اخبار روز

آیا سوناک از کارت کامرون برای جلوگیری از سقوط اجتناب ناپذیر دولت استفاده کرد؟

 

روز دوشنبه، در اقدامی غافلگیرکننده و اعلام نشده، ریشی سوناک شروع به بازگرداندن اعضای دولت کرد و ابتدا سوئلا براورمن را از وزارت کشور اخراج کرد. وضعیت بارورمان از زمانی که راهپیمایی دو هفته پیش حامی فلسطین را نفرت انگیز خواند، چندان باثبات نبود. مقاله او در تایمز که پلیس لندن را به استانداردهای دوگانه و مدارا با فعالان ضد اسرائیلی متهم کرد، آخرین میخ بر تابوت اعتبار این مقام انگلیسی بود.

هفته گذشته سخنگوی سوناک در نشستی با خبرنگاران گفت که مقاله ای که من تهیه کرده بودم مورد تایید دفتر نخست وزیری نیست و در حال حاضر در دست بررسی است. این سخنگو تصریح کرد: کلماتی که وزیر کشور به کار می برد، زبان نخست وزیر برای اشاره به تظاهرات حامیان فلسطینی نیست. از این منظر تقریباً مشخص بود که حضور براورمان در سمت وزارت کشور حساب شده است. او روز دوشنبه پس از آزادی مدعی شد که به اعتراضات خود علیه حامیان فلسطین ادامه خواهد داد و ساکت نخواهد ماند.

این تحول نه تنها از سوی حامیان فلسطین در انگلستان، بلکه از سوی گروه های مقاومت اسلامی در فلسطین نیز مورد استقبال گسترده قرار گرفت. فوزی برهوم، سخنگوی جنبش حماس اعلام کرد که برکناری براورمان از دولت «پیروزی اقدامات مردمی نخبگان بریتانیایی است که از روایت و ظلم فلسطین حمایت می‌کنند و با جنایات اشغالگران اسرائیل در غزه مخالفت می‌کنند».

این رویداد سیاسی که به عنوان یک پیروزی بزرگ برای حامیان فلسطین تلقی می‌شود، می‌تواند راه را برای سقوط دولت ریشی سوناک هموار کند. احزاب سیاسی مخالف دولت چندین ماه است که خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شده اند و معتقدند که دولت سوناک شایسته رهبری کشور نیست.

حزب حاکم محافظه کار پس از 13 سال قدرت، حمایت عمومی و مشروعیت خود را از دست داده است. البته حزب مخالف (کارگر) که پیش از جنگ غزه پیروز انتخابات محسوب می شد و طبق بررسی ها شانس زیادی برای تصاحب دولت ندارد. اما مشروعیت بیشتری نسبت به محافظه کاران دارد.

اما شوک انتصاب دیوید کامرون به عنوان وزیر خارجه بریتانیا، افکار عمومی را متوجه پیامدهای بازگشت این سیاستمدار باتجربه به دولت کرده است. برخی رسانه ها او را دومین فیل در داونینگ استریت به دلیل تجربه رهبری می دانند. برخی دیگر این بازگشت را شرط بندی سوناک برای کسب آرا در آستانه انتخابات سراسری تعبیر می کنند.

با این حال، دیوید کامرون کسی بود که در انتخابات سراسری سال 2010 حزب کارگر را شکست داد و دولت را به دست گرفت. او همچنین در انتخابات 2015 پیروز شد و در سال بعد (2016) در واکنش به نتیجه همه پرسی برگزیت از سمت نخست وزیری استعفا داد. از این منظر، نام او یادآور دوران جاه طلبانه دوران محافظه کار و یک برند هیجان انگیز برای بخش قابل توجهی از هواداران حزب محافظه کار است که ممکن است از عملکرد این حزب در سال های اخیر ناامید شده باشند.

از سوی دیگر، کامرون نمی تواند در جلسات عمومی مجلس عوام شرکت کند زیرا در سال 2016 از مجلس عوام استعفا داد. او می گوید که نمایندگان مجلس او که اعضای مجلس عوام هستند، سیاست خارجی دولت را به نمایندگی از او به طور علنی توضیح خواهند داد. او همچنین یکی از اعضای مجلس تشریفاتی اعیان است و در جلساتی که عمدتاً نمایندگان منصوب و غیر منتخب حضور دارند، مسئول سیاست های دولت خواهد بود.

البته این ادعا با توجه به سرعت سریع تحولات بین المللی و اهمیت پاسخگویی رئیس دیپلماسی به نمایندگان مجلس نامطلوب است، اما حضور نیمبند برای مدتی خطر سقوط اجتناب ناپذیر دولت سوناک را از بین برد.

310310

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا