اخبار روز

حقوق کارگران تنها 40 درصد از پرتفوی زندگی را پوشش می دهد

بر اساس نرخ دستمزد سال 1402، یک کارگر دارای فرزند حدود 8 میلیون تومان دریافت می کند، در حالی که به گفته خود کارگران، دستمزد او حدود 20 میلیون تومان است.

به گزارش تسنیم، در حال حاضر حدود 15 میلیون کارگر در کشور در بخش های مختلف خدماتی و تولیدی مشغول به کار هستند. کارگران نیز مانند سایر اقشار جامعه از ابتدای انقلاب در کشور مشغول به کار بوده و در همه سختی ها و سختی ها، فراز و نشیب ها مردم را همراهی کرده اند.

کارگران از جمله طبقاتی هستند که از نابسامانی های اقتصادی، تورم و رکود بسیار آسیب دیده اند. گروهی که زیربنای توسعه اقتصادی به حساب می آیند و چرخ های اقتصاد کشور را به حرکت در می آورند، اما همواره تصمیماتشان آخرین توجه را داشته است.

ریشه مشکلات کارگری را می توان در دو حوزه دید، اولاً از منظر تصمیمات دولت و ساختار اقتصادی، به عبارتی یک عامل بیرونی، و ثانیاً از ساختار کارگری و جامعه صنفی یا به عبارتی، عامل داخلی؛ عامل داخلی نبود تشکل کارگری قوی و عامل بیرونی نگاه و طرز فکر دولت است که همچنان کارگر را در تعیین دستمزد مجبور می کند.

اگرچه کارگران در ماه‌های اخیر اعتراض خود را به دستمزدها اعلام کرده‌اند، اما این موضوع مورد توجه مسئولان قرار نگرفته است.

چندی پیش، علی حسین رعیتی فرد، کمیسر روابط کار، گفته بود که حقوق و دستمزد از خط فقر فاصله زیادی دارد. ما هر سال نرخ مشخصی برای هزینه های زندگی تعیین کردیم که در سال 1402 حدود 13 میلیون و 100 هزار تومان بود که حدود 64 درصد آن را دستمزد سال 1402 پوشش می دهد. میزان و میزان حقوق سالانه با توجه به شرایط حاکم بر بازار کار و اقتصاد شرکت های مختلف توسط شورای عالی کار به صورت سه جانبه تعیین می شود. در سال‌های 1401 و 1402، رقمی که بر سر آن توافق کردیم، بیش از 60 درصد سبد را پوشش می‌دهد و از هر نرخی که در سال‌های گذشته تعیین شده بود، بیشتر است. خدا برای سال جدید تصمیم بهتری بگیره.

*سخنگوی دولت: حقوق کارگران با وجود افزایش ۷.۹ میلیون تومانی همچنان پایین است.

علی بهادری، سخنگوی دولت درباره حقوق کارگران می گوید: در حوزه حداقل دستمزد کارگران باید اذعان داشت که این حقوق در سال 1398 حدود 32 میلیون ریال بوده که اکنون به 79 میلیون افزایش یافته است. ریالی که البته کم است، در عین حال یارانه 500 هزار ریالی به مردم به 4 میلیون ریال رسید و این نشان می دهد که دولت در دو سال اخیر بیشتر به اقشار پایین جامعه توجه داشته است.

وی توضیح داد: در بحث حداقل حقوق بگیران هم مشکل وجود داشت. دولت در دو سال گذشته هنگام ارائه لایحه بودجه در مجلس، پیشنهاد افزایش حقوق حداقل 30 درصدی و حداکثر 10 درصدی حقوق کارمندان یعنی پله معکوس به نفع اقشار پایین جامعه را مطرح کرد. . که البته هر 2 سال یکبار درست بود، مجلس با این پیشنهاد موافقت نکرد.

بالاخره حقوق بازگردانده می شود؟

به گزارش تسنیم، محمدرضا تاجیک، نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفت وگویی در نشست آتی شورای عالی کار این موضوع را بیان کرد. آبان برگزار می شود و معیشت و اسکان کارگران بررسی می شود.

جلسه هشتمین شورای عالی کار آبان اردیبهشت ماه ماه برگزار شد و در حالی که کارگران انتظار داشتند موضوع معیشت و دستمزد مطرح شود، خبری از ترمیم دستمزد کارگران نبود و پیشنهادهایی برای اختصاص کانتینرهای برق به کارگران ارائه شد. کارگران و تامین مسکن برای کارگران.

نماینده کارگران در شورای عالی کار درباره محوریت جلسه آتی شورای عالی کار گفت: در جلسه قبل چندین دستور کار داشتیم از جمله طرح طبقه بندی مشاغل که حاوی تغییراتی بود و موارد دیگری مانند معافیت. از موسسات خیریه از شمول موادی از قانون کار که اجرا نشده است و طرحی که خواستیم بازنگری معیشتی داشته باشیم و وزیر کار بر این عقیده بود که باید در معیشت و به ویژه مسکن بازنگری داشته باشیم. جلسه بعدی

تاجیک ادامه داد: هزینه مسکن بخش قابل توجهی از هزینه های کارگران را پوشش می دهد. بنابراین، وزیر کار بر این نظر بود که در جلسه بعدی راهکارهای تامین مسکن کارگران بررسی شود. در این زمینه، اینها را برای طرح در جلسه بعدی ارائه کنیم. همچنین درخواست کردیم که موضوع معیشت در کمیته ای در شورای عالی کار مورد بررسی دقیق قرار گیرد و معاونت روابط صنعتی وزارت کار نیز مقرر شد مقدمات لازم برای برگزاری جلسه کمیته معیشت و دستمزد را فراهم کند.

فعالان بازار کار بر این باورند که کارگران با چالش‌های زیادی از جمله: به عنوان مثال فقدان امنیت شغلی، فقدان بیمه کافی، در برخی موارد عدم ثبت نام شغلی و کاهش قدرت خرید که کمبود امنیت شغلی به عنوان چالش اصلی در نظر گرفته می شود.

این قشر همواره با مشکلاتی چون نبود امنیت شغلی، گرانی مسکن، کاهش قدرت خرید و افزایش قیمت کالاهای اساسی مصرفی، نبود بیمه و عدم ثبت اشتغال مواجه بوده و در سال های اخیر با شیوع کرونا و کاهش آن دست و پنجه نرم کرده اند. در فرصت های شغلی

کارگران نیز مانند سایر اقشار جامعه باید علاوه بر هزینه های اصلی زندگی، هزینه هایی مانند تحصیل، بهداشت، درمان و سایر هزینه های جاری را نیز بپردازند.

بر اساس ارزیابی حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۲، یک کارگر دارای یک فرزند، حدود ۸ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند، در حالی که بر اساس گفته‌های خود کارگرا در سبد معیشت آن‌ها حدود ۲۰ میلیون تومان است، یعنی فقط ۴۰ درصد سبد معیشت با دستمزد. پوشش داده که کار می کند.

علاوه بر جنبه اقتصادی، اجرای قراردادهای معین نیز معضل دیگری را برای کارکنان به همراه دارد، کارشناسان می گویند در هنگام اجرای قرارداد کار معین (قرارداد فصلی یا قرارداد 6 ماهه)، انواع سوء استفاده ها نسبت به کارمند انجام می شود. و کارمند این کار را انجام نمی دهد به دلیل نداشتن مدارک قادر به رعایت این قرارداد می باشد.

کارشناسان توضیح می دهند که اگر کارگر از محل کار آینده خود راحت باشد، بازدهی بیشتر و راندمان کاری بالاتری خواهد داشت و این افزایش راندمان در نهایت به نفع اقتصاد کشور خواهد بود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا