اخبار روز

بازار سهام طی 2 سال 80 میلیارد دلار ضرر کرد


به گزارش پی ام آپ، انتشار خبر برخی رسانه های اصولگرا مبنی بر دستگیری چند تن از روسای ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) موجب تعجب کارشناسان شد. بر اساس محتوای این خبر، این افراد به دلیل سوء استفاده از رانت ابلاغی مصوب برای افزایش نرخ خوراک پتروشیمی دستگیر شدند. این مصوبه با امضای معاون اول رئیس جمهور موجب افزایش قیمت خوراک شد، در حالی که در تاریخ این نامه چند تن از حقوقدانان بورس سهام خود را عرضه کردند و میلیاردها تومان ضرر به سهامداران خرد وارد کردند.

50 روز بعد این نامه محرمانه به رسانه ها درز کرد و جنجال زیادی به پا کرد، هرچند سید ابراهیم رئیسی دستور پیگیری برای پیگیری این موضوع را داد اما در نهایت با هیچ اجباری مواجه نشد. خبر دستگیری ستاد اجرایی مدیران فرمان امام نیز تکذیب شد.

ارزش کل بورس در اوج نمودار به ارزش 400 میلیارد دلار رسید و پس از افت شدید در نهایت در یک فرآیند اصلاحی در ابتدای دولت سیزدهم به رقم کل 220 میلیارد دلار رسید. تقریبا 80 درصد شرکت های حاضر در پنل های مختلف هنرستان دولتی یا خصوصی محسوب می شوند.

نمادهای بزرگ با توجه به درآمد محور بودن اقتصاد کشور، بیش از آنکه تحت تأثیر موضوع تولید قرار گیرند، تحت تأثیر پارامترهایی مانند نرخ ارز قرار می گیرند.

در دو سال دولت سیدابراهیم رئیسی نرخ ارز حدوداً 100 درصد افزایش یافت و از 25 هزار تومان به 50 هزار تومان رسید، با این همه ارزش کل بازار سرمایه نه تنها رشد نکرد، بلکه رشد آن را نیز افزایش داد. ارزش از 220 میلیارد دلار به حدود 140 میلیارد دلار کاهش یافته است. در حال حاضر P/E بازار از 37 برابر پیک به تقریبا 7 برابر کاهش یافته است.

کارشناسان مختلف دلایل مختلفی را برای این افت شدید بازار برشمرده اند. حمید عربی، کارشناس بازار سرمایه به آفتاب نیوز گفت: شاخص بازار به صورت ریالی به نصف نرسیده است، اما بر اساس دلار 50 درصد کاهش داشته است، بازار تاکنون نتوانسته ریزش خود را پوشش دهد. نرخ رشد 80 درصدی شرکت ها به نرخ دلار بستگی دارد. رشد نقدینگی نیز منجر به رشد تورم می شود و این شاخص های کلان اقتصادی در بازار موثر است.

غلامرضا سلامی همچنین شبهه فساد در بورس را بزرگترین چالش این بازار خواند که منجر به رشد حباب و در نهایت ضرر مردم می شود.

باغانی، یکی دیگر از کارشناسان بازار که در میان رای دهندگان به دولت ریاست جمهوری شرکت می کند، با تاکید بر ریزش 80 میلیارد دلاری بورس، گفت که علیرغم وعده های اولیه، خبرنگاری از رسانه های بورسی اجازه حضور در اخبار رئیس جمهور را پیدا نکرد. سخنرانی کنید و در این مورد سوال بپرسید.

گروه خودروسازی بازار سرمایه در حال حاضر به دلیل زیان انباشته 100 همتی و 2 خودروساز بزرگ در رکود به سر می برد.

شرکت های پتروشیمی نیز درگیر چالش های جهانی قیمت گذاری و نرخ خوراک هستند. 6 شرکت اوره حاضر در بورس اخیرا اعلام کردند که مطالبات 37 میلیارد تومانی آنها توسط وزارت جهاد کشاورزی پرداخت نشده و دولت تنها با ثبت این مطالبات در سامانه ای به نام سامانه اوراق دولتی موافقت کرده است.

اگرچه محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی ورشکستگی بانک‌های دولتی را تکذیب کرد، اما کفایت سرمایه بسیاری از بانک‌ها که در صورت‌های مالی آن‌ها منعکس می‌شود، داستان کاملاً متفاوتی را روایت می‌کند.

اخیراً در جلسه ای با حضور مالک بانک آینده، رئیس کل بانک مرکزی با ارائه امتیازات قابل توجهی به وی، از ادغام و انحلال بانک جلوگیری کرد، علیرغم اینکه 25 درصد از کل رشد نقدینگی کشور به بخش مالی مربوط می شود. انحرافات این بانک باعث تورم شد. از این رشد نقدینگی هنگام خرید هر کالا و خدمتی از جیب مردم خارج می شود.

در حال حاضر کاهش جهانی قیمت مواد اولیه و کاهش اعتماد به سیاستگذاران دولت به عاملی تعیین کننده در بازار تبدیل شده است. احسان خاندوزی وزیر دارایی و مجید عشقی رئیس سازمان بورس در خط مقدم حملات و انتقادات فعالان بورس قرار دارند.

اگرچه پتروشیمی همواره یکی از قطب های سودآور این نمایشگاه بوده است، اما گروه تولیدکنندگان متانول اعلام کردند که با خطر زیان دهی و حتی تعطیلی برخی واحدها مواجه هستند.

در یک روز 850 میلیارد تومان پول متعلق به افراد حقیقی از بازار خارج شد، روند خروج سرمایه از بازار جریان دائمی پیدا کرده و به سمت بازارهای سفته بازی پیش می رود. این مشکل باعث تشدید نابسامانی های جاری در آن بازارها نیز شده است.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا