اخبار روز سینما

نگاهی به انیمیشن «بچه باهوش» که این روزها با استقبال بسیار خوبی از سوی مردم مواجه شده است.

این روزها حدود سه هفته از اکران «بچه باهوش» می گذرد و در این مدت استقبال از آن با توجه به شرایط سینما قابل توجه بوده است. این فیلم تاکنون نزدیک به 11 میلیارد فروش داشته است و کودکانی که مخاطبان اصلی آن هستند همچنان از دیدن این انیمیشن لذت می برند. از نظرات و نقدهایی که تاکنون درباره «بچه باهوش» نوشته شده است، می توان به این نتیجه رسید که این انیمیشن توانسته جامعه هدف خود را با موفقیت شناسایی کند و مراحل انتخاب را به خوبی پشت سر بگذارد..

به گزارش پی ام آپ، دهه 60 و 70 دوران اوج سینمای کودک ایران بود. اما بعد از آن توجه و تمرکز به این ژانر بسیار کاهش یافت و حتی با نگاهی به تاریخ سینما به دهه 80 و 90 می رسیم که در طول یک سال حتی یک فیلم کودک اکران نشد. اما با پیشرفت تکنولوژی و تلاش شرکت های انیمیشن سازی ایرانی برای ساخت فیلم های انیمیشنی تمام قد، ​​فیلم های کودک و نوجوان در سال های اخیر رونق دوباره ای داشته اند. درست است که جامعه کودک و نوجوان در ایران نسبت به دهه های اخیر کاهش یافته است، اما باز هم وقتی یک انیمیشن یا فیلمی با مضمون کودک، داستانی ساده و دستمزد درستی داشته باشد، حداکثر مخاطب را جذب می کند. «بچه زرنگ» محصول شرکت هنر پویا یکی از پرمخاطب ترین فیلم های کودک و نوجوان در سینماهای امروزی است که کودکان به همراه خانواده و یا در قالب اردوهای مدرسه به تماشای آن می نشینند. این فیلم یک داستان ابرقهرمانی، یک دغدغه ملی و یک موضوع مذهبی را با هم ترکیب می کند و داستانی را روایت می کند که برای کودکان جذاب است. از نظر تکنیک و صداپیشگی «بچه باهوش» در سطح قابل توجهی قرار دارد. به همین دلیل در مورد ویژگی های این فیلم با جزئیات بیشتری توضیح داده ایم.

مشکل چیه؟ | پسری به نام محسن عاشق ابرقهرمانان است. او در سفری کوتاه به جنگل ابر مازندران با یک ببر در حال فرار از دست شکارچیان غیرمجاز مواجه می شود. محسن ببر را در صندوق عقب ماشین پدرش پنهان می کند و به تهران می برد. محسن توانایی صحبت با حیوانات را دارد و باعث می شود که ببر با او ارتباط برقرار کند و مدتی به اتاق او پناه ببرد. با حضور یک ببر در شهر تهران شرایط تغییر می کند و محسن سعی می کند این حیوان را به محل زندگی خود بازگرداند. اما این تصمیم سخت زندگی تحصیلی و خانوادگی این پسر را تغییر می دهد. او وارد جنگل می شود و علاقه اش به ابرقهرمانان او را به نجات حیوانات در خطر انقراض از دست شکارچیان سوق می دهد. این خلاصه فیلم “بچه باهوش” است.

«بچه باهوش» توانست داستان خود را روایت کند و توانست مخاطبان هدف خود را با خود جذب کند.

محتوای ویدیویی | در انیمیشن نیز مانند فیلم های واقعی، فیلمنامه اهمیت زیادی دارد و سازندگان نباید فکر کنند که چون مخاطب کودک است، می توانند داستانی را بدون منطق روایی ارائه کنند. «بچه باهوش» در این زمینه سعی کرده داستانی منسجم را روایت کند. داستانی که با هدف جلب علایق نسل جدید کودکان در سکانس های ابتدایی جذابیت خود آغاز می شود. با توجه به اینکه کودکان امروزی در محاصره شبکه های ماهواره ای، تبلت ها و تلفن های همراه قرار دارند و از طریق آن ها دائما با شخصیت های ابرقهرمانی طراحی شده در دنیای مارول و کمیک های هالیوودی مواجه می شوند، این موضوع علاقه نسل جدید را به این شخصیت ها به میزان قابل توجهی افزایش داده است. . . «بهچه‌زرنگ» آغاز داستان خود را با این موضوع آغاز می‌کند که محسن علاقه زیادی به ابرقهرمان‌ها دارد، حتی قدرت‌های ماورایی مثل صحبت کردن با حیوانات. اما در آینده از چهره یک ابرقهرمان برای نشان دادن کنجکاوی کودکانه و نجات جنگل استفاده می کند.

قسمت دوم داستان انیمیشن «بچه باهوش» به موضوع شکار غیرقانونی حیوانات و گونه های کمیاب در جنگل ها می پردازد. به عنوان مثال همان ببری که محسن با آن دوست می شود از نژاد ببر مازندران است، گونه ای در آستانه انقراض که تنها چند نمونه از آن در کشور باقی مانده است. در این بخش، کودکان و نوجوانان با انقراض و افرادی که باعث آن می شوند آشنا می شوند. در نیمه های فیلم بخشی از زندگی سخت محیط بانان روایت می شود. محیط بانانی که دوستان صمیمی همه حیوانات داستان هستند، اما عملا قدرت کمتری نسبت به شکارچیان بی رحم دارند.

یکی دیگر از جنبه های داستان، ورود تاریخ به مضامین دینی است. از آنجایی که جنگل ابر بین تهران و مشهد قرار دارد، در واقع این جنگل دارای حفاظ خاصی است که به آن قلب جنگل می گویند. حافظ امام رضا، امام رضا است و حیوانات برای او احترام خاصی قائل هستند. این جنبه از داستان حتی به روند داستان نویسی کمک می کند تا در پایان داستان بدها به سزای اعمالشان نرسند و خودشان متوجه اشتباهشان شوند. پایان قابل قبول تری برای کودکان و نوجوانان. اما در هر صورت، به گفته برخی منتقدان، پرداخت صریح و مستقیم به مضامین دینی ممکن است تأثیر چندانی بر مردمی که مایل به دیدن فیلم هستند، نداشته باشد.

تکنیک در خدمت ایده ها | «بچه باهوش» محصول گروه هنر پویا است. کمپانی انیمیشن سازی که در سال های گذشته محصولات مطرحی چون «شاهزاده روم» و «فیلشاه» را تولید و منتشر کرده بود. هنر پویا به دلیل خاستگاه مذهبی صاحبانش این مسیر را در آثار خود دنبال می کند و در نهایت همه چیز با آموزه های دینی پیوند خورده است. اما از نقطه نظر فنی، هنر پویا تلاش کرده است تا چندین گام جلوتر از کارهای قبلی برود. «بچه باهوش» بر اساس استانداردهای انیمیشن سه بعدی ساخته شد و شخصیت پردازی، طراحی و مدل سازی شخصیت ها کمک زیادی به باورپذیری شخصیت ها کرد. همچنین در قسمت ترکیب بندی یعنی ترکیب چند تصویر، انیمیشن و استفاده از متریال های مختلف نزدیک به واقعیت که در قسمت به اصطلاح بافت ها قرار دارند را می توان با انیمیشن های فعلی مقایسه کرد. موسیقی و تلفیق آن با جلوه های بصری برای ارتقای پیشروی داستان از دیگر مزیت های فنی «بچه زرنگ» است.

صداهایی که می شنویم | یکی از نکات برجسته و مهم انیمیشن «بچه باهوش» گروه صداپیشگان آن است. دوبله یکی از قدیمی ترین و قوی ترین هنرهای سینمای ایران است و در سال های اخیر که انیمیشن بلند ایرانی نیز به مجموعه آثار نیازمند دوبله اضافه شده است، گروه های حرفه ای این مسئولیت را بر عهده گرفته اند. اما نکته قابل توجه این است که در گروه صداپیشگان «بچه باهوش» تنها یک بازیگر معروف و به اصطلاح ستاره حضور دارد و بقیه صداپیشگان از پیشکسوتان این عرصه هستند. چرا که قاعدتا در انیمیشن های بلند قبلی که در سینمای ایران ساخته شده بود، تاکید زیادی بر حضور و صدای بازیگران مشهور بود. اما این بار تکیه بر تکنیک دوبله اهمیت بیشتری دارد.

نگاهی به انیمیشن «بچه باهوش» که این روزها با استقبال بسیار خوبی از سوی مردم مواجه شده است.
هومان حاجی عبداللهی به جای شخصیت «ببر» با لهجه مازندرانی صحبت کرد.

سعید شیخ زاده صداپیشه گروه «بچه باهوش» است و دیگر شخصیت های فیلم را صداپیشگان سرشناس عرصه دوبله بازی می کنند. صداپیشگی شخصیت محسن بر عهده مینا قیاس پور است که معمولا صداپیشگی شخصیت های کودکانه را بر عهده دارد. همچنین جواد المادیکیان، ژرژ پاتریسی، تورج نصر، اردشیر نظام و … صداپیشگان این فیلم هستند.

هومان حاجی عبداللهی به عنوان معروف ترین بازیگر در میان گروه صداپیشگان این فیلم، دوبله شخصیت ببر را بر عهده دارد. حاجی عبداللهی که سابقه طولانی بازی با دوبله به جای عروسک در برنامه های کودک را دارد، با دنیای کودک کار آشناست. از طرفی ببری مازندرانی با همان لهجه و شخصیتی که در نقش رحمت امینی در سریال «پایتخت» داشت صحبت می کند. این شخصیت به راحتی مخاطب را به خنده می اندازد و می داند نقاط اوج کجاست که می تواند انرژی بیشتری برای آنها بگذارد. دیگر بازیگرانی که صداپیشه این فیلم هستند. هدایت هاشمی و میرطاهر مظلومی. مظلومی که سال هاست به دوبله و بازیگری همزمان می پردازد، در کار خود استاد است و نقش منفی اصلی فیلم را بازی می کند. اما هدایت هاشمی به دلیل اینکه دوبله برای او تجربه جدیدی به حساب می‌آید، در مقایسه با انرژی و سطح صدای شخصیت‌های دیگر، عملکردش مشخصا ضعیف‌تر است. البته از آنجایی که به جای یک پیرمرد مشهدی صحبت می کند، محیط بان، کهولت سن و کم انرژی بودن سطح کیفی دوبله اش را پوشش داده است.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا