اخبار روز

پیامدهای کاهش قیمت نفت


به گزارش مانیبان به نقل از اکونومی ۲۴، گروه ۷ (جی ۷) حداکثر قیمت نفت خام روسیه را ۶۰ دلار تعیین کرد. این محدودیت برای کاهش درآمد روسیه از صادرات نفت طراحی شده است. این گروه همچنین تحریم هایی را علیه شرکت های بیمه و کشتیرانی که نفت خام روسیه را بالاتر از حد تعیین شده تجارت می کنند، اعمال کرد. با این حال، برای ماه ها روسیه بیشتر نفت خام خود را بالاتر از این سقف قیمت صادر می کند.

اما قیمت هر بشکه نفت اورال به همراه قیمت نفت برنت و افزایش هزینه های حمل و نقل پس از توقیف دو نفتکش روسی توسط ایالات متحده در ماه اکتبر در حال کاهش است.

بر اساس قیمت نفت، هزینه حمل و نقل نفت خام از بنادر بالتیک به هند در حال حاضر 8 دلار در هر سفر است و در ماه سپتامبر 5 میلیون دلار افزایش یافته است.

بر اساس داده های تجاری گردآوری شده توسط رویترز، نفت خام اورال از بنادر بالتیک به مقصد هند در پایان ماه جاری و اوایل دسامبر، امروز بین 63 تا 64 دلار در هر بشکه فروخته می شد، اگرچه همچنان بالاتر از سقف 60 دلار است.

این نسبت به سطح 81+ دلار در هر بشکه که برای بارگیری های اکتبر مشاهده شد و حتی بالاتر از سطح 83+ دلار برای بارگیری های سپتامبر است.

این در تضاد کامل با آگوست است، زمانی که نفت خام روسیه ESPO به بالاترین حد خود در هشت ماه گذشته رسید و تخفیف EPSO نسبت به برنت به پایین‌ترین محدوده از زمان اعمال تحریم‌ها در دسامبر گذشته به دلیل تقاضای شدید کاهش یافت. با این حال، هند و چین از قیمت های بالاتر حمایت کردند.

یکی دیگر از دلایل کاهش قیمت نفت خام اورال کاهش قیمت نفت خام برنت است. قیمت نفت خام برنت که شاخص قیمت جهانی نفت خام است در ماه های اخیر کاهش یافته است. این کاهش قیمت ناشی از عوامل مختلفی مانند افزایش عرضه نفت از کشورهای غیراوپک، کاهش تقاضا به دلیل افزایش نرخ بهره و نگرانی از رکود اقتصادی است.

کاهش قیمت نفت خام اورال می تواند به اهداف گروه 7 برای کاهش درآمد روسیه از صادرات نفت دست یابد. با کاهش قیمت نفت خام، روسیه درآمد کمتری از صادرات نفت خواهد داشت. این ممکن است به کاهش توانایی مالی روسیه برای ادامه جنگ در اوکراین کمک کند.

با این حال، کاهش قیمت نفت خام اورال پیامدهای اقتصادی و ژئوپلیتیکی احتمالی دارد. کاهش قیمت نفت می تواند منجر به کاهش رشد اقتصادی در کشورهای صادرکننده نفت شود. این امر می تواند منجر به افزایش بیکاری و فقر در این کشورها شود.

کاهش قیمت نفت خام اورال می تواند به اهداف گروه 7 برای کاهش درآمد روسیه از صادرات نفت دست یابد. با این حال، این نیز پیامدهای اقتصادی و ژئوپلیتیکی بالقوه دارد. کشورهای سراسر جهان باید این پیامدها را در نظر بگیرند و سیاست های خود را بر این اساس تنظیم کنند.

در اینجا به عواملی اشاره می کنیم که می تواند باعث افزایش هزینه های حمل و نقل نفت خام شود.

کاهش قیمت نفت خام اورال و پیامدهای احتمالی اقتصادی و ژئوپلیتیکی آن. می تواند عواقب دیگری از جمله:

با این حال، ایالات متحده همچنان اصرار دارد که سقف قیمت نفت روسیه گروه هفت (G7) درآمدهای نفتی را به میزان قابل توجهی در ده ماه اول سقف کاهش داده است.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا