به گزارش  پی ام آپ، ویتامین B12 که با نام کوبالامین نیز شناخته می شود، یک ماده مغذی ضروری است که عملکردهای مختلفی را در بدن انجام می دهد. به عنوان مثال، به تولید گلبول های قرمز خون و بهبود عملکرد سیستم عصبی کمک می کند. از آنجایی که بدن انسان نمی تواند ویتامین B12 را به طور طبیعی تولید کند، باید از غذاهای حاوی این ویتامین استفاده کرد. در زیر علائم کمبود ویتامین B12 را بررسی می کنیم:

ضعف و خستگی

یکی از شایع ترین علائم کمبود ویتامین B12 ضعف و خستگی است زیرا این ویتامین نقش مهمی در تولید گلبول های قرمز خون دارد که وظیفه حمل اکسیژن در بدن را بر عهده دارند و بافت ها و اندام های بدن نمی توانند اکسیژن کافی دریافت کنند. بدون وجود گلبول های قرمز که باعث خستگی و ضعف می شود. افراد با سطوح پایین ویتامین B12 اغلب احساس خستگی، تنبلی و کمبود انرژی حتی پس از یک خواب کامل شبانه را گزارش می دهند.

اختلالات شناختی

ویتامین B12 برای حفظ سلامت سیستم عصبی از جمله مغز ضروری است. سطوح پایین این ویتامین می تواند بر عملکردهای شناختی تأثیر منفی بگذارد و منجر به مشکلات تمرکز، مشکلات حافظه و مه مغزی شود. در موارد شدید، می تواند باعث مه مغزی نیز شود. اختلالات خلقی مانند افسردگی و تحریک پذیری؛ این اختلالات شناختی می تواند زندگی روزمره افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

بی حسی دست و پا

یکی از علائم بارز کمبود ویتامین B12 بی حسی و گزگز در دست ها و پاها است، زیرا در این حالت غلاف میلین اطراف اعصاب آسیب می بیند، بنابراین اعصاب نمی توانند سیگنال ها را به درستی منتقل کنند و باعث ایجاد احساس گزگز یا سوزش در بدن می شود. این علائم ممکن است با گذشت زمان بدتر شوند و باعث ضعف عضلانی و عدم تعادل شوند.

مشکلات بینایی

در برخی موارد، کمبود ویتامین B12 می‌تواند منجر به مشکلات بینایی شود که در آن فرد در تشخیص رنگ‌ها مشکل دارد یا اختلالات بینایی خاصی را تجربه می‌کند.

زخمهای دهان

آفت دهان همچنین می تواند نشانه ای از کمبود ویتامین B12 در بدن باشد. افراد ممکن است دچار زخم های دهان یا قرمزی و تورم زبان شوند که باعث درد و ناراحتی هنگام غذا خوردن یا صحبت می شود.

عدم تعادل

کمبود ویتامین B12 باعث مشکل در راه رفتن و اختلال در تعادل می شود زیرا اعصابی که حرکت و هماهنگی عضلات را کنترل می کنند آسیب می بینند. افراد مبتلا به کمبود شدید ویتامین B12 ممکن است دچار ضعف عضلانی و تمایل به زمین خوردن شوند.

رنگ پریدگی

کمبود ویتامین B12 باعث تغییرات ظاهری در پوست بدن و در نتیجه رنگ پریدگی می شود، کاهش تعداد گلبول های قرمز خون به دلیل کمبود ویتامین B12 باعث این مشکل می شود.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *