دانستنی ها

این ۷ ماده غذایی را برای رفع یبوست امتحان کنید! | جزئیات

یبوست به معنای سختی در دفع مدفوع یا دفع غیرطبیعی مدفوع است. تقریباً همه در یک زمانی از زندگی ممکن است با این مشکل مواجه شوند. مصرف میوه‌های پر فیبر، پروبیوتیک‌ها، غلات کامل، حبوبات و سایر غذاهای حاوی فیبر می‌تواند به کاهش و پیشگیری از یبوست کمک کند.

در واقع، “یبوست” اصطلاح پزشکی است و به وضعیتی اطلاق می‌شود که در آن، شخص دچار کاهش حرکات روده یا مشکل در دفع مدفوع می‌شود. البته، در حالت عادی، فرد برای دفع مدفوع باید حداقل سه بار در هفته دست به عمل بزند.

با این حال، روده افراد به طعم، بو و سایر خواص غذاها واکنش ممکن است نشان دهد. اما با مصرف مواردی مانند میوه‌های پرفیبر، پروبیوتیک‌ها و غذاهای حاوی فیبر، این مشکل می‌تواند به خوبی تسکین یابد.

1. روغن زیتون و بذر کتان

ملین ها در درمان یبوست موثر هستند زیرا روده ها را تحریک می کنند و انقباضات روده را افزایش می دهند. در میان مواد مغذی، روغن زیتون و بذر کتان اثر ملین ملایمی دارند و به تسهیل جریان مواد از طریق روده کمک می کنند. این روغن ها همچنین حاوی ترکیباتی هستند که هضم را بهبود می بخشد و خواص آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی و ضد التهابی دارند.

این ۷ ماده غذایی را برای رفع یبوست امتحان کنید! | جزئیات

2. پروبیوتیک ها

پروبیوتیک‌ها معمولا شامل باکتری‌های مفید هستند که می‌توانند بهبود سلامت روده و دفع راحت ضایعات را تسهیل کنند. بسیاری از محصولات لبنی، از جمله ماست و کفیر، دارای پروبیوتیک هستند. ترشی کلم نیز یک ماده غذایی تخمیر شده است که حاوی باکتری‌های پروبیوتیک مفیدی است و می‌تواند به تقویت سلامت روده و کاهش یِبوست کمک کند. یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۶ نشان داد که مصرف دو قاشق غذاخوری ترشی کلم خانگی تقریبا به اندازه مصرف مکمل‌های پروبیوتیک حاوی باکتری مفید است.

این ۷ ماده غذایی را برای رفع یبوست امتحان کنید! | جزئیات

3. سبزیجات

سبزیجات سرشار از فیبر نامحلول هستند. این نوع فیبر حجم مدفوع را افزایش می دهد که به حرکات منظم روده کمک می کند. در میان سبزیجات، بروکلی حاوی سولفورافان است، ماده ای که از روده محافظت می کند و هضم را تسهیل می کند.

این ۷ ماده غذایی را برای رفع یبوست امتحان کنید! | جزئیات

4. حبوبات

حبوبات دارای مقدار زیادی فیبر هستند که می‌تواند به بهبود سلامت روده کمک کند. بر اساس یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۷، هر ۱۰۰ گرم حبوبات پخته‌شده، تقریباً ۲۶ درصد از نیاز روزانه فیبر بدن را تامین می‌کند. به علاوه، حبوبات با شامل شدن موادی از جمله پتاسیم، فولات، روی و ویتامین B۶، می‌تواند به کاهش یبوست کمک کند.

این ۷ ماده غذایی را برای رفع یبوست امتحان کنید! | جزئیات

5. میوه ها

توت ها همچنین سرشار از فیبر نامحلول هستند و محتوای آب بالایی دارند. این باعث می شود مصرف میوه در کاهش یبوست موثر باشد. کیوی، سیب و گلابی، انگور، تمشک و آلو از میوه های پرفیبر هستند که به رفع و پیشگیری از یبوست کمک می کنند.

این ۷ ماده غذایی را برای رفع یبوست امتحان کنید! | جزئیات

6. غلات کامل

غلات کامل منبع فیبر نامحلول هستند که با مصرف آن‌ها، جریان مواد از طریق روده را تسریع می‌کنید. در برخی موارد، مغزها و دانه‌های غلات کامل به نان اضافه می‌شوند؛ که در این صورت، مقدار فیبر آن‌ها افزایش می‌یابد و به تبع آن، اثربخشی آن‌ها در رفع یبوست نیز بیشتر می‌شود.

این ۷ ماده غذایی را برای رفع یبوست امتحان کنید! | جزئیات

7. آب و مایعات

مایعات به مدفوع رطوبت می افزایند و دفع آن را راحت تر می کنند. کم آبی بدن یکی از علل شایع یبوست است. هنگامی که بدن کم آب می شود، تخلیه آسان از روده ها امکان پذیر نیست. نوشیدن آب زیاد می تواند به کاهش، از بین بردن یا پیشگیری از علائم یبوست کمک کند.

این ۷ ماده غذایی را برای رفع یبوست امتحان کنید! | جزئیات

برخی از شرایط پزشکی که می توانند باعث یبوست شوند عبارتند از:

سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، بیماری سلیاک، دیابت، کم کاری تیروئید، دیورتیکولیت (ضعف در دیواره روده)، پروکتیت (التهاب رکتوم)، افتادگی رکتوم، تومورهای رکتوم یا رکتوم، اضطراب و افسردگی، بیماری پارکینسون، سکته مغزی و آسیب یا بیماری نخاع

آیا داروها می توانند باعث یبوست شوند؟

در برخی موارد، مصرف برخی از داروها می‌تواند باعث ایجاد یا تشدید یبوست شود. این داروها شامل ضد التهاب‌ها، آنتی هیستامین‌ها، آنتی اسیدها، مسدود کننده‌های کانال کلسیم، دیورتیک‌ها، داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد تشنج، مواد افیونی و مکمل‌های آهن هستند. بنابراین، در صورتی که با یبوست مواجه هستید و از هر یک از این داروها استفاده می‌کنید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا راه‌‌حل مناسبی را برای شما پیدا کنید.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا