اخبار روز

محدوده طرح ترافیک تهران تغییر کرد!/جزئیات

محدوده طرح گردش بخشی از شهر است که به منظور کاهش آلودگی هوا و دسترسی برخی وسایل نقلیه آلاینده محدود یا ممنوع شده است. مناطق طرح ترافیک در سراسر جهان وجود دارد و طرح ترافیک در محدوده مرکزی کلانشهر تهران اجرا می شود.

طرح ترافیک فعلی مربوط به 40 سال پیش است و تغییراتی در آن ایجاد خواهد شد. شهرداری تهران مشاورانی را برای این امر در نظر گرفته است تا بتوانند ترافیک و آلودگی هوا در محدوده مرکزی شهر را کنترل کنند.

تغییر طرح ترافیک در دستور کار است؛وضع مقررات جدید

محسن هرمزی، معاون شهردار تهران تاکید کرد که طرح ترافیک تغییر خواهد کرد. اقدامات اولیه را برای بهبود و کنترل ترافیک انجام داده ایم، اقداماتی انجام شده است و این نقطه شروع تحول حمل و نقل عمومی است و تلاش می کنیم نسبت استفاده شهروندان از حمل و نقل عمومی را افزایش دهیم و موضوع دیگری در حال رسیدگی است. برای این منظور با وضع مقررات جدید و تغییرات در طرح ترافیک اجرا شد.

ارائه پیشنهاد شورا برای تغییر طرح ترافیک

البته شهرداری تهران برنامه هایی برای تغییر طرح ترافیک دارد و پیشنهادی به شهرداری تهران ارسال شده است. محمد آقامیری عضو شورای شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: پیشنهادات خود را در خصوص تغییر طرح ترافیک به شورا اعلام کرده ایم و اقدامات کارشناسی انجام می شود.

تردد 3 میلیون خودرو در تهران

کاهش ترافیک و آلودگی هوا در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد، روزانه بیش از سه میلیون خودرو در سطح شهر تهران تردد می کنند که باید یک پنجم از ترافیک آن کاسته شود و شهرداری می تواند طرح های ترافیکی روزانه را به مردم بفروشد. کسانی که کار ضروری دارند محدودیت ترافیکی در رینگ مرکزی وجود خواهد داشت.

کاهش تعداد خودروها در منطقه مرکزی باعث کاهش ترافیک و آلودگی هوا می شود. شورا پیشنهادات خود را در این خصوص به صورت مکتوب اعلام کرده است.

بازنگری در طرح ترافیک بر اساس برنامه چهارساله چهارم

جعفر تشری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شهرداری در خصوص طرح ترافیک گفت: بر اساس برنامه چهارساله چهارم شهرداری موظف به ارائه طرحی برای بررسی محدوده طرح ترافیک است. طرح فعلی مربوط به 4 دهه قبل است و تناسبی بین نیازها و محدودیت ها ندارد. لذا درخواست کرده ایم که همه جوانب موضوع بررسی شود، شاید دامنه گسترش یابد یا تصمیمات جدیدی گرفته شود، البته کار در شهرداری در حال انجام است و اگر امسال طرح از سوی شهرداری ارائه و تصویب شود. توسط شورای شهر و سال آینده طرح ترافیک جدید اجرا می شود

افزایش آلودگی هوا در نیمه دوم سال/سالانه تعدادی از شهروندان تهرانی به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند

بر اساس این گزارش، آلودگی هوا و ترافیک دو معضل اصلی شهر تهران است که سال هاست شهروندان با آن دست و پنجه نرم می کنند. در نیمه دوم امسال با توجه به وارونگی دما، شاخص آلاینده ها افزایش می یابد و تعداد بیماران تنفسی نیز افزایش می یابد.

دلیل اصلی افزایش بیماران قلبی افزایش آلاینده ها است. دی اکسید گوگرد ذرات معلق و مونوکسید کربن است. البته سالانه چند شهروند تهرانی بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.

قانون هوای پاک تصویب شد اما به درستی اجرا نشد

برخی از کارشناسان تاکید می کنند که در دهه 70 هشدارهای جدی در مورد آلودگی هوا به صدا درآمد. قانون هوای پاک به تصویب رسید و برای بیش از 20 دستگاه دستوراتی برای رسیدگی به این بحران تعیین شد، اما متاسفانه این قانون به درستی اجرا نشد. یکی از راه های کاهش آلودگی هوا، توسعه حمل و نقل عمومی با روش مترو است، البته امسال شهرداری تهران بودجه خوبی برای حمل و نقل در نظر گرفته است.

همچنین اخیراً مدیریت شهری به چین سفر کرده و قرارداد ۷۹۱ واگن بسته شده است که با ورود واگن های جدید حجم جابجایی مسافران افزایش می یابد. در صورت تقویت حمل و نقل عمومی، شهروندان به جای استفاده از خودروهای شخصی به وسایل حمل و نقل عمومی روی می آورند و در نتیجه آلودگی هوا و ترافیک را تا حدودی کاهش می دهند. تغییر طرح ترافیک نیز در دستور کار قرار دارد و شهرداری تهران در حال بررسی کارشناسی این موضوع است.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا