اخبار روز

عوارض رژیم غذایی برای کاهش وزن سریع!

هنگامی که برخی از افراد تصمیم می گیرند برای کاهش وزن رژیم بگیرند، ممکن است بخواهند سریع ترین روشی را انتخاب کنند که می تواند به سلامت آنها آسیب برساند. در واقع رژیم های غذایی خطرناک معمولاً کالری بسیار کمی دارند و مطمئناً فرد با رعایت این رژیم ها می تواند وزن زیادی کاهش دهد. در حالی که عوارض جانبی آنها ممکن است تا آخر عمر با او باقی بماند.

به گزارش بازتاب آنلاین به نقل از ایسنا، رژیم های غذایی خطرناکی که بسیاری از افراد آن را معجزه می دانند، معمولاً مبنای علمی ندارند و متعادل نیستند. این رژیم ها تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین نمی کنند و تمرکز این رژیم ها روی یک یا چند غذا است. البته مصرف بیش از حد آن نه تنها بی تاثیر است بلکه می تواند تهدید کننده زندگی نیز باشد.

افرادی که از این رژیم ها پیروی می کنند از عوارضی مانند “دیس لیپیدمی” رنج می برند. در طی این عارضه، سطح چربی خون تا حد زیادی کاهش می یابد.

هفت عارضه این رژیم های غذایی خطرناک به شرح زیر است:

_ گرسنگی شدید: از آنجایی که رژیم‌های سخت کالری بسیار کمی دارند، هرگز احساس سیری نخواهید کرد.

_ ریزش مو: کمبود ریزمغذی‌ها مانند ویتامین B8 یا بیوتین نه تنها منجر به ریزش مو می‌شود، بلکه باعث سفید شدن سریع‌تر مو، شکنندگی ناخن‌ها و درد عضلانی می‌شود.

کمبود انرژی: کمبود ویتامین های B و C منجر به افزایش متابولیسم در بدن می شود و منجر به خستگی، از دست دادن اشتها و خواب آلودگی می شود.

زخمهای دهان: کمبود ویتامین B12 اغلب منجر به زخم های دهان می شود. ویتامین B12 در مرغ، گوشت قرمز و تخم مرغ یافت می شود.

_  سوزن سوزن شدن و یا بی‌حسی دست و پا:  این علائم نشان دهنده کمبود ویتامین های گروه B مانند ویتامین B9 یا اسید فولیک است. علاوه بر این، کمبود ویتامین های B6 و B12 منجر به مشکلاتی در اعصاب محیطی می شود و منجر به اضطراب، افسردگی و عدم تعادل هورمونی می شود.

مشکلات گوارشی: اگر بعد از غذا خوردن مدام احساس ناخوشی می کنید یا احتمالاً از سوء هاضمه، ناراحتی معده و اسهال یا یبوست رنج می برید، این می تواند نشانه رژیم غذایی کم فیبر باشد. مصرف روزانه 38 گرم فیبر برای مردان و 25 گرم برای زنان توصیه می شود.

_ عدم التیام زخم: گاهی اوقات زخم های کوچکتر به آرامی به درمان پاسخ می دهند که ممکن است به دلیل کمبود مواد مغذی باشد. تامین ویتامین های A، B12 و ویتامین C برای بهبود زخم بسیار مهم است.

رژیم‌های غذایی خطرناک، تهدید کننده زندگی شما هستند زیرا:

آنها خطر ابتلا به سندرم متابولیک را افزایش می دهند.

آنها منجر به سوء تغذیه و از بین رفتن ویتامین ها و مواد معدنی در بدن می شوند.

آنها خطر ناباروری را به خصوص در زنان افزایش می دهند.

_ منجر به اختلالاتی مانند بی اشتهایی یا افزایش وزن می شوند.

آنها اثرات روانی منفی مانند افسردگی و اضطراب ایجاد می کنند.

بر اساس اعلام اداره آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، تمرکز رژیم غذایی سالم، مصرف 13 کالری به ازای هر نیم کیلوگرم وزن بدن در روز است. تامین مواد مغذی برای کاهش وزن بسیار مهم است. برای عملکرد صحیح سیستم عصبی، قلب و سلول ها، باید هر روز به اندازه کافی کربوهیدرات پیچیده مصرف کنید.

حداقل 40 درصد از کالری دریافتی روزانه شما باید از کربوهیدرات ها و 20 تا 30 درصد از پروتئین (گوشت، ماهی، تخم مرغ، پنیر، ماست و آجیل) تامین شود. از روغن های هیدروژنه مانند مارگارین یا چربی های ترانس خودداری کنید. فراموش نکنید که روند کاهش وزن نیاز به زمان و تغییرات کوچک در سبک زندگی دارد و نباید سریع انجام شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا