معضل بیکاری خود زمینه را برای بزهکاری اجتماعی فراهم می کند، بنابراین یکی از سیاست های دولت کاهش بیکاری در کشور است. نیروی کار جوان سرمایه ملی است که می تواند نقش اساسی در رونق اقتصادی داشته باشد. در حال حاضر، سیستم‌های مختلف استخدامی بخش دولتی و خصوصی ایجاد شده‌اند تا به عنوان رابط بین منابع انسانی و کارفرما عمل کنند. اما یکی از گلایه ها توانایی این افراد است که مورد تایید کارفرمایان به خصوص در بخش تولیدی نیست. آموزش مجدد این افراد حتی با داشتن مدرک تحصیلی عالی اتلاف وقت و سرمایه مالی است، بنابراین سوالی که مطرح می شود این است که چرا رشته های تحصیلی عالی تغییر نمی کند؟

سامانه‌هایی در خدمت اشتغالزایی

سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره کاهش نرخ بیکاری در کشور گفت: سامانه کاریابی هم افراد جویای کار و هم با اجرای این سامانه نیازهای کارفرمایان را شناسایی می کند. با حذف واسطه ها، کارجویان می توانند به دفاتر کاریابی مراجعه کرده و در کمترین زمان فرصت های شغلی ایجاد شود.

وی افزود: در این سامانه نیازهای آموزشی نیز مشخص می شود و از طریق آموزش های فنی و حرفه ای افراد را با توجه به نیاز بازار کار شناسایی و جویندگان کار را برای کسب آموزش های لازم به مراکز فنی و حرفه ای هدایت می کنیم. بالاخره مردم به دفاتر کاریابی می روند و شغل پیدا می کنند.

این مقام مسئول تصریح کرد: با توجه به اقدامات دولت برای ایجاد اشتغال، توسعه زیرساخت ها، توجه به پروژه های نیمه تمام و فعال شدن طرح های راکد و غیرفعال اقتصادی که نیازمند کار در بخش تولیدی کشور است، افزایش می یابد.

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، این سامانه فرصت های اشتغال پایدار را ایجاد می کند. اما یک مشکل این است که افراد جویای کار می توانند جذب شوند و پس از چند هفته یا چند ماه بنا به دلایلی گروه را ترک کنند. چگونه می توان این آمار را رصد کرد؟

مرتضوی ادامه داد: کارگر در انتخاب شغل آزاد است و نمی توانیم کسی را مجبور به ادامه کار در شغل مورد نظر کنیم.

و افزود: اگر فردی به محل کار مراجعه کرد و متوجه شد که شغل مورد نظر او نیست، می تواند به کارگاه دیگری برود و یا حتی خودش کارفرما شود. فرهنگ سازی کار، علاقه به کار، آموزش قبلی برای اشتغال که خوشبختانه با این سیستم و سایر اقداماتی که در حال انجام است فراهم شده است، مهم است.

وی ادامه داد: در خصوص آمار بیکاری با بیمه بیکاری می توان دید که چند نفر بیکار بوده اند و چقدر اشتغال پایدار حاصل شده است.

هزینه‌کرد‌های چندباره ضروری است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این سوال که آیا تغییرات آموزشی در مراکز رسمی و غیر رسمی رصد می شود تا شاهد هزینه های مکرر در زمینه مهارت آموزی نباشیم؟ گفت: هزینه اضافه نمی کنیم. مراکز آموزش فنی و حرفه ای آموزش غیر رسمی و مراکز آموزش عالی آموزش های تخصصی و رسمی ارائه می دهند. هر کدام در جای خود لازم و ضروری است.

وی افزود: در پایان کاری که باید انجام دهیم این است که هنرستان های فنی و حرفه ای را هم در دانشگاه ها و هم در آموزش و پرورش افزایش دهیم و آموزشگاه های عالی فنی و حرفه ای را ایجاد کنیم.

مرتضوی در پایان تصریح کرد: از طرفی اگر فردی به دنبال تخصص بود مثلاً 3 ماه نیاز داشت که آموزش ببیند، در واقع باید آموزش های کوتاه مدت با مراکز فنی و حرفه ای انجام شود. در واقع باید به دنبال آموزش های تخصصی و طولانی مدت در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی بود.


اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *