اوژن فلاندن، نقاش، معمار و شرق شناس فرانسوی، نقاشی های ارزشمندی از تهران را به تصویر کشید. فلاندن که در سال ۱۲۱۹ از سوی فرهنگستان هنر فرانسه برای نقاشی و ثبت اطلاعات آثار باستانی و تمدنی ایران به خاورمیانه اعزام شد، به بسیاری از شهرهای تاریخی کشور سفر کرد.

به گزارش همشهری آنلاین؛ به نقل از پی ام آپ، زمانی که دوربین نبود، نقاشان سهم زیادی در ثبت تصاویر تهران قدیم داشتند. آنها بر روی بوم معماری لباس مردم، مشاغل رایج و حتی آداب و رسوم ساکنان تهران باستان را به تصویر کشیدند. آثار اوژن فلاندن، یکی از مشهورترین نقاشان خارجی دوره قاجار، دیدنی است.

اوژن فلاندن، نقاش، معمار و شرق شناس فرانسوی، نقاشی های ارزشمندی از تهران را به تصویر کشید. فلاندن که در سال ۱۲۱۹ از سوی فرهنگستان هنر فرانسه برای نقاشی و ثبت اطلاعات آثار باستانی و تمدنی ایران به خاورمیانه اعزام شد، به بسیاری از شهرهای تاریخی کشور سفر کرد.

ماجرای سفر او به ایران داستان جالب خودش را دارد. در قرن نوزدهم فرهنگستان هنر فرانسه تصمیم گرفت یک نقاش و یک معمار را برای ثبت آثار تاریخی ایران به خاورمیانه بفرستد. این آکادمی مسابقه ای را برای انتخاب کارآمدترین افراد برگزار کرد و یوجین فلان به دلیل عملکرد خوبش در تست ها به عنوان یکی از نفرات اعزامی به ایران انتخاب شد.

فلاندن پس از انتخاب از سوی فرهنگستان هنر فرانسه در زمان محمدشاه قاجار به تهران آمد و از آنجایی که مقدمات بازدید از آثار تاریخی قبل از سفر وی به ایران فراهم شده بود، توانست نقاشی های ارزشمندی را از مکان های مختلف رکورد مشاهده کند. مجموعه ها یکی از نقاشی های ارزشمند او از تهران در عصری که دوربین نبود، تابلوی حصار صفوی و دروازه شمیران است.

این حصار در سال 933 میلادی در زمان شاه طهماسب صفوی با 114 بارو و چهار دروازه در اطراف تهران ساخته شد تا از این روستای کوچک در برابر حمله مهاجمان محافظت کند. فلاندن همچنین دو تابلوی دیگر از انبار باروت تهران و میدان شاه، میدان سلطان نشین یا میدان ارگ امروزی کشید.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *