منگنز: ماده معدنی با خواص بی شمار از بهبود عملکرد مغز تا التهاب و تقویت استخوان

منگنز یک ماده معدنی مفید است که به بدن در پردازش کربوهیدرات ها و چربی ها و تولید هورمون های لازم کمک می کند. این ماده معدنی عملکرد مغز را بهبود می بخشد، التهاب را کاهش می دهد و برای استحکام استخوان ها ضروری است.

به گزارش بازتاب آنلاین، منگنز را می توان از طریق غذا به دست آورد. بدن این ماده را در استخوان ها، مغز، کلیه ها، کبد و پانکراس ذخیره می کند. فواید متعدد منگنز شامل تقویت سلامت استخوان، بهبود عملکرد عصبی، جلوگیری از لخته شدن خون و کنترل التهاب است.

کمبود منگنز شما را در معرض خطر قرار می دهد و می تواند با شرایطی مانند بثورات پوستی و نوسانات خلقی همراه باشد.

بدن برای داشتن استخوان های سالم، تولید مثل و ایمنی، ایجاد انرژی و جلوگیری از لخته شدن خون به منگنز نیاز دارد. اگرچه منگنز یک ماده معدنی کمیاب است، اما اثرات آن بسیار قوی است.

در اینجا پنج فایده مهم منگنز وجود دارد:

1. کاهش التهاب و خطر بیماری مزمن

بدن از منگنز برای ایجاد آنزیم آنتی اکسیدانی به نام سوپراکسید دیسموتاز (SOD) استفاده می کند. اگر منگنز کافی از رژیم غذایی خود دریافت نمی کنید، احتمالاً SOD کمی دارید. این مشکل برای حیات سلولی مضر است. SOD یکی از قدرتمندترین سلاح های بدن در برابر آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد است. SOD به کاهش التهاب در بدن کمک می کند و درد و التهاب مفاصل را کاهش می دهد. آسیب رادیکال های آزاد منجر به مشکلات مختلفی از جمله بیماری آلزایمر، برخی سرطان ها، بیماری های قلبی، پیری زودرس و سایر بیماری های مزمن و التهابی می شود.

2. بهبود سلامت مغز

مغز از منگنز برای کمک به سلول های عصبی (نورون ها) برای ارسال سیگنال به یکدیگر استفاده می کند. بررسی چندین مطالعه روی منگنز و مغز نشان می دهد که این ماده معدنی حتی ممکن است عملکرد مغز را بهبود بخشد. اگر منگنز کافی در رژیم غذایی خود نداشته باشید، ممکن است در معرض خطر بیماری های روانی، ناتوانی های یادگیری و تشنج باشید. عملکرد آنتی اکسیدانی منگنز به شکل SOD ممکن است از سلول های مغز در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت کند.

3. بهبود سریعتر زخم ها

برای بهبود زخم ها، بدن نیاز به تولید کلاژن دارد. کلاژن پروتئینی است که به بسیاری از بافت ها از جمله استخوان ها، رباط ها، ماهیچه ها و پوست شکل و قدرت می بخشد. بدن برای تولید اسید آمینه ای به نام پرولین به منگنز نیاز دارد که سپس برای ساخت کلاژن استفاده می شود. مطالعات نشان می دهد که استفاده از پمادها و پانسمان های حاوی کلسیم، منگنز و روی (روی) باعث تسریع در بهبود زخم ها می شود.

4. تقویت سلامت استخوان

از آنجایی که سلامت استخوان برای همه افراد به خصوص افراد مسن اهمیت دارد، توصیه می شود منگنز را جدی بگیرید. این ماده یکی از مواد معدنی مهم برای رشد و حفظ استخوان های سالم است. بر اساس تحقیقات، مصرف مکمل های حاوی کلسیم، مس، ویتامین D و منگنز می تواند تراکم استخوان را افزایش داده و از تحلیل استخوانی که می تواند منجر به پوکی استخوان شود، جلوگیری کند.

5. کمک به متابولیسم

برای اینکه بدن از مزایای غذایی که مصرف می کند بهره مند شود، باید غذا را به درستی تجزیه کند. آنزیم ها و منگنز نقش مهمی در این فرآیند متابولیک دارند. آنزیم ها پروتئین های خاصی هستند که واکنش های شیمیایی خاصی را در بدن سرعت می بخشند. بدن برای ایجاد یا فعال کردن این آنزیم ها به منگنز نیاز دارد تا فرآیندهای متابولیک را با موفقیت انجام دهد.

منگنز همچنین به بدن اجازه می دهد تا مواد مغذی مانند کولین، تیامین و ویتامین هایی مانند ویتامین C و ویتامین E را به خوبی جذب کند.

چه غذاهایی حاوی منگنز هستند؟

بسیاری از غذاها خود حاوی مقادیر کمی منگنز هستند. مواد غذایی حاوی منگنز عبارتند از:

سبزیجات برگ دار: کلم و اسفناج.

حبوبات: نخود، نخود سیاه، عدس و سویا.

آجیل: فندق، گردو، بادام زمینی و آجیل درختی.

غلات کامل: نان سبوس دار، برنج قهوه ای و جو.

چای: سبز، سیاه.

ادویه جات: میخک، زعفران و پودر فلفل قرمز.

دانه ها: تخم کدو و آفتابگردان، دانه کتان و کنجد.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *