اخبار روز

عدم بروزرسانی قیمت کالاها در سامانه ۱۲۴ وزارت صمت!

با وجود اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت که سامانه ۱۲۴ به عنوان مرجع رسمی اطلاع‌رسانی قیمت کالا و خدمات معرفی شده است، بررسی‌ها نشان می‌دهد که اطلاعات این سامانه به‌روزرسانی نشده است و مردم نمی‌توانند قیمت کالا‌ها را به‌صورت دقیق در این سامانه استعلام کنند.

با وجود آشفتگی در قیمت کالا و خدمات در برخی بازار‌ها، هیچ کس نمی‌تواند این واقعیت را پنهان کند. حتی گاهی اوقات مسئولان نیز به تفاوت قیمت کالاهای یکسان اشاره کرده‌اند. هنوز هم مردم به یاد دارند که در نزدیکی خانه یکی از رؤسای جمهور، گوجه‌فرنگی‌های ارزان‌تری عرضه می‌شدند.

بنابراین، لازم است که اطلاعات مربوط به قیمت کالاها و خدمات به‌روزرسانی شوند و سامانه‌های رسمی اطلاع‌رسانی قیمت در دسترس مردم قرار گیرند. این امر می‌تواند به جلوگیری از بروز آشفتگی در بازارها و نیز به بهبود شفافیت در قیمت‌گذاری کمک کند.

با توجه به اهمیت یکسان بودن قیمت برای همه گروه های کالا و خدمات، وزارت حریم خصوصی سامانه ای به نام سامانه 124 را معرفی کرده است تا مردم نه تنها از قیمت هر دسته از کالاها و خدمات اطلاع داشته باشند، بلکه همچنین بهترین فروشندگان را برای جلوگیری از سردرگمی در اختیار وزارت حریم خصوصی قرار دهید. و در بازار آشفتگی ایجاد نکنید.

ایست قلبی سیستمیک 124

خبرنگار ما در سامانه 124، مشاهده کرده است که در بخش‌هایی از آن نظیر لوازم خانگی، قیمت‌های درج شده به‌روزرسانی نشده‌اند و درج قیمت لحظه‌ای کالا و خدمات نیز انجام نشده است. این موضوع باعث گیج شدن مردم در بازار شده است.

در رابطه با بازار لوازم خانگی و تلفن همراه، خبرنگار ما فهمیده است که تفاوت قیمت در مورد اجناس تولید داخلی باورنکردنی است. برای مثال، بین مدل‌های یکسان برند ایرانی یخچال، تفاوت قیمتی چندمیلیونی وجود دارد. همچنین با توجه به آغاز سال تحصیلی، تفاوت قیمت در بازار لوازم التحریر قابل مشاهده است.

نکته عجیب اینجاست که از طریق سامانه فوق امکان تماس وجود نداشت و شماره تماس ذکر شده در سامانه وزارت امنیت یعنی 22059371 همیشه هد بیپ می کند یا مشغول است، از طرفی مکالمه با یکی کارشناسان مرکز تلفن 124 یک نکته جالب را نشان می دهد.

این کارشناس با پذیرش عدم به روز رسانی قیمت در سامانه 124 گفت: متاسفانه قیمت برخی از گروه های کالایی مانند لوازم خانگی و موبایل تغییری نکرده است که ممکن است به دلیل تغییرات متعدد در بازارهای فوق باشد. ”

دلیل به روز نشدن قیمت ها چیست؟

حسین فرهیدزاده، معاون وزیر و رئیس حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، در پاسخ به عدم به‌روزرسانی سامانه 124 اظهار کرد که در برخی حوزه‌های کالایی به دلیل برخی مسائل نظیر تعاریف، قیمت‌ها به‌روزرسانی نشده اند.

او با اشاره به جلساتی که در روزهای اخیر برگزار شده است، خاطرنشان کرد که در این جلسات، بحث به‌روزرسانی سامانه به میان آمده و همچنین اطلاعات جدیدی نیز به اشتراک گذاشته خواهد شد.

از آنجایی که تمامی فروشندگان کالا باید عضو سامانه 124 باشند، فروشنده نمی تواند بیش از ارزش کالای خود دریافت کند. در واقع هر محصول دارای یک بارکد ویژه برای فروش است که به صورت آنی آپدیت می شود، بنابراین قیمت کالا در سراسر کشور ثابت بوده و امکان تخلف به حداقل می رسد. از طرف دیگر، مصرف کننده می تواند بارکد را با گوشی هوشمند خود اسکن کرده و بلافاصله قیمت را استعلام کند.

با وجود مشکلات کنونی سامانه 124، بهتر است مسئولان به وضعیت این سامانه فکر کنند. اگر مکانیزم اعلام قیمت که کارکرد اصلی این سیستم است با مشکل مواجه شد شاید بهتر باشد این سیستم خاموش شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا