علت تعریق زیاد، کمبود برخی ویتامین ها است.

افرادی که با وجود دوش گرفتن منظم و روزانه همچنان مشکل تعریق دارند، باید مقداری ویتامین مصرف کنند. ممکن است بپرسید: “کمبود کدام ویتامین باعث تعریق بیش از حد می شود؟” اگر به دنبال پاسخ سوال هستید، در این مقاله تمام ویتامین هایی که بر این وضعیت تاثیر می گذارند را بررسی می کنیم.

بسیاری از افراد فکر می کنند که تعریق زیاد در طول روز کاملا طبیعی است و مشکلی وجود ندارد. اما اینطور نیست و تعریق زیاد به دلیل کمبود برخی ویتامین ها ایجاد می شود. زمانی که بدن شما با کمبود این ویتامین های مهم و حیاتی مواجه می شود، عملکرد غدد پوستی مختل می شود. در نتیجه این اختلال در فعالیت سلول های پوستی، تعریق در برخی از قسمت های بدن بیش از حد طبیعی می شود.

کمبود ویتامین های گروه B؛ یکی از دلایل تعریق بدن

ویتامین های B به تنظیم هورمون ها و کنترل سطح استرس بدن کمک می کنند. وقتی میزان ویتامین B در بدن کاهش می یابد، فرد نمی تواند عصبانیت و استرس خود را کنترل کند. علاوه بر این، تاثیر افکار منفی روی او در عرض چند ثانیه افزایش می یابد و خلق و خوی او تغییر می کند.

هنگامی که بدن نمی تواند استرس را کنترل کند، دمای بدن افزایش می یابد و فرد احساس گیجی می کند و به دنبال آن عرق می کند. زمانی که فرد تحت استرس است، بدن هورمون های استرس مانند کورتیزول و آدرنالین ترشح می کند که به مغز دستور می دهد استرس را کنترل کند.

ویتامین های گروه B نیز با تولید کورتیزول در بدن از استرس و افزایش آن جلوگیری می کند. با توجه به اهمیت ویتامین B برای بدن، یکی از مهم ترین پاسخ ها به این سوال که «کمبود کدام ویتامین باعث تعریق در بدن می شود؟» ویتامین B است. پس از مشورت با پزشک متخصص می توانید ویتامین B مصرف کنید.

کمبود کدام ویتامین باعث تعریق زیاد می شود؟ ویتامین C

ویتامین C یکی از بهترین آنتی اکسیدان هایی است که از بدن شما در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. همچنین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و برای سلامت پوست و مو ضروری است. وقتی سطح ویتامین C در بدن کاهش می یابد، کلاژن کافی برای تکثیر سلول های پوست باقی نمی ماند. این باعث می شود سطح پوست پر از سلول هایی شود که دائماً عرق می کنند. کمبود ویتامین C تنها یکی از پاسخ های این سوال نیست که «کمبود کدام ویتامین باعث عرق کردن دست ها می شود؟» مصرف آن برای بدن شما بسیار مهم است.

برای درمان کمبود ویتامین C توصیه می کنیم فلفل، آویشن، اسفناج، کیوی، پرتقال و سیب را در رژیم غذایی خود مصرف کنید. افراد مبتلا به کمبود شدید ویتامین C با تشخیص پزشک باید روزانه دوز مشخصی از این ویتامین را مصرف کنند. ناگفته نماند که یک آمپول ویتامین C نیز وجود دارد که باید برای آن نسخه پزشکی تهیه کنید. با توجه به فواید ویتامین C برای بدن، جای تعجب نیست که این ویتامین در ترکیبات بهترین قرص های مولتی ویتامین جوشان نیز وجود داشته باشد.

بررسی رابطه بین ویتامین ها دی با تعریق بدن و دست

ویتامین دی این ویتامین که توسط خورشید جذب می شود، یکی از بهترین ویتامین ها برای تقویت استخوان ها و وضعیت کلی سیستم ایمنی بدن است. پزشکان در پاسخ به این سوال که «کمبود کدام ویتامین باعث عرق کردن دست‌ها می‌شود؟» می‌گویند تعریق زیاد با کمبود ویتامین ارتباط مستقیم دارد. لذا افراد مبتلا به تعریق زیاد، کمردرد و سردردهای ناگهانی، کمبود ویتامین دی دارند. برای جذب ویتامین دی توصیه می شود روزی 20 دقیقه زیر نور آفتاب بنشینید تا این ویتامین جذب بدن شود.

لام به ذکر است که  ویتامین دی علاوه بر اینکه یکی از دلایل اصلی تعریق در ناحیه دست و سر است، به جذب کلسیم نیز کمک می کند. پس از مشورت با پزشک متخصص می توانید این ویتامین را مصرف کنید.  دوز مشخص شده این ویتامین را استفاده کنید و کاهش تعریق را مشاهده کنید.

کمبود کدام ویتامین باعث تعریق در بدن می شود؟ منیزیم

هنگامی که بدن زیاد عرق می کند، بسیاری از الکترولیت ها همراه با عرق از بین می روند. الکترولیت ها یا مواد معدنی مانند منیزیم و کلسیم برای فعالیت سلول های عصبی پوست مورد نیاز هستند و بدن کمبود آنها را با تعریق زیاد نشان می دهد. اگر الکترولیت هایی مانند سدیم، کلسیم و به خصوص منیزیم دوباره پر نشوند به سلول های عصبی آسیب می رسانند.

در طول کمبود کلسیم، اعصاب پوست توانایی بدن برای کنترل منافذ پوست را از دست می دهند یا باز و بسته می شوند. افرادی که به دلیل کمبود کلسیم دچار تعریق بیش از حد می شوند، باید کلسیم را در رژیم غذایی خود بگنجانند. این ماده معدنی در لبنیات به وفور یافت می شود و باید شیر، کره و دوغ را در برنامه غذایی خود قرار دهید. قرص کلسیم را نیز می توانید با تجویز پزشک و با دوز مشخص مصرف کنید.

داشتن سدیم کافی از تعریق جلوگیری می کند

هنگامی که بدن فرد بیش از حد عرق می کند، برخی از مواد معدنی مهم مانند سدیم از بدن خارج می شود. هر چه بیشتر عرق کنید، بدن با مواد معدنی بیشتری مواجه می شود که یکی از دلایل تعریق زیاد است. به نوعی یک چرخه مخرب ایجاد می شود که فقط به پوست شما آسیب می رساند. در پاسخ به این سوال که کمبود کدام ویتامین باعث تعریق می شود، باید گفت که سدیم ویتامین نیست، اما کمبود آن باعث تعریق زیاد می شود. علاوه بر این، کمبود سدیم باعث هیپوناترمی می شود.

هیپوناترمی یا کم‌سُدیمی خون کاهش میزان یون سدیم در خون است. سدیم به عنوان یک الکترولیت به تنظیم مقدار آب داخل و خارج سلول کمک می کند. البته کمبود سدیم یک بیماری شایع نیست و این بیماری باید با معاینات و تشخیص توسط پزشک درمان شود. برای درمان آن، پزشک متخصص مقدار مشخصی محلول سدیم IV را با توجه به دوز مورد نیاز فرد تجویز می کند.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *