اخبار روز

روش رسیدگی به شکایات خودرو اعلام شد.


به گزارش پی ام آپ، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در نامه ای خطاب به مدیران کل صنعت، معدن و تجارت 31 استان و جنوب کرمان نحوه رسیدگی به شکایات مصرف کنندگان از خودرو را اعلام کرد. در این نامه آمده است کلیه قراردادهای فروش خودرو از تاریخ 1393/11/14 مشمول قیمت های اعلامی شورای رقابت می باشد.

در ادامه نامه ذکر شده است که ملاک قیمت کلیه قراردادهای منعقده از تاریخ 1401.11.11 در خصوص خودروهای بدون قیمت مصوب شورای رقابت، تاریخ ابلاغ قیمت این خودروها می باشد.

موضوع بسیار مهم دیگر قیمت خودروهای مونتاژ شده است. در نامه وزارت حراست آمده است: در قراردادهای قبلی شرکت های مونتاژ خودرو با متقاضیان که تا تاریخ 11 بهمن سال گذشته پول خود را به طور کامل پرداخت کردند اما هنوز خودروی خود را تحویل نگرفته اند، با توجه به اینکه خودروهای مونتاژ شده قبل از این تاریخ یعنی 1401.11.11 مشمول دستورالعمل شورای رقابت نبوده اند، بنابراین آنها را نگرفته اند. موضوع هستند. به تصویب قیمت های اعلامی شورای رقابت.

در این راستا مقرر شده است خریدارانی که تمام وجه خود را در تاریخ مذکور پرداخت کرده اند، فرصت رسیدگی به درخواست ها و شکایات خود را داشته باشند. لذا لازم است ادارات کل واحدهای تولیدی برای تسریع در رسیدگی به شکایات مصرف کنندگان همکاری و هماهنگی لازم را داشته باشند تا از سردرگمی مشتریان جلوگیری شود.

با عنایت به نکات مندرج در بندهای 4 و 5 مکاتبات مذکور و همچنین سایر ابهامات مطروحه در نحوه رسیدگی به اعمال قیمت های اعلامی شورای رقابت، اصرار همزمان بر رسیدگی به شکایات واصله. در قالب دستورالعمل و پرهیز از مراجعه به مراکز دیگر، به منظور جلوگیری از ایجاد سردرگمی در مراجعین:

با پیگیری های انجام شده، موضوع در شورا مطرح و در جلسه 594 به تصویب رسید و مصوبات مربوط به سامانه شورا به نشانی nicc.gov.ir بارگذاری شد. ضمناً در راستای نحوه اجرای مصوبه مذکور و تبیین موضوع، در تاریخ 6/5/1402 بیانیه تکمیلی تنظیم گردید که به موجب آن سه نکته ذیل برگرفته از مصوبات و مکاتبات شورای رقابت می باشد. هنگام مدیریت شکایات دریافتی در نظر گرفته شود.

1- کلیه قراردادهای منعقده برای فروش خودرو از تاریخ 11/11/1301 به بعد مشمول قیمت های اعلامی شورای رقابت می باشد.

2- ملاک قیمت کلیه قراردادهای منعقده از تاریخ 11/11/1301 در خصوص خودروهای فاقد قیمت مصوب شورای رقابت، تاریخ ابلاغ قیمت این خودروها می باشد. (موضوع مصوبه 594 مورخ 21/05/1402 شورا)

3- با توجه به قراردادهای قبلی خودروسازان مونتاژی با متقاضیانی که در تاریخ 11/11/1301 پرداخت را انجام داده و هنوز خودروی خود را تحویل نگرفته اند، با توجه به اینکه قبل از تاریخ 11/11/1301 خودروهای مونتاژی مشمول دستور العمل سازمان مذکور نبوده است. شورای رقابت لذا مشمول تصویب قیمت های اعلامی شورای رقابت نمی باشند.

همچنین با توجه به مواردی که به این سازمان گزارش شده است، نکات تکمیلی زیر اعلام می شود که در رسیدگی به مسائل باید رعایت شود:

* برای قراردادهای منعقده در تاریخ 11/11/1401 که پرداخت انجام شده و قیمت تمام شده خودرو طبق مدارک معتبر پرداخت شده ولی به دلیل عدم تحویل خودرو امکان ارائه خرید فاکتور توسط مصرف کنندگان دریافت و رسیدگی به مطالبات.

* بر اساس نامه شماره 696578 مورخ 05/07/1402، ادارات کل واحدهای تولیدی همکاری و هماهنگی لازم را جهت تسریع رسیدگی به شکایات ایجاد می کنند.

با عنایت به مراتب فوق و با تاکید بر اجرای دقیق سایر موارد مندرج در اطلاعیه شماره 626130 مورخ 26/04/1402، تقاضا می شود به گونه ای برنامه ریزی شود که کلیه شکایات مربوطه دریافت و رسیدگی شود و بر اساس راهنمایی های آن به آدرس زیر مراجعه شود. مصادیق مربوطه . وزارت این سازمان و سایر دستگاه ها اکیدا ممنوع می باشد. بدیهی است در صورت بروز هرگونه شبهه یا ابهامی در روند کار، همکاران این سازمان مایل به پاسخگویی هستند.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا