فقط صدا می ماند؛ این جمله ای بود که «عادل فردوسی پور» در ابتدای گفتگو با «همایون شجریان» بیان کرد. «همایون» در این سال ها نشان داده که چندان علاقه ای به گفت و گو (حداقل با رسانه ملی) ندارد و به نظر می رسد «عادل» استثنایی بوده که او را به دوربین نزدیک کرده است. هرچند خودش می داند که دلیل امتناعش از صحبت این است که فکر می کرد حرف خاصی برای گفتن ندارد.

به گزارش پی ام آپ، این گفتگو بین دو چهره استثنایی ایران (یکی در عرصه گزارشگری و دیگری در خوانندگی) است که هر دو مانند دو بازیکن همفکر در زمین، مدام به یکدیگر گل می دهند و تعریف می کنند و گاهی اوقات. به یکدیگر تبریک بگویید در مورد آنچه در قسمت اول این گفتگو به آن اشاره شد نوشته ایم:

ماندگارترین میراث شجریان عادل در این برنامه خاطرنشان کرد که در پشت صحنه یکی از کنسرت های استاد شجریان متوجه شده که برنامه «نه» را هم دنبال می کند. او همچنین گفت سال ها منتظر صحبت با استاد بزرگ آواز ایران بودم و حالا این اتفاق برای پسرش افتاده است. پسری که معتقد است ماندگارترین میراث استاد شجریان است. همایون درباره استاد شجریان گفت: رابطه من و پدرم جنبه های متفاوتی داشت، او علاوه بر رابطه پدر و پسری، نه تنها در خوانندگی، بلکه در رفتار هنری و نیز الگوی بسیار مهمی برای من بوده است. مبارزات انتخاباتی زندگی. گاهی رابطه ما دوستانه است و گاهی رابطه معلم و دانش آموز. با از دست دادن آنها یکی از خورشیدهای زندگیم را از دست داده ام، اگرچه هنوز گم شدن آنها را باور نمی کنم.” وی همچنین درباره تحسین استاد شجریان از کار عبدالقادر مراغی و اینکه نتوانسته این کار را به این شکل اجرا کند، توضیح داد: ما دو سه سال روی کارهای عبدالقادر کار کردیم، این آهنگساز از حنجره به عنوان ساز استفاده کرد زمانی که کار منتشر شد، برای من این گفته پدر (پسر گذاشتن آدرس پسر در پشت آهنگ) فقط تایید و تشویق او بود، زیرا توانایی های پدرم 100 برابر من بود و او در کار او صبر بسیار عجیبی داشت.

عادل فرضوسی پور همانطور که در ابتدای کار «فوتبال 360» قول داده بود با چهره های مطرح غیرورزشی به گفت وگو نشست.

بازی استاد شجریان در تیم شاهین | همایون در این گفتگو خاطرنشان کرد: مربی «محمدرضا شجریان» در زمانی که در مشهد بودند در تیم فوتبال شاهین بازی می کرد و به صورت حرفه ای والیبال بازی می کرد. آنها همچنین برای مدت کوتاهی جنگیده اند. اگرچه او آن را ادامه نداد: «مدتی بوکس کار می‌کردم، اما از آنجایی که می‌توانست به خوانندگی‌ام آسیب برساند، آن را به‌صورت حرفه‌ای ادامه ندادم و فقط هر از گاهی بازی می‌کردم، پدرم هم علاقه زیادی به بوکس داشت و این روش را دوست داشت. بازی “محمد علی کلی” اما من مایک تامسون را بیشتر دوست داشتم؛ در کل من و پدرم علایق متفاوتی داشتیم؛ مثلا پدرم رونالدو را خیلی بیشتر از مسی دوست داشت. او عاشق ماشین های آمریکایی بود و من ماشین های آلمانی را ترجیح می دادم.

همایون پرسپولیس همایون درباره تیم مورد علاقه اش نیز توضیح داد: کیفیت و بازی خوب بیش از هر چیز مرا نشانه می گیرد؛ اما شاید بیشتر به پرسپولیس علاقه دارم، پدرم تیم خاصی را دنبال نمی کرد، اما در بین تیم های غیر ایرانی، رئال را دوست داشت. مادریدی ها زیاد و با تعصب بازی هایشان را دنبال می کردند و حتی اگر می توانستند وقتی بازی های این تیم را از تلویزیون تماشا می کردند خود را روی زمین می انداخت.

اما او خود را یکی از اعضای حزب «مسی» می داند: «تیم مورد علاقه من تیمی است که مسی در آن بازی می کند، دخترم (یاسمین) نیز فوتبالدوست است و همانطور که از کودکی فرهنگ و زبان فرانسه را می شناسد، یکی از طرفداران تیم فرانسه است.» جام جهانی اخیر را در خانه یکی از دوستان تماشا کردیم و وقتی بازی به ضربات پنالتی رفت، آنقدر هیجان زده شدم که دیگر نتوانستم بازی را دنبال کنم، گفتم به خیابان می روم. نتیجه را اعلام کرد و خوشبختانه آرژانتین قهرمان شد.” همایون همچنین با بیان اینکه علاوه بر مسی، بازی های زیدان، آبراموویچ و مارادونا را خیلی دوست دارد، تصریح کرد: اگر من یک فوتبالیست بودم قطعا فوروارد می شدم.

مستند نیمه تمام اصغر فرهادی وی همچنین درباره فیلمی که با عسگرفرهادی در حین تماشای فوتبال پخش شد، توضیح داد: آقای فرهادی در حال ساخت مستندی درباره پدرش بود که البته نیمه کاره ماند و در بخشی از آن مستند از ما در حال تماشای فوتبال فیلم گرفتند که مربوط به آن بود. با بازی های جام جهانی (ایران و بوسنی) در حین تماشای فوتبال زیاد می پرم و گاهی بیشتر از بازیکنان داخل زمین مصدوم می شوم در این سال ها این فرصت را داشتم که دو بار با پدرم به استادیوم بروم؛ در بازی ایران و آلمان را در اتاق مطبوعات تماشا کردیم، انرژی تماشای آن در استادیوم بسیار بالاست، این دقیقاً همان چیزی است که در یک کنسرت اتفاق می افتد؛ خواندن در استودیو چندان خوشایند نیست و سعی می کنید کار خود را به خوبی انجام دهید. اما همگام بودن با «عمومی چیز دیگری است؛ به خصوص برای من، ارتباط من با دیگران فیض زندگی من است».

همه آنچه در تقابل عادل فردوسی پور و همایون همایون شجریان رخ داد: آرزوی اجرای در ورزشگاه آزادی را دارم.
همایون شجریان در این گفت و گو از فوتبال و علایق ورزشی خود صحبت کرد.

آواز خواندن با یاسمین | وی همچنین خاطرنشان کرد که دخترش (یاسمین) از دوران کودکی پیانو و خوانندگی را دنبال کرده و به فکر انجام کارهای مشترک با او است. همایون هم می گوید دخترش پای ثابت بازی شطرنج اوست.

فعالیت های موسیقایی همایون. | عادل در جای دیگری از این گفتگو از همایون پرسید که اگر فرزند استاد شجریان نبودید موسیقی سنتی را به عنوان حرفه انتخاب می کردید و او در پاسخ گفت: فضای موسیقی سنتی همیشه بر خانه ما حاکم بوده و اساتید بزرگ همیشه رفته اند. آنجا و قرار بود بیایم، به همین دلیل نمی توانم بگویم که اگر فرزند استاد شجریان نبودم این علاقه چگونه شکل می گرفت، اما مطمئن هستم که به هر حال موسیقی جزء جدانشدنی زندگی من بود و من او را به صورت حرفه ای دنبال کردم.”

تجربه گرایی در موسیقی | «همایون» درباره مسیر کاری خود نیز گفت: نه فرشته من و نه شیطان مسیر دیگری در زندگی من ایجاد نکردند؛ همیشه دوست داشته ام فقط به حاشیه امنیت خود وابسته نباشم و در موسیقی تجربی باشم؛ پس هر کاری دلم می خواهد انجام می دهم. “سلیقه من. بیشتر از هر چیزی می خواهم کارم را خوب انجام دهم. اصولاً من آدم خطرناکی هستم؛ مثلاً سرعت را خیلی دوست دارم و در موسیقی هم همین مسیر را دنبال می کنم.”

همایون درباره واکنش استاد شجریان به آثار متفاوتش گفت: همیشه به توصیه استاد عمل می کردم، ایشان خودش تجربی بود و به طبل علاقه زیادی داشت و می گفت اگر این مسیر را در خوانندگی دنبال نمی کردم بدم نمی آمد از طبل استفاده کنم. البته از شنیدن «آرایش غلیظ» متعجب شدند و سپس کم کم پذیرفتند؛ اما اوج آهنگ «چرا رفتی» را خیلی دوست داشتند.

وقتی همایون با این سؤال مواجه شد، هرگز نگران قضاوت دیگران نبود. وی گفت: من هرگز کسی را مسخره نمی‌کنم و می‌خواهم خودم را آنطور که هستم به دیگران نشان دهم، حتی عیب‌هایم را؛ زیرا معتقدم انسان همیشه پر از اشتباه است.

همه آنچه در تقابل عادل فردوسی پور و همایون همایون شجریان رخ داد: آرزوی اجرای در ورزشگاه آزادی را دارم.
کنسرت-نمایش «سی» جایی است که به گفته همایون، او و سحر دولتشاهی تصمیم می گیرند زندگی مشترک خود را آغاز کنند.

دیدار با سحر دولتشاهی | «همایون» همچنین از کنسرت «سی» به عنوان یک تجربه متفاوت یاد کرد و گفت: بسیاری از دوستانم سینماگر هستند؛ کنسرت سی ام هم اتفاق متفاوتی بود و بعد از آن بود که من و «سحر» با هم دوست شدیم.

شباهت های فوتبال و موسیقی | همایون درباره شباهت های فوتبال و سینما نیز گفت: یک خواننده مثل یک فوتبالیست باید همیشه خوش فرم باشد؛ چون حنجره هم یک عضله است، وقتی اجرا می کنم؛ چند روز قبل از زندگی عادی استراحت می کنم و “من بسیار مراقب هستم که شنونده ناامید از اتاق بیرون نرود. از طرفی خواندن نیز مانند بازی فوتبال نیاز به خلاقیت دارد؛ اگرچه چارچوب آن مشخص است؛ اما همیشه در این دو پدیده اتفاقات غیرقابل پیش بینی رخ می دهد و باید زیاد باشد. آمادگی ذهنی.”

وی همچنین افزود: هم موسیقی و هم فوتبال یک کار تیمی است که در آن نقش همه اعضا بسیار مهم است. اما درست مثل فوتبال، مهاجمی داریم که گل می زند و همه چیز به نام او تمام می شود. در ارکستر خواننده ای هست که همیشه بیشتر دیده می شود. اگرچه همه نقش یکسانی در گروه دارند. هم خواننده و هم نوازنده و حتی کسی که صدا را ضبط می کند. او همچنین اجرای ریکی مارتین برای جام جهانی را بهترین اثر خلق شده می دانست.

گروه سیاوش | او همچنین از حرفه ای ترین نوازندگان ایران، نوازندگان گروه «سیوش» را که به شدت آنها را انتخاب کرد، دانست: «وقتی یک تور بیست روزه برگزار می کنیم، نهایتاً بیست ساعت روی صحنه می رویم؛ اما یک مدت با هم زندگی می کنیم. ماه خوشبختانه همه اعضای گروه از طرفداران فوتبال هستند و اوقات فراغت خود را به تماشای آن اختصاص می دهیم.

رویای بازیگری در آزادی | همایون خاطرنشان کرد: سال گذشته در زمان اعلام کنسرت های خود، 400 هزار نفر برای دیدن کنسرت وارد سایت فروش بلیت شدند که چهار برابر استادیوم آزادی است. وی درباره بازیگری در این مرحله نیز می گوید: این امر قطعاً شدنی است و اگرچه الان غیرممکن به نظر می رسد؛ اما سازوکار خودش را دارد و اصلاً پیچیده نیست.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *