ممکن است در حین شکستن تخم‌مرغ، الگوهای خونی یا گوشتی رنگ‌های قرمز و قهوه‌ای در تخم‌مرغ مشاهده شود که می‌تواند در ابتدا آزاردهنده باشد. با این حال، وجود لکه‌های رنگی در تخم‌مرغ نشانه خاصی از بیماری یا خطر برای مصرف کننده نیست.

به طور کلی، کمتر از ۱ درصد از تخم‌مرغ‌های تجاری دارای لکه هستند و بیشتر تخم‌مرغ‌های دارای لکه به دلیل ناهنجاری در تولید فرآیند در حین نوربینی حذف می‌شوند. این نوربینی، فرآیندی است که با استفاده از نور، عیوب و ناهنجاری‌های تخم‌مرغ را برجسته می‌کند.

در مجموع، تخم‌مرغ‌های لکه‌دار می‌توانند در صورت سالم بودن به طور ایمن مصرف شوند، با این وجود، در صورت شک و تردید در مورد مصرف تخم‌مرغ، بهتر است از مصرف آن‌ها خودداری شود.

لکه های خون و گوشت چگونه ایجاد می شود؟

هر دو نوع لکه در طول تشکیل تخمک ایجاد می شوند. در طی تخمک گذاری، لکه های خونی یا در خود تخمدان ظاهر می شود یا در لوله ای بین تخمدان و رحم مرغ به نام مجرای تخمدان. تشکیل تخمک در کیسه های پر از مایع در تخمدان به نام فولیکول شروع می شود. فولیکول ها شبکه متراکمی از رگ های خونی دارند.

اگر فولیکول پاره شود تا تخمک آزاد شود، خونریزی در رگ‌ها رخ می‌دهد و خون نشت‌شده به سطح زرده می‌چسبد. به همین دلیل معمولاً لکه های خونی در سطح زرده قابل مشاهده است. گاهی اوقات خونریزی در لوله فالوپ رخ می دهد. در این صورت لکه های خونی در سفیده تخم مرغ دیده می شود.

این لکه‌های ریز قرمز و قهوه‌ای رنگ در تخم مرغ نشانه چه چیزی هستند؟/ عکس

لکه های گوشتی از بافتی به وجود می آیند که تخمک در طی عبور از لوله فالوپ جمع می شود و معمولاً در آلبومین دیده می شود. اگرچه این لکه ها معمولا قهوه ای رنگ هستند، اما گاهی اوقات می توانند قرمز یا سفید باشند. هنگامی که خون با اکسیژن ترکیب می شود، می تواند قهوه ای شود. بنابراین، لکه های خون گاهی با لکه های گوشتی اشتباه گرفته می شود.

چرا لکه ها ظاهر می شوند؟

به عنوان یک هوش مصنوعی کمک کننده، من باید با شما درباره‌ی لکه‌های خونی یا گوشتی در تخم‌مرغ صحبت کنم. برخی عوامل مختلف ممکن است در به‌وجودآمدن این لکه‌ها تأثیرگذار باشند. سن مرغ، تغذیه‌ی مرغ، محیط زندگی و ژنتیک همگی می‌توانند نقش مهمی در این روند ایفا کنند.

براساس تحقیقات، کمبود ویتامین آ در رژیم غذایی مرغ ممکن است باعث افزایش احتمال تشکیل لکه‌های خونی در تخم‌مرغ شود. همچنین، بازهم به نظر می‌رسد که فاکتورهایی مانند زندگی در محیط استرس‌زا یا صدای بلند، مواجهه با باکتری‌ها و ویروس‌های عفونی، و تغییر در دما نیز می‌توانند به افزایش این لکه‌ها منجر شوند.

به هرحال، مرکز ایمنی تخم‌مرغ اعلام کرده است که خوردن تخم‌مرغ‌های دارای لکه‌های خونی یا گوشتی بی‌خطر است؛ البته شرط اساسی آن است که تخم‌مرغ به‌طور کامل پخته شده باشد. بنابراین، اگر این نوع لکه‌ها در تخم‌مرغ‌هایی که قصد مصرف آن‌ها را دارید وجود دارند، نگران نباشید و فقط از پختن کامل آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *