچک را نمی توان بخشید، در حالی که تیم درمان با تحریک الکتریکی و آزمایشات قبل از قرار دادن مناسب ترین اقدامات را انجام می دهد که حداقل باعث ایجاد عوارض می شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه مهمترین مسئله بعد از جراحی عمقی مغز، تنظیمات دستگاه برای دستیابی به بهترین نتیجه است، افزود: این عمل حاصل کار گروهی است. پس از عمل، وضعیت بیمار باید به طور منظم بررسی شود.» همچنین باید دارو را ادامه داد. او به حال خود باقی می ماند.

به گفته زالی، انتخاب بیمار مناسب برای عمل و ارزیابی زمان بیماری و اختلالات حرکتی فرد مهم است.

وی از پوشش بیمه ای درمان پارکینسون خبر داد و افزود: این بیماری در دسته بیماری های صعب العلاج قرار می گیرد و تحت پوشش بیمه قرار می گیرد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا