سرویس اطلاعاتی وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه در گزارشی اعلام کرد که آمریکا در راستای بازگشت به سیاست حذف رهبران مخالف خود در قاره آفریقا، به دنبال مجریان احتمالی برای ترور اعضای کادر جدید رهبری در نیجر است.

بر اساس این گزارش، سازمان های اطلاعاتی آمریکا به رویه حذف رهبران مخالف خود در آفریقا برای حفظ منافع خود بازگشته اند.

این گزارش می افزاید: از دهه 1960، آمریکایی ها تلاشی هماهنگ برای پاکسازی قاره آفریقا از وجود رهبران قوی ملی گرا انجام داده اند. سیا به طور مشخص در ترور پاتریس لومومبا در کنگو و سرنگونی دولت او دست داشت. سیا همچنین در سرنگونی دولت کوامه نکرومه در غنا و دستگیری نلسون ماندلا در آفریقای جنوبی دست داشت. سیا آنقدر وحشیانه و سرکش بود که لیندون جانسون، رئیس جمهور ایالات متحده، آن را یک «عملیات کشتار نفرت انگیز» خواند.

سرویس اطلاعات خارجی روسیه تاکید کرد که آمریکا از وضعیت نیجر ناراضی است و واشنگتن تنها به این فکر نمی کند که چگونه روند تبدیل آفریقا به یکی از مراکز قدرت جهان چند قطبی را که برای آمریکا خطرناک است، کند کند. اما غرب به تصاحب میراث فرانسه در منطقه استراتژیک و مهم سواحل آفریقا نیز فکر می کند.

آمریکا از کودتا در نیجر می ترسد زیرا این کشور یازدهمین کشور در یک رشته از کشورهای آفریقایی است که پس از حمایت از بورکینافاسو در سال گذشته، نفوذ روسیه را از طریق گروه واگنر تجربه می کند.

واشنگتن همچنین نگران امنیت پایگاه پهپادی است که در سال 2014 به بهانه مبارزه با تروریسم توسط گروه های مسلح در غرب آفریقا در شهر آگادز در شمال نیجر ایجاد کرد.

گفتنی است که نظامیان ارتش نیجریه در ۲۷ ژوئیه از برکناری «محمد بازوم» رئیس جمهور این کشور و بازداشت وی در محل اقامتش، بسته شدن مرزها و اعمال مقررات منع رفت و آمد خبر دادند و اعلام کردند که تصمیم گرفته‌اند به حکومت او پس از وخامت اوضاع امنیتی و سو مدیریت اقتصادی در کشور، پایان دهند.

 

اخبار مرتبط

ارسال به دیگران :

آخرین اخبار

همکاران ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *