اخبار روز

پیامدهای ویرانگر جنگ غزه برای اقتصاد اسرائیل!

اتفاق های غیراقتصادی مانند جنگ تأثیر مستقیم بر  اقتصاد دارند. برخی پیامدها فوری هستند مانندحمله غیرمنتظره حماس به اسرائیل، که پس از آن ارزش پول اسرائیل به شدت کاهش یافت.

اول این واقعیت که بازار گردشگری اسرائیل به طور کامل نابود شده است و هیچکس نمی خواهد به اسرائیل سفر کند. هتل های موجود تا اطلاع ثانوی در اختیار مهاجرانی قرار گرفت که خانه های خود را ترک کرده بودند.

دوم فرار از خانه باعث اختلال در عملیات عادی کسب و کار شد. در مناطقی که در محدوده شلیک موشک های حماس قرار دارند، بسیاری از مغازه ها، مراکز درمانی، آرایشگاه ها، مدارس و خدمات حمل و نقل بسته شده اند که البته تاثیر منفی بر اقتصاد دارد.

سوم ورود سرمایه گذاری خارجی به طور کامل متوقف شده است. اگرچه سرمایه گذاری خارجی در اسرائیل پس از آغاز اعتراضات گسترده علیه اصلاحات قضایی پیشنهادی نتانیاهو به شدت کاهش یافت، اما انتظار می رود این سرمایه گذاری به صفر کاهش یابد.

چهارم، این در مورد خروج تعدادی از اسرائیلی ها از سرزمین های اشغالی و بازگشت به کشورهای دیگر است. بخشی از جمعیت اسرائیل دارای تابعیت دوگانه هستند و با شروع درگیری، رقابت برای ترک هر چه سریعتر اسرائیل تشدید شد. آمارهای غیرمستند اما عجیبی درباره خروج اسرائیلی ها از کشور وجود دارد. کارگران ماهر و تحصیل کرده ای که در صنایع آن کار می کنند به احتمال زیاد دو تابعیتی هستند و سریعتر از سایرین ترک کرده اند. شرکت های چندملیتی آمریکایی بخشی از مراکز تحقیق و توسعه خود را در اسرائیل مستقر کرده اند و احتمالاً این مراکز با کاهش شدید فعالیت خود مواجه خواهند شد. در گزارش 16 نوامبر این روزنامه آمده است که از هر سه کسب و کار اسرائیلی یک شرکت بسته شده یا با ظرفیت 20 درصد یا کمتر کار می کند.

پنجم، مشکل کمبود نیروی کار است. بخشی از نیروی کار اسرائیلی برای خدمت سربازی اضطراری فراخوانده شده اند (تقریباً 8 درصد از نیروی کار)، بخشی دیگر به دلیل محیط پرخطر آماده بازگشت به کار نیستند (تقریباً 18٪)، بخشی از نیروی کار در حال حاضر دور هستند. از محل کار خود، دیگران به خارج از کشور رفته اند.

ششم، مشکل کاهش مصرف و خرید است. در شرایط مخاطره آمیز، تقاضا برای بسیاری از کالاها و خدمات غیر ضروری کاهش می یابد و تقاضای کلی با کاهش مواجه می شود.

هفتم، مشکل کاهش سرمایه گذاری داخلی است. در شرایط ریسک و عدم اطمینان، سرمایه‌گذاری‌ها متوقف می‌شوند و سرمایه‌گذاری‌های جدید تنها زمانی آغاز می‌شوند که جو آرام باشد، ریسک کاهش یابد و چشم‌انداز بازگشت سرمایه روشن‌تر شود.

هشتم، در مورد هزینه جنگ است که هم هزینه خود جنگ و هم هزینه خسارت را شامل می شود. این هزینه ها بر اقتصاد اسرائیل نیز تحمیل شد.

این عوامل در کوتاه مدت مؤثر هستند و اقتصاد اسرائیل قطعاً در سال جاری با کاهش عملکرد مواجه خواهد شد. برآورد اولیه رویترز از هزینه جنگ برای اقتصاد اسرائیل حدود 50 میلیارد دلار است.

البته بعید است که این هزینه ها آنقدر برای اقتصاد اسرائیل مخرب باشد که آن را مجبور به پایان دادن به جنگ کند یا انگیزه آن را برای تجدید نظر جدی در رویکرد خود ایجاد کند. پیامدهای بلندمدت این جنگ برای اقتصاد اسرائیل ناشی از تحولات سیاسی پس از جنگ است. اگر حماس از این درگیری موفق بیرون بیاید، یا حداقل شکست نخورد، سطح ریسک در اقتصاد اسرائیل افزایش می‌یابد و تأثیر این ریسک بر متغیرهای مختلف تأثیر می‌گذارد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا