اخبار روز

پرداخت وام با تایید هوش مصنوعی


به گزارش مانیبان به نقل از مشرق، اعتباری نداریم; در حال حاضر امکان پرداخت وام وجود ندارد و اعتبار لازم برای اخذ تسهیلات وجود ندارد.

اینها تنها بخشی از بهانه های بانک ها برای عدم اعطای وام به مردم است که هر ساله تکرار می شود و اکنون قرار است این بهانه رفع شود و با اعتبارسنجی هوشمندانه مشتریان، وام دهی خودسرانه بانک ها متوقف شود.

به گزارش همشهری، معاون فناوری های نوین بانک مرکزی می گوید: مدل اعتبارسنجی مشتریان فعلی بانک تنها 30 درصد دقت در سنجش اعتبار دارد، اما پوشش مدل اعتبارسنجی جدید نزدیک به 100 درصد خواهد بود. به گفته مهران محرمیان، طرح اعتبارسنجی در اولویت بانک مرکزی است که در 3 سال گذشته روی آن کار شده و شامل اعتبارسنجی و اخذ اطلاعات از شبکه بانکی و بانک مرکزی است.

قانون چه میگوید؟

بر اساس آیین نامه جاری مصوب سی و یکم شهریور 1399 بانک ها موظفند نسبت به اخذ گزارش اعتباری مشتریان شرکت اعتبار سنجی جهت اعطای تسهیلات و ایجاد تعهدات اقدام نمایند، هر چند استفاده از گزارش اعتباری شرکت مذکور موجب سلب مسئولیت بانک ها برای نظارت دقیق تر بر وضعیت اعتباری شرکت نخواهد بود. متقاضی تسویه شوندگی.

با این حساب بانک ها موظفند بر اساس ضوابط اعلام شده از سوی بانک مرکزی، بر اساس نتایج گزارش اعتبار مردم، ضمانت های لازم را اخذ کنند.

در سال های اخیر پرداخت تسهیلات به اشخاص حقیقی و حقوقی به ویژه در وام های خرد به صورت منظم و سلیقه ای انجام می شد و مدیران شعب بانک ها مختار بودند که به صورت گزینشی عمل کنند و اکنون قرار است سد جدیدی ایجاد شود. در مقابل این وام ها روش.

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی می گوید: مدل اعتبارسنجی با استفاده از الگوریتم های مختلف از جمله هوش مصنوعی تکمیل شده و اطلاعات نیز از شبکه بانکی و بانک مرکزی گرفته شده و مراحل اخذ آن در حال نهایی شدن است. مقررات و مقررات لازم کارهای فنی در حال انجام است و پس از تکمیل این موارد، دقت مدل جدید از حدود 60 درصد به 88 درصد افزایش می یابد.

محرمیان تاکید کرد: بهترین مدل های اعتبار سنجی دنیا 93 درصد دقت دارند. بنابراین مدل اعتبارسنجی ما در کشور از نظر دقت به بهترین مدل های دنیا نزدیک است. پوشش مدل اعتبارسنجی فعلی حدود 30 درصد است، به این معنی که تنها 30 درصد از افراد دارای امتیاز اعتباری هستند.

وی اعلام کرد: پوشش مدل جدید اعتبار سنجی نزدیک به 100 درصد خواهد بود و بانک مرکزی در تلاش است این مدل جدید را در سال جاری اجرایی کند که اقدامی مثبت و حرکتی است. وی با اشاره به اینکه از این پس کلیه خدمات بانکی در سامانه سمت بانک مرکزی ثبت می شود، یادآور شد: هنوز جزئیاتی وجود دارد که باید در اسرع وقت تکمیل شود و با سامانه صمت توانستیم دارایی های بانک مرکزی را کنترل کنیم. بانک‌ها که در یک سال و نیم گذشته به خوبی از سوی حوزه نظارتی بانک مرکزی انجام شد و این اقدام نقش موثری در کاهش نرخ رشد نقدینگی و در نتیجه کاهش تورم داشته است.

وعده ای که محقق می شود

احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی اسفند وی سال گذشته در جلسه ای با حضور مدیران کل بانک های وابسته به این وزارتخانه، اعتبارسنجی مشتریان قبل از پرداخت تسهیلات را مورد تاکید قرار داد و گفت: امیدوارم در سال آینده با کمک مدیران نظام بانکی، ما می توانیم به این نتیجه خواهیم رسید که می توانیم راه ارائه هر تسهیلاتی را بدون اعتبار سنجی ببندیم.

هفته گذشته رئیس کل بانک مرکزی از برنامه جدید این بانک برای پرداخت اعتبارات خرد بدون ضامن خبر داد و گفت: بانک ها باید برای اخذ ضمانت نامه و اعتبارسنجی تا حد امکان با مردم همکاری کنند.

محمدرضا فرزین خواستار صحت سنجی مشکلات مردم در دریافت تسهیلات شد و تاکید کرد: با توجه به اینکه کمترین نسبت مطالبات غیرجاری نسبت به کل تسهیلات پرداختی مربوط به تسهیلات خرد است، بانک ها می توانند تا حد امکان برای دریافت ضمانت نامه و اعتبار سنجی با مشتریان همکاری کنند.

اعتبار سنجی خروج از کما

پیش بینی می شود با ایجاد بانک اطلاعات اعتباری مشتریان بانک ها، راه دیگر بهانه جویی بانک ها بسته شود و ردیف درخواست های اعتبارات خرد کوتاه شود. یکی از مزایای اعطای وام با شرط سنجش دقیق اعتبار مشتریان عدم نیاز به ضمانت نامه دولتی، سفته اضافی، گواهی کسر حقوق، گواهی اشتغال به کار و … خواهد بود.

بر اساس وعده سید احسن خاندوزی، مردم با بهره مندی از اعتبارسنجی در کمترین زمان ممکن وام دریافت می کنند و پرداخت وام های خرد بدون تشریفات و اجرای بانکی متعارف انجام می شود.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا