اخبار روز

رونمایی از یک واقعیت تلخ! / ضعف فنی و قدرتی حسن یزدانی نسبت به تیلور!

چند روزی است که صحبت‌های زیادی در مورد شکست حسن یزدانی در برابر تبلور در فضای مجازی و محافل وجود دارد. در ادامه قصد داریم تا به این واقعیت جور دیگری نگاه کنیم تا پایان با ما همراه باشید.

روزنامه شرق نوشت: با گذشت تقریبا 24 ساعت از باخت پنجم حسن یزدانی مقابل دیوید تیلور آمریکایی، شاید زمان مناسب تری برای تحلیل واقعیت ها باشد. دور از حساسیت و هیجان کاذب حاکم بر فضای کشتی. داستان اصلی حول محور جایی است که در این بازی داور به اشتباه به حسن یزدانی امتیاز داد و سپس وقتی آمریکایی ها به موقع او را به چالش کشیدند و دوباره فیلم را مرور کردند، این امتیازها از او گرفته شد و به دیوید تیلور داده شد. پایان مبارزه مشابه بسیاری از مبارزات قبلی این دو بود. دست دیوید تیلور با پیروزی بالا رفت و حسن یزدانی با بغضی در گلو و چشمانی اشکبار دوباره راهی رختکن شد.

در اینکه حسن یزدانی کشتی گیر شایسته و فنی است شکی نیست. شاید همانطور که دیوید تیلور گفت یزدانی بدون این کشتی گیر آمریکایی می توانست ده مدال طلای جهان را کسب کند. اما اکنون دیوید تیلور وجود دارد و ما باید با واقعیت مبارزه حسن یزدانی و در منظر بالاتر مبارزه ایران با همین موضوع روبرو شویم.

حسن یزدانی شکست های سختی مقابل تیلور داشت اما عجیب است که روند این شکست ها بدتر شده است. اگرچه انتظار می رفت که او انگیزه بیشتری برای پیروزی در این مبارزه نهایی داشته باشد، اما ضربه فنی شد. این بدترین نتیجه حسن یزدانی مقابل دیوید تیلور است. نتیجه، اما مشابه اغلب اوقات، در آستانه حل شدن با یک بهانه است. پس از این شکست وحشتناک، بسیاری از علاقه مندان به کشتی با استناد به همین صحنه مشکوک داور اعلام کردند که حسن یزدانی توسط داور اسیر شد وگرنه می توانست دیوید تیلور را شکست دهد.

این موضوع حتی به صحبت های پژمان درستکار بعد از بازی هم کشیده شد. او با تهاجمی گفت که داوران به نفع دیوید تیلور قضاوت کردند و نفوذ آمریکایی ها باعث شد حسن یزدانی در آن بازی شکست بخورد. چنین تحلیل احساسی مربی تیم ملی ایران شاید بخشی از نگرش و وضعیت فعلی کشتی را مشخص کند. مورد اول به جای تحلیل و پذیرش اشتباه، در واقع بهانه ای برای توجیه بدترین نتیجه ای است که یزدانی در مقابل دیوید تیلور به دست آورد.

برای بررسی اشتباه داوری نه نیازی به سایت‌های آمریکایی است که همه نظر داور در برگرداندن نتیجه را تأیید کردند و نه حتی نیازی به توضیح سایت اتحادیه جهانی کشتی نیست که دلیل برگرداندن امتیازات حسن یزدانی و چیدن آن‌ها در سبد دیوید تیلور را به وضوح توضیح داده است.

در اینجا کافی است به ارزیابی تعدادی از خبرگزاری ها و سایت های داخلی بپردازیم که همگی طبق نظر کارشناسان کشتی به این نتیجه رسیدند که داور ابتدا با امتیاز دادن به حسن یزدانی اشتباه کرده و سپس با چالش آمریکایی‌ها آن اشتباه را تصحیح کرد. دلیل مشترک همه این بود که دیوید تیلور مجری فن بود و با اولین شکار زیر دخم توانست حسن یزدانی را با شانه هایش روی تشک سنجاق کند.

شاید همین بس که نام برخی از کارشناسان داوری ایرانی را که گفته اند در حق حسن یزدانی اشتباهی صورت نگرفته در تاریخ بنویسیم: ناصر فروتن، مهدی آقاولی، داوود خوش‌منظر، محمد رحیم‌پور، عزیز‌الله اطاعتی و … . مسئولان فدراسیون کشتی و در راس آنها سرمربی تیم ملی ترجیح می دهند داستان اشتباه داور را مورد تاکید قرار دهند تا از انتقاداتی که به زودی برای برانگیختن احساسات هواداران ایرانی متوجه او می شود، دوری کنند. با این حال، واقعیت یک اصل کلی است: قدرت حسن یزدانی به دیوید تیلور نمی رسد.

این هم دلایل خاص خودش را دارد، شاید به همین دلایل نقش حسن یکی است و سهم انجمن و سرمربی آن بیش از 10 است. برای مسئولان انجمن کشتی و سرمربی تیم ملی این است برای پاسخ به این سوال کافی است: تجزیه و تحلیل یک ساله آنها توسط دیوید تیلور در مورد مصدومیت فنی حسن یزدانی چگونه انجام شد؟ البته سودمندی آن به جای پاسخ به این سوال در برجسته کردن خطای قضاوت و احساسی کردن فضایی است که واقعی نیست.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا