اخبار روز

ضمانت برای وام ازدواج کافی است!


به گزارش پی ام آپ، تیر رئیس جمهور در ماه جاری در نامه ای به رئیس کل بانک مرکزی دستور داد تا پایان تابستان صف وام ازدواج بسته شود. بر اساس اعلام بانک مرکزی تا اوایل تیرماه 141 هزار نفر در نوبت دریافت وام ازدواج بودند که با وجود دستور رئیس جمهور، صف این وام بسته نشد و تنها 100 هزار نفر و بیش از 300 هزار نفر وام ازدواج دریافت کرده اند. همچنان در صف دریافت وام هستند.

به نظر می رسد متقاضیان وام با دو مشکل مواجه هستند. یکی سخت گیری بانک ها در قبال ضامن های بانکی و دیگری کمبود اعتبار برای تسهیلات بانکی.

مدیر اعتبارات بانک مرکزی روز گذشته درخواست چند ضامن برای وام مسکن را غیرقانونی دانست و گفت: طبق قانون بانک ها برای وام ازدواج بیش از یک ضمانت نامه درخواست نکنند، برخی از شعب دو ضامن می خواستند به همین دلیل آنها خواستار شدند. با سران شعب برخورد کرد و تعدادی از آنها را اخراج کرد. در صورتی که شعبه بانک بیش از یک ضامن از متقاضی درخواست کند، متقاضی باید این تخلف را به سامانه 2706 بانک مرکزی اعلام کند.

اما این تنها یکی از مشکلات دریافت وام ازدواج است. مهدی سحابی همچنین به کمبود اعتبار اشاره کرد و گفت: برای بازپرداخت وام ازدواج 137 میلیارد تومان نیاز است و قرار است تا پایان سال تلاش شبکه بانکی 144 میلیارد تومان جذب و پرداخت شود. و قطعا تا پایان سال به این سهمیه می رسد.

بنابراین متقاضیان وام ازدواج احتمالا باید تا پایان سال جاری در صف دریافت این وام باشند. در ادامه پیام برخی از بینندگان برای دریافت وام ازدواج آمده است که در آن به مشکلات دریافت این وام اشاره شده است.

5 ماه صبر برای دریافت وام ازدواج

برای گرفتن وام ازدواج به بانک مرکزی ملت رفتم 5 ماه دیگر وقت گذاشتم هنوز بعد از 5 ماه مدارک و ضمانت و … می گویند دیگر وام نمی دهیم.

من تقریباً پنج ماه پیش ثبت نام کردم، اما چیز جدیدی نیست، ما جوان ها فقط منتظر این وام هستیم، هر روز استعلام دریافت می کنم، اما در صف انتظار کم نیست، لطفا ادامه دهید.

دو ماه است که بانک ملت می روم، شاید 10 تا ضامن دیگر هم گرفتم، می گویند خیلی ضمانت دارند، اما هیچکس نمی تواند بگوید یکی که ضامن نیست از کجا بیاورم.

«چهار ماه است که پرونده را تمام کرده ام، ضامن دارم، همه جا در اخبار تلویزیون می گویند 15 یا 20 روز دیگر وام ازدواج را باید پرداخت کنید، پس کی؟

«برای وام ازدواج دخترم دو ضامن، چک و سفته دادم و آنها هم تشکیل پرونده دادند، اما الان که می خواهند ودیعه بگذارند می گویند باید از تهران وام بگیرند، جالب است. همه آنها آمار غلط می دهند.”

متأسفانه بانک ها برای وام ازدواج 2 تا 3 ضامن می خواهند و خیلی ها به دلیل اینکه نمی توانند ضامن بگیرند منصرف می شوند.

وی ادامه داد: برخی بانک ها می گویند ما ضمانت سربازی را قبول نداریم، مگر ما در این مملکت زندگی نمی کنیم، وقتی سربازی گواهی کسر از حقوق آنها را می دهد، چه مشکلی دارد که نمی دهند. قبول نمیکنی؟”

«سپس پیامکی از رئیس جمهور دریافت کردم که برای گرفتن وام ازدواج به بانک مراجعه کنم و در کمتر از سه روز (برج 4) به بانک مراجعه و مدارکم را تکمیل کردم و هنوز خبری از وام ازدواج نیست. پرداخت وام با وجود اینکه گفتند پس از تکمیل مدارک، بانک ها باید ظرف 10 روز وام را به متقاضی پرداخت کنند، به بانک مراجعه می کنیم و می گویند اعتباری برای پرداخت نداریم.

وی ادامه داد: چند ماه برای وام ازدواج اقدام کردیم اما هیچ بانکی ضمانت نمی پذیرد و همگی دو ضامن رسمی می خواهند، از کجا می توانم دو ضامن بگیرم؟


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا