سلام ینی – سرویس فرهنگ و هنر: داریوش مهرجویی فیلمساز ایرانی در سال 1362 در ویلای خود به قتل رسید. تلخ ترین و دردناک ترین خبر چند وقت اخیر سینمای ایران بود. مهرجویی یکی از کارگردانان سینمای ایران، نویسندگان سینما و پیشروان موج نو است که می خواهد حرکتی متفاوت از فیلم های ایرانی باشد.
مهرجویی با فیلم گائو (1348) توجه ها را به خود جلب کرد و موج نو سینمای ایران را شکل داد. پس از انقلاب ۵۷ مدتی ایران را ترک کرد، اما چند سال بعد بازگشت و شروع به فیلمسازی کرد و به عضویت دائمی فرهنگستان هنر درآمد. از دیگر فیلم های مهم او می توان به اجاره نشین ها (1365)، هامون (1368)، سارا (1371)، پری (1373)، لیلا (1375)، درخت گلابی (1376)، مهمان مامان (1382) و سانتوری (1385) اشاره کرد.
مهرجویی بدون شک یکی از پربارترین کارنامه ها را در میان سینماگران ایرانی داشته است و کارنامه او از نظر کیفیت آثارش در مقایسه با تعدادشان بی بدیل است. شاید مهرجویی که هر فیلمش یک اثر هنری است، در این عرصه تنها علی حاتمی را رقیب خود داشته باشد. به مناسبت درگذشت غمبر مهرجویی و همسرش وحیده محمدی فر نگاهی می اندازیم به آثار این کارگردان فراموش نشدنی ایرانی.
ماجرای قتل داریوش مهرجویی
مهرجویی و همسرش وحیدا محمدیوزک در شب بیست و دوم مهر ماه ۱۴۰۲ در ویلای خود در مشکیندشت کشته شدند. دختران او وضعیت را به پلیس گزارش کردند. تاکنون چند نفر مظنون به قتل مهرجویی و همسرش دستگیر شده اند.
محمد کنبری، رئیس پلیس آگاهی کشور به خبرنگاران گفت: احتمالاً آثاری از قاتل وجود دارد و هیچ اثری از قاتل یا قاتل وارد خانه نشده است. دور ویلا دیواری ساخته نشده بود و محل دیوار کوتاه بوده و احتمالا قاتلان بدون هیچ مانعی احتمالا با در باز وارد خانه شده اند.
پیش از این اتفاق، وحیده محمددیفر در صفحه شخصی خود در شبکه های اجتماعی از تهدید با چاقو پشت درب ویلا، “فردی ناشناس با لهجه غیر ایرانی” خبر داده بود. وی همچنین در این پست در صفحه اینستاگرام خود با اشاره به سرقت آنها در هفته های گذشته نوشت: دو عدد قنطورس مربوط به پروژه قنطورس 2 از او به سرقت رفت. بعداً فهمیده شد که این پست مربوط به یک سال پیش است.
پس از درگذشت مهرجویی، خانه سینمای ایران سه روز عزای عمومی اعلام کرد و برنامه نمایشی و رادیویی قرن بیست و نهم خود را اعلام کرد. مهر تا 5 آبان آنها نقد و بررسی فیلم های خود را در برنامه قرار دادند.