یک اقتصصاد دان خبر از احتمال شوک جدید ارز داد و برای جلوگیری از این اتفاق توصیه هایی را ارائه کرد!

کامران ندری، اقتصاددان و استاد دانشگاه امام صادق(ع) در گفت و گو با خبرگزاری بازتاب آنلاین، درباره تاثیر رشد پایه پولی بر نرخ تورم، گفت: با توجه به نگرانی ها مبنی بر افزایش تاثیر تورمی پایه پولی و همچنین زمانی که سهم پول ناشی از افزایش نقدینگی واقعی است، سیاستگذار باید پاسخ دهد و به موضوع توجه جدی کند.

وی با اشاره به اینکه تورم فعلی نیز محصول رشد پایه پولی و افزایش سهم پول از نقدینگی و همچنین رشد نقدینگی است، تاکید کرد: با توجه به شرایط فعلی، در کوتاه مدت دولت در تلاش است تا با کاهش تورم، تورم را کاهش دهد.» نرخ ارز. ایران همچنان بالای 40 درصد است و این رشد مولفه های پولی نیز نشان می دهد که تورم در این حوزه همچنان مهمان ناخوانده ای خواهد بود که اقتصاد ایران را در سال آینده آزار می دهد.

وی گفت: به همین دلیل بانک مرکزی تلاش می کند در بازار ارز حضور فعال داشته باشد و حرکت قیمت ها را کنترل کند، اما نکته اینجاست که این نوع کنترل بر نرخ ارز خود می تواند عواقب جدی داشته باشد. با توجه به شرایط شکننده اقتصادی و احتمال اعمال مجدد حداکثر تحریم‌های آمریکا، این خطر وجود دارد که حتی کوچک‌ترین محرکی منجر به شوک ارزی شود و در نتیجه با روند افزایشی تورم مواجه شویم.

ندری گفت: تغییرات حجم پول نشان می دهد که تورم در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت و بنابراین مولفه ارزی در اقتصاد ایران موثر خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: در شرایط کنونی کنترل تورم تنها از طریق کنترل قیمت ارز موثر است و با تحریم های فعلی نمی توان نرخ ارز را در همان محدوده نگه داشت و یا حتی آن را کاهش داد.

وی به مسئولان بانک مرکزی توصیه کرد قیمت ارز را در دوره های کوتاه مدت ارزیابی کنند و برای جلوگیری از بروز بحران احتمالی و شوک ارزی، اصلاحات تدریجی انجام دهند تا احتمال شوک ارزی به حداقل برسد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *